Twinkle | Digital Commerce

Kanaalvoorkeuren van Nederlandse consumenten in beeld

2017-11-08
180101
  • 1:28

Bijna de helft van de Nederlanders zegt liever in fysieke winkels te kopen dan in webwinkels. Minder dan een kwart koopt liever online en het overige kwart is neutraal of heeft geen mening. Vooral supermarkten, meubelwinkels en autodealers worden bij voorkeur fysiek bezocht.

Dat blijkt uit de Nationale Internetenquête, waarvoor PwC ruim elfduizend Nederlanders ondervroeg. De resultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Wat vindt Nederland van internet?’ en gisteren gepresenteerd op het 25 jaar.nl-congres van de opdrachtgevende Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Vrouwen versus mannen
De tabel onder het staafdiagram laat zien dat over de hele linie meer vrouwen een voorkeur hebben voor het fysieke winkelkanaal dan mannen:



Op de open vraag welk product de respondenten nooit online zouden kopen, werd ‘auto’ overigens het vaakst genoemd. Het Economisch Bureau van ING concludeerde onlangs dat er voor automotive vooral e-commerce kansen liggen in aftersales.

Besparingen
PwC vroeg de respondenten ook of ze door het doen van aankopen op internet geld besparen. Die ervaring heeft een ruime meerderheid van de Nederlanders:



Uit de enquête blijkt verder dat Nederlanders verwachten dat ze over 5 jaar de helft meer aankopen doen online. Uit het rapport: ‘Dit gemiddelde verhult echter dat er veel variatie is onder de deelnemers. Bezitters van een smartphone verwachten, ondanks hun relatief intensievere gebruik van internet, een minder hoge stijging van hun uitgaven dan gemiddeld. Hoe lager het inkomen hoe kleiner de uitgavenstijging is die men verwacht.’

U kunt het rapport ‘Wat vindt Nederland van internet?’ downloaden via onderstaande link (pdf).


Size: 296.8K bytes Modified: 2 June 2016, 10:18