‘Magazines begin to sell the fashion they review’, kopte de New York Times eerder deze week. Uitgevers starten één voor één met de verkoop van kleding en accessoires die in hun bladen worden gepresenteerd. Daarmee concurreren ze met hun adverteerders.
De ontwikkeling zorgt voor gemengde gevoelens in de branche. Magazines als Vogue, GQ en Esquire – die worstelen om te overleven in de huidige online wereld – kunnen hierdoor immers concurrenten worden van winkels als Saks Fifth Avenue, Neiman Marcus en Barneys New York. ‘Er zijn geen grenzen meer’, zegt Howard Socol, voormalig chief executive van Barneys en momenteel consultant. Traditionele stenen winkels die magazines eerst zagen als een manier om te verkopen, zien de magazines nu immers als bedreiging. ‘Er is concurrentie voor alles’, aldus Socol. ‘Maar dit is wel een hele interessante vorm van concurrentie, omdat je als winkel adverteert in een magazine dat met je concurreert.’
Toename
De magazines die zijn gaan samenwerken met webshops - bijna allemaal in de afgelopen weken gestart - zouden nagenoeg een winkelcentrum kunnen vullen. Een voorbeeld van een blad dat hiermee is gestart is Vogue. Zij werken met Moda Operandi, een webshop waar catwalkfashion wordt aangeboden. Een ander voorbeeld is Style.com, dat start met verkoop van kleding in november.
De tijdschriften ontvangen hierbij een klein deel van de gemaakte omzet of ze ontvangen een commissie over het aantal shoppers dat ze hebben doorgestuurd naar de webshop. Dhr. Granger van Esquire: ‘Wat bladen altijd al hebben gedaan, is het creëren van een bepaald verlangen bij de lezer. De volgende logische stap is om dat verlangen te vervullen door het product aan te bieden. Als we dat niet doen, dan doet iemand anders dat.’ Esquire is zelf ook in deze ontwikkeling gesprongen en gestart met een e-commerce venture, genaamd Clad. Dit is een insert waarop barcodes naast de items zijn geplaatst, waardoor lezers door simpel te scannen een aankoop kunnen doen.
Flash sale-sites als reactie
Retailers die regelmatig adverteren in deze magazines, houden de ontwikkelingen op dit gebied behoedzaam in de gaten. Saks Fifth Avenue en Neiman Marcus zijn zo bijvoorbeeld als reactie hun eigen flash sales-sites begonnen. Maar er wordt ook gesuggereerd dat retailers hun voordeel uit deze ontwikkelingen kunnen halen. Lauren Santo Domingo, medeoprichter van Moda Operandi (dat samenwerkt met Vogue) stelt bijvoorbeeld dat haar site een service verleent aan designers door hen te laten weten, voordat kleding wordt geproduceerd, in welke stijlen het publiek is geïnteresseerd. Daarnaast hebben ze volgens haar op deze manier de kans om vreemde, dure stukken - die geen winkel aan een hanger wil hebben uit angst voor reputatieverlies - te verkopen. ‘The consumer becomes the buyer ’, aldus Aslaug Magnusdottir, tevens medeoprichter van Moda Operandi. ‘Klanten zijn niet langer afhankelijk van een traditionele retailer die voor hen de selecties maakt.’
Bron: Nytimes.com
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Magazines zetten meer en meer in op online verkoop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.