'Groot wordt steeds groter', lees ik in het laatste nummer van Twinkle. De grootste online partijen worden nog dominanter in webwinkelland. Een interessante ontwikkeling waarbij ik me, vanuit consumentenoogpunt, afvraag hoe gevarieerd online winkelen straks nog is.
Want die leuke, kleine winkeltjes met net even een ander assortiment vind ik niet eens meer terug in het geweld van de zoekmachineadvertenties. Die worden gedomineerd door de top van de online spelers. En dan heb ik het nog niet over alle slecht ingezette retargeting van sommige spelers die mijn scherm domineren. Logische ontwikkelingen die we offline ook zien. De grote retailketens domineren de hoofdstraten in de winkelcentra en voor de boetieks ga ik een aantal straten verder. De negen straatjes in Amsterdam zijn daar een bekend voorbeeld van. Ze zijn relatief makkelijk te vinden.
Online de leuke adressen vinden
Maar hoe vind ik zo’n leuk adresje nog online? In de stad ga ik struinen en is het niet zo moeilijk om buiten de hoofdstraat de (lokale) winkels te vinden. Online is dat een grotere uitdaging, want ik weet van tevoren vaak niet waar ik precies naar op zoek ben. En het ingeven van een zoekterm resulteert voornamelijk in links naar de grote spelers. Dan haak ik snel af. Soms vind ik nog een leuk adresje, vaak ingegeven door de redactionele pagina’s van de bladen. Die doen enig voorwerk, maar als ik een blad lees heb ik vaak niet de behoefte meteen online te gaan en vergeet ik de url weer.
Getipt
Vaak komt het dan aan op een tip van een vriendin. Zowel off- als online. Zie daar social media weer om de hoek komen. Het is niet voor niets dat social shopping websites als paddenstoelen uit de grond schieten en dat shops als Yoox.com in een besloten omgeving mogelijkheden bieden je wishlist en aankopen te delen met vrienden. Enerzijds gericht op producten en anderzijds steeds vaker ingezet om tips met elkaar te delen. Zoals het vinden van een bijzondere kledingstuk, een nieuw merk of een bijzonder concept.
Mix
Tuurlijk, ik shop met veel plezier bij een aantal grote ketens en het is de combi die winkelen juist zo leuk maakt. Enerzijds shop je online functioneel en gericht. Daar zijn de meeste en tevens succesvolle shops ook op ingericht. Daar zit mijn inziens weinig onderscheid in. Ik kan filteren en op heel veel criteria mijn selectie invoeren. Maar als ik dan nog steeds op duizend paar verschillende schoenen uitkom, haak ik weer af. Er zit volgens mij ook een grens aan het aantal zoekresultaten waar je als consument nog iets mee kan. Anderzijds wil ik worden verrast en net even dat unieke adresje vinden, een apart kledingstuk of gaaf nieuw concept. Online begin ik dat gevoel te missen.
Platform
En dat gevoel werd nog eens versterkt na een bezoek aan de Flavourites beurs kort geleden. 150 online winkels die offline het contact met de klant zoeken. Ook weer een mooie bevestiging dat multichannel belangrijk is voor velen. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp.
Onwijs leuke initiatieven zag ik voorbij komen, zoals Chocstar.nl waar je fair trade chocolade geheel zelf kunt samenstellen. Het enthousiasme spatte van de meiden op de beurs af en ik heb er een leuk online adres bij. En ook Genlikeus.com (generation like us) waar je eigenwijze, kwalitatieve sportsokken kunt kopen. De collectie willen ze gaan uitbreiden, met als rode draad ‘opvallende kleuren toepassen waar dit nu nog niet gebruikelijk is’. Ik word als consument blij van dit soort initiatieven en Flavourites biedt deze winkels een platform.
Overigens vind je opvallend veel vrouwen met een eigen webshop binnen dit platform. Ze zijn gestart vanuit de behoefte naar en/of een passie voor een bepaald product en verdienen naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende met de shop. Uiteindelijk zijn ze, naar ik aanneem, toch in business om geld te verdienen. En dat zal een grote uitdaging voor de meesten zijn. De kosten zijn hoog en de koek die buiten de grote spelers om te verdelen valt, wordt steeds kleiner.
Toekomst
Ik ben benieuwd naar wat de toekomst ons gaat brengen. Als Amazon daadwerkelijk de Nederlandse markt gaat betreden, Bol.com's Plaza groter wordt en Zalando een marktplaats zal openen, wat blijft er dan nog over? Met name op het gebied van zichtbaarheid. En zien we straks voorbij die kop, die steeds zwaarder wordt, überhaupt nog de staart? Want uiteindelijk is online shoppen ook experience en fun. En dat lijken we een beetje te zijn vergeten.
Dit klopt helemaal, google maar eens een kledingstuk naar willekeur en google geft de helft van de bladzijde aan betaalde zoekopdrachten.
Dus wie het meeste geld heeft komt bovenaan.
Gelukkig zijn er ook nog shopping portals zoals http://www.shopping-centre.nl waar de klant een grote keuze heeft uit 2000 online winkels.
Ja ook hier zijn de grote warenhuizen vertegenwoordigt maar de klant kan binnen het portaal een ruime keus van kleinere winkels vinden die heel interessante aanbiedingen en spullen verkopen, zonder verder met "Big Brother" Google te werken.
