Twinkle | Digital Commerce

Online vindbaarheid kleine webwinkels

2017-11-08
400349

'Groot wordt steeds groter', lees ik in het laatste nummer van Twinkle. De grootste online partijen worden nog dominanter in webwinkelland. Een interessante ontwikkeling waarbij ik me, vanuit consumentenoogpunt, afvraag hoe gevarieerd online winkelen straks nog is.

Want die leuke, kleine winkeltjes met net even een ander assortiment vind ik niet eens meer terug in het geweld van de zoekmachineadvertenties. Die worden gedomineerd door de top van de online spelers. En dan heb ik het nog niet over alle slecht ingezette retargeting van sommige spelers die mijn scherm domineren. Logische ontwikkelingen die we offline ook zien. De grote retailketens domineren de hoofdstraten in de winkelcentra en voor de boetieks ga ik een aantal straten verder. De negen straatjes in Amsterdam zijn daar een bekend voorbeeld van. Ze zijn relatief makkelijk te vinden.

Online de leuke adressen vinden
Maar hoe vind ik zo’n leuk adresje nog online? In de stad ga ik struinen en is het niet zo moeilijk om buiten de hoofdstraat de (lokale) winkels te vinden. Online is dat een grotere uitdaging, want ik weet van tevoren vaak niet waar ik precies naar op zoek ben. En het ingeven van een zoekterm resulteert voornamelijk in links naar de grote spelers. Dan haak ik snel af. Soms vind ik nog een leuk adresje, vaak ingegeven door de redactionele pagina’s van de bladen. Die doen enig voorwerk, maar als ik een blad lees heb ik vaak niet de behoefte meteen online te gaan en vergeet ik de url weer.

Getipt
Vaak komt het dan aan op een tip van een vriendin. Zowel off- als online. Zie daar social media weer om de hoek komen. Het is niet voor niets dat social shopping websites als paddenstoelen uit de grond schieten en dat shops als Yoox.com in een besloten omgeving mogelijkheden bieden je wishlist en aankopen te delen met vrienden. Enerzijds gericht op producten en anderzijds steeds vaker ingezet om tips met elkaar te delen. Zoals het vinden van een bijzondere kledingstuk, een nieuw merk of een bijzonder concept.

Mix
Tuurlijk, ik shop met veel plezier bij een aantal grote ketens en het is de combi die winkelen juist zo leuk maakt. Enerzijds shop je online functioneel en gericht. Daar zijn de meeste en tevens succesvolle shops ook op ingericht. Daar zit mijn inziens weinig onderscheid in. Ik kan filteren en op heel veel criteria mijn selectie invoeren. Maar als ik dan nog steeds op duizend paar verschillende schoenen uitkom, haak ik weer af. Er zit volgens mij ook een grens aan het aantal zoekresultaten waar je als consument nog iets mee kan. Anderzijds wil ik worden verrast en net even dat unieke adresje vinden, een apart kledingstuk of gaaf nieuw concept. Online begin ik dat gevoel te missen.

Platform
En dat gevoel werd nog eens versterkt na een bezoek aan de Flavourites beurs kort geleden. 150 online winkels die offline het contact met de klant zoeken. Ook weer een mooie bevestiging dat multichannel belangrijk is voor velen. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp.
Onwijs leuke initiatieven zag ik voorbij komen, zoals Chocstar.nl waar je fair trade chocolade geheel zelf kunt samenstellen. Het enthousiasme spatte van de meiden op de beurs af en ik heb er een leuk online adres bij. En ook Genlikeus.com (generation like us) waar je eigenwijze, kwalitatieve sportsokken kunt kopen. De collectie willen ze gaan uitbreiden, met als rode draad ‘opvallende kleuren toepassen waar dit nu nog niet gebruikelijk is’. Ik word als consument blij van dit soort initiatieven en Flavourites biedt deze winkels een platform.

Overigens vind je opvallend veel vrouwen met een eigen webshop binnen dit platform. Ze zijn gestart vanuit de behoefte naar en/of een passie voor een bepaald product en verdienen naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende met de shop. Uiteindelijk zijn ze, naar ik aanneem, toch in business om geld te verdienen. En dat zal een grote uitdaging voor de meesten zijn. De kosten zijn hoog en de koek die buiten de grote spelers om te verdelen valt, wordt steeds kleiner.

Toekomst
Ik ben benieuwd naar wat de toekomst ons gaat brengen. Als Amazon daadwerkelijk de Nederlandse markt gaat betreden, Bol.com's Plaza groter wordt en Zalando een marktplaats zal openen, wat blijft er dan nog over? Met name op het gebied van zichtbaarheid. En zien we straks voorbij die kop, die steeds zwaarder wordt, überhaupt nog de staart? Want uiteindelijk is online shoppen ook experience en fun. En dat lijken we een beetje te zijn vergeten.