Connexxion maakt zijn entree als online verkoper. Op zijn website gaat de vervoerder niet alleen eigen producten en diensten verkopen, maar ook die van derde partijen. De ambities zijn groot: 'We willen een one-stop shop worden op het gebied van vervoer.'
Connexxion houdt sinds anderhalve week een nieuwe site in de lucht, die werd gebouwd door Netivity naar een ontwerp van ID interactive. Een koppeling met Docdata Payments biedt de mogelijkheid transacties te verwerken op de site.
‘We zijn op dit moment nog aan het finetunen, maar we zullen zeker werk gaan maken van online verkoop’, zegt Marco Cowan namens Connexxion. ‘Behalve onze eigen producten en diensten gaan we binnenkort combitickets verkopen op de site. Zo kunnen mensen met korting naar de Keukenhof of naar het theater bijvoorbeeld.’
Affiniteit en kwaliteit
Connexxion, dat zelf ook een verzekerings-, een tour- en een reistak heeft, staat open voor samenwerkingen met andere partijen die Connexxion.nl willen gebruiken als verkoopplatform: ‘Dat kan zolang de producten affiniteit hebben met ons product en de kwaliteit van het aanbod gewaarborgd is', aldus Cowan.
De manager new markets & media voegt toe: 'We willen graag uitgroeien tot een one-stop shop op het gebied van vervoer. De trekker naar het serviceplatform zit hem in de reisinformatie die we eenvoudig, betrouwbaar en compleet aanbieden. We trokken al een miljoen bezoekers per maand voor reisadvies naar onze site. Dat zal meer worden nu we ook de gegevens van andere vervoerders meenemen.'
Mobiele app
Connexxion vervoert gemiddeld ruim een miljoen Nederlanders per dag. De treinen, trams en bussen van de streekvervoerder bieden een geschikte omgeving voor commerciële boodschappen met een hoge attentiewaarde. Daar wil het bedrijf dan ook op inspringen volgens Cowan: ‘Nog dit jaar willen we een nieuwe mobiele applicatie lanceren met een bestelmogelijkheid. De aankopen die mensen daarop kunnen doen zullen worden gepromoot op schermen in onze vervoersmiddelen.’
Connexxion wil daarbij goed inspelen op de ook voor de eigen bedrijfsvoering dominante factoren tijd en plaats. Cowan: ‘Voorstelbaar is dat evenementorganisatoren overgebleven kaarten tegen korting aanbieden aan mensen die met de bus naar die bestemming onderweg zijn.’
Gelukkig gaat conexxion de goede kant op met het bieden van toegevoegde waarde aan eigen diensten, was al bang dat het de kant van postnl op zou willen gaan.