Herkenning en erkenning in deze blog voor de kleine webwinkelier!
Ik ben eigenaar van http://www.nordicblends.nl.
Zo'n kleine webwinkel, gespecialiseerd in Scandinavische design- 'hebbedingen'. Hoewel Scandinavisch wonen populair is zie ik het toch als een niche. Ik moet de wereld dus laten zien dat ik er ben.
Om gevonden te worden op het internet heb ik altijd een of meer Google Adwords-campagnes lopen. Dan sta je in elk geval op pagina 1, zolang je dagbudget het toelaat. Maar als ik mijn Google Adword-advertenties zie staan tussen die van de grote jongens, vraag ik me altijd af hoe de bezoeker dan kiest. Om welke reden klik je op de advertentie van die grote of juist die kleine webshop?
Een antwoord op vindbaarheid zouden portals kunnen zijn. Met Flavourites als het grote voorbeeld. Daar moet je als kleine webshop gewoon een plekje op zien te veroveren. Dat ze zo groot zijn, heeft ook een kleine keerzijde: er staan inmiddels wel heel veel shops op Flavourites. Maar hun keuzes blijven goed.
En inderdaad: Flavourites Live was enorm verrassend. Toch weer.
Ik word ook met regelmaat benaderd door andere portals. Maar die hebben vaak geen duidelijk concept. De selectie shops die ik dan bij hun zie, snap ik niet. Welke bezoekers kan ik daarvan verwachten? En kopen de klikkers ook? Want gratis zijn vermeldingen niet.
Zijn niche-portals dan een antwoord?
Er zijn ongetwijfeld mensen met 'impeccable taste' die ons via niche-portals de weg kunnen wijzen naar die leuke kleine webwinkels. Bijv. met een schoenenportal, een babykledingportal of een Scandinavisch design-portal.
De selectie van de shops blijft echter cruciaal. Daar moeten dan ook echt alleen die aparte kleintjes op staan die een mooie shop hebben neergezet met dito spullen. En max. 2 werknemers hebben.
Voor mij is een combinatie van kanalen voorlopig het antwoord. Portals, blogs, Adwords, social media, de bladen. Je probeert ze uit en bij succes breid je het uit. Voor Nordic Blends werkt dat goed.
En niet te hard groeien, want je wil tenslotte die leuke kleine aparte webwinkel blijven!
Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Collette van NordicBlends. Het is lastig om als kleinere(re) webwinkel goed vindbaar te zijn, maar er zijn zeker opties. We winnen het wellicht niet van de grote jongens, maar klanten doen wel steeds meer hun best om de unieke, kleinere shops te vinden want ons aanbod is toch net wat aparter en minder commercieel.
Leonie van der Laan,
http://www.makeroom.nl. (woonaccessoires, tassen, sieraden, schrijfwaren...)
Medio februari 2012: nieuw leuk adresje voor bijzonder mooie schoenen: http://www.noltenschoenen.nl Hou het in de gaten!
Helemaal eens! Maar zoeken in google op kleine merknamen helpt wel met het vinden van de leukere kleinere shops, waar je ook veel sneller persoonlijker een reactie krijgt op je vragen. mijn webshop met design voor zowel kids als ouders is er zo n eentje http://www.buisjesenbeugels.nl. Maar ik wil Jullie wijzen op het mini platform http://www.stylecookie.nl. Erg mooi vormgegeven boordevol styling en webshoptips!
Ik denk dat het juist van belang is om als kleine webshop het exclusieve te behouden en langzaam te groeien, bijvoorbeeld door exclusieve community op facebook. dat is de charme van onze niche-winkels!
Ik wens iedereen veel succes met de promotie van de webshop.
Zolang je als webwinkel in een nichemarkt opereert waar weinig 'grote jongens' actief zijn, dan is het nog wel mogelijk om vindbaar te zijn via Google.
In de schoenenbranche zijn de laatste jaren honderden webwinkels opgericht, veelal door lokale schoenenwinkels. In deze branche zijn ook veel grote partijen actief, bijvoorbeeld Zalando en O'moda, maar ook warenhuizen als Wehkamp en Otto. Als kleinere (lokale schoenen speciaalzaak) zijn wij deze maand gestart met www.fineshoes.nl. Ik ben erg benieuwd hoe de kleinere branchegenoten de online concurrentie ervaren.
Ik denk inderdaad dat het sowieso voor "de kleinere" webshops het moeilijker is en mogelijk nog moeilijker gaat worden.
Echter persoonlijk ben ik van mening van persoonlijke service en het gevarieerde aanbod en het lekker kunnen "snuffelen" in een kleine webshop toch zeker zijn charmes blijft houden voor een x% van het kopend publiek.
Inderdaad, zie hier: http://www.noltenschoenen.nl ! Gratis verzending en retour.
Recent hebben wij de website mogen ontwikkelen van Welovewebshops.nl (http://www.welovewebshops.nl). Naar mijn idee een goed idee en succesvol concept om de vindbaarheid te optimaliserenvoor (kleinere) webshops.
Voor kleinere webshops is het niet pertinent moeilijker om gevonden te worden. Dit heeft eerder met budget te maken dan met de grote van de webshop.
Het heeft natuurlijk ook met tijd en expertise te maken. Ik heb een zoekmachine voor kleding gevonden waar je direct in zowel grote als kleine webshops online kunt shoppen: Zie Kleding Online