Twinkle | Digital Commerce

Dropshipping is een middel, mag nooit een doel zijn

2017-05-26
332178

Dropshipping: je hoeft zelf geen voorraad in te kopen, loopt geen risico en het geld stroomt automatisch binnen. Hartstikke mooi toch? Helaas, niets is minder waar. Het kan juist heel anders uitpakken.


Door: gastblogger Wouter Hol

Dropshipping wordt vaak gepresenteerd als het ei van Columbus. Je laat een webshop bouwen, koppelt dat aan een artikelenbestand van een leverancier en die leverancier verzendt de bestellingen voor jou.

Waar gaat het dan fout? Het gaat meestal al fout bij het allereerste idee over wat dropshipping nou ook alweer is. Er wordt simpelweg gesteld: ‘Ik zoek een leverancier die iets verkoopt en doet aan dropshipping’ of: ‘Ik wil een dropship webwinkel beginnen.’ Kwam je bij dit artikel aan de hand van een dergelijke vraag, dan ga ik je bij deze terug naar af sturen.

Stel dat je aan de hand van een van de twee vragen in de vorige alinea te werk gaat. Welke problemen ga je dan tegen komen?

* Zware concurrentie
De leveranciers die zomaar producten onder dropshipping kunnen aanbieden aan bedrijven zoals het jouwe, doen dat ook aan elk ander bedrijf. Je hebt dus enorm veel concurrentie. Die concurrentie gaat zich niet onderscheiden aan de hand van een uniek assortiment of snellere levertijden. Want dat kan niet: iedereen koopt bij dezelfde handel in. Jouw concurrenten gaan zich onderscheiden door nog lagere prijzen te hanteren. Je verdient dus geen droog brood als je producten ook nog daadwerkelijk wilt verkopen in deze situatie. Zie maar eens de meerwaarde te creëren zodat men toch bij jou koopt in plaats van bij een ander.

* Levertijd
Met name als jouw leverancier in het buitenland zit (China is populair) zit je met enorme levertijden van soms wel 3 weken of langer. Men zal veel eerder bij een webwinkel kopen die de producten binnen 24 uur kan leveren. Ook leveranciers in Nederland doen er soms nog 2 of 3 dagen over om een product te leveren.

* Samenstelling assortiment
Je zal je assortiment nooit breder of dieper kunnen voeren dan het assortiment van je leverancier is.

* Leverbaarheid
Als je leverancier niet meer kan leveren, kan jij dat ook niet. Dit gebeurt altijd bij producten die juist voor verkoop heel interessant zijn, bijvoorbeeld omdat ze schaars zijn.

Kortom: je bent erg afhankelijk van je leverancier.

Verder is er nog een aantal zaken die vaak voor het gemak over het hoofd gezien worden in deze situatie. Allereerst: jij bent, als webshop, een bedrijf dat aan bepaalde wetten en regels dient te voldoen. Lijkt overbodig om te moeten vermelden, is het helaas niet.

Ten tweede: hoewel jij de producten niet zelf inpakt en verzendt, verkoop jij ze wel zelf. De consument die bij jou koopt doet rechtstreeks zaken met jou, niet met jouw dropship leverancier. Jij bent dus volledig verantwoordelijk voor de verkoop en de afhandeling daarvan. Van het veilig in ontvangst nemen van de online betaling tot aan het correct afleveren van de bestelling. Maak dus duidelijke afspraken met je leverancier over de aflevering van de bestelling, want jij draagt daar de verantwoordelijkheid voor!

En, niet te vergeten: in Nederland hebben consumenten het recht om een bestelling binnen 7 dagen (binnenkort: 14 dagen) retour te zenden, zonder opgaaf van reden. De winkel (jij dus) dient het volledige factuurbedrag (ook eventueel aan de winkel betaalde verzendkosten!) terug te betalen aan de klant. Bijkomend nadeel in dit geval: jij had geen voorraad, want je werkt met dropshipping. Met retour gekomen goederen heb je opeens wel voorraad.

Not done? nee
Is dropshipping not done?
Helemaal niet! Dropshipping kan prima werken. Alleen moet je niet vergeten dat het een methode is om de logistiek op te lossen. Dropshipping is een middel, en mag nooit een doel op zich zijn.

Verkeerde redenen om voor dropshipping te kiezen zijn, onder andere:

  • Ik wil geen risico lopen
    Dan ben je niet in de wieg gelegd voor het ondernemerschap, want ondernemen is risico lopen. Bovendien geldt er nog zoiets als ‘risico is rendement’. Dus wie geen risico wil lopen, zal nooit heel veel verdienen. Als je verwacht dat een zakenpartner een groot deel van het ondernemersrisico overneemt, hangt daar een prijskaartje aan.
  • Ik kan niet een paar duizend euro investeren in voorraden
    Als je niet een paar duizend euro kunt investeren om een paar duizend euro te verdienen, moet je misschien maar geen bedrijf starten. Bovendien zijn er andere manieren om een bedrijf of voorraden te financieren, dus het kan geen kwaad om even verder te kijken dan de neus lang is.
  • Ik kan geen webwinkel opzetten, want ik heb geen kennis, geen tijd en geen budget Iemand met watervrees wordt ook geen topzwemmer.

Wanneer werkt het nou wel?
Het kan werken als je een goed en duidelijk plan hebt voor je nieuwe bedrijf. Je hebt de logistiek goed bekeken en de diverse opties tegen elkaar afgewogen. Als dropshipping inderdaad de juiste methode voor jouw logistiek lijkt te zijn, dan zou dit kunnen. Je hebt in elk geval goede en duidelijke afspraken gemaakt met jouw leverancier en uiteraard heb je veel tijd en energie over om in je bedrijf te steken.

Ook kan het prima werken als je bedrijf al draait en je je logistiek zou willen afslanken. Het is mogelijk dat het goedkoper is als jouw leveranciers direct naar jouw klanten verzenden. Je zou kunnen voorstellen of zij (een deel van) jouw logistiek op kunnen lossen door producten direct naar jouw klanten te verzenden, in plaats van eerst naar jouw eigen magazijn.

Verder wordt dropshipping ook vaak gebruikt door fysieke winkels die een webwinkel als bijzaak hebben, of die een artikel speciaal voor een klant bestellen. De producten worden dan vanaf de leverancier direct doorgezonden naar de klant in plaats van naar de winkel.

Misverstanden
Nu we toch over dropshipping bezig zijn, dan gelijk nog even wat misverstanden de wereld uit helpen:

-> Dropshipping is een vorm van marketing. (Ook wel: met dropshipping genereer jij orders voor een ander bedrijf, en heb je geen aansprakelijkheid.) 
Dit is zo fout als het maar kan. Je bent volledig verantwoordelijk en dropshipping heeft op geen enkele manier ook maar iets met je marketing te maken. Dropshipping wordt wel eens verward met affiliatemarketing omdat het uitgelegd wordt als ‘jij verkoopt voor een ander bedrijf’. Echter verkoop je als affiliate helemaal niets. Je leidt slechts bezoekers naar de site van een ander bedrijf in ruil voor een commissie. Bij dropshipping verkoop jij zelf. Dropshipping heeft met je logistiek te maken. Niet met je marketing.

-> Dropshipping is hetzelfde als e-fulfilment
Dit is ook fout. E-fulfilment betekent dat een ander bedrijf jouw magazijn beheert. Jij of jouw leveranciers leveren de voorraad aan bij het e-fulfilment bedrijf. Het e-fulfilment bedrijf beheert de voorraad voor jou. Zij picken de orders en verzenden ze. In dit geval heb jij dus de voorraad op jouw eigen balans staan. Je betaalt huur per opslaglocatie en je betaalt per order die verzameld en verzonden moet worden.
 

Wouter Hol is eigenaar van Rapbid, het webwinkelbedrijf achter onder meer Kabeltje.com.

Deze posting verscheen eerder zijn weblog.