Twinkle | Digital Commerce

50 zoekmachinemarketingtips voor starters

2017-05-27
180101
  • 3:26

Hoe haalt u het meest uit uw zoekmachinemarketingbudget? En bij welke technieken wordt u juist gestraft door zoekmachines? Op Econsultancy.com geeft Kevin Gibbons, oprichter en eigenaar van het bureau SEOptimise, 50 tips voor beginners.

Algemeen advies

1. ‘Content is king’ is niet voor niets een veelgebruikte quote. Als uw website niet relevant is voor bezoekers, dan zal alle technische SEO in de wereld uw ranking niet kunnen verbeteren.

2. Riskeer nooit uw bedrijfsreputatie om hogerop te komen in de zoekmachineranking. Toegenomen verkeer is nutteloos als het verkeer verder niets oplevert.

3. Uw website richt zich op mensen, niet op zoekrobots. Zorg ervoor dat de ervaring van de klant niet wordt geschaad, door enkel bezig te zijn met SEO. Dit heeft weinig effect en daarnaast schrikt het klanten alleen maar af.

4. Focus niet enkel en alleen op Google. Google is groot, maar vele zoekopdrachten beginnen ook via andere zoekmachines. Check dus ook eens hoe uw site rankt bij andere zoekmachines.

5. Ga niet achterover leunen. Ook niet als u een goede ranking heeft gerealiseerd; uw concurrenten zullen proberen u te overtreffen.

6. Probeer zoekmachines niet om de tuin te leiden. Het heeft weinig – en ook niet voor lange tijd – effect en zoekmachines zullen u straffen als ze erachter komen.

7. SEO werkt niet zo goed als het op zichzelf staat, het zal beter werken als het is geïntegreerd met social en zoekmachineadvertenties.

8. Wees niet bang om te linken naar goede, relevante pagina’s vanaf uw site. Internet is een sociable place en u heeft meer kans om ‘vrienden’ te maken en links naar uw site op te bouwen, als u bereid bent om af en toe ook naar andere sites te linken.

Zoekwoorden

9. Zorg voor relevante zoekwoorden en laat u niet verleiden om uw traffic te verhogen door populaire, maar mindere relevante termen. Denk na over de waarschijnlijkheid van een conversie en test met PPC.

10. De meeste bedrijven profiteren van gelokaliseerde optimalisatie, aangezien dit vaak relevanter en beter converterend verkeer oplevert.

11. Het richten op een niche of zeer specifieke zoekwoorden zal de relevantie van uw bezoekers positief beïnvloeden.

12. Maak gebruik van Google Analytics om het volume en de kwaliteit van de zoektermen die verkeer opleveren te monitoren, zodat u hierop uw zoekmachinemarketingstrategie kunt afstemmen.

Website


13. Maak gebruik van zeer beschrijvende anchor tags voor interne links, aangezien deze de websiterelevantie herhalen voor zoekmachines. Interne linkbuilding wordt vaak over het hoofd gezien, maar is wel belangrijk.

14. Vul uw site niet met Flash-animaties, niet alle bezoekers kunnen deze zien en het zal uw SEO niet ondersteunen.

15. Gebruik zoekwoorden in uw paginatitels. Dit is nog steeds de belangrijkste on-site factor, dus zorg ervoor dat u voldoende aandacht steekt in de opzet van uw title tags.

16. Heb niet te veel vertrouwen in meta tags, aangezien de meeste zoekmachines deze negeren.

17. Geef afbeeldingen alternatieve tekst. Dit is niet alleen belangrijk voor zoekmachines, die geen foto’s kunnen zien, het helpt ook om uw website toegankelijk te maken voor mensen met een visuele handicap.

18. Zorg voor een XML sitemap om zoekmachines te helpen uw gehele website te indexeren.

19. Gebruik alleen unieke content. Laat u niet verleiden om grote stukken tekst her te gebruiken op uw site; als het nodig is om uzelf te herhalen, herschrijf dan de tekst of plaats enkel een quote en link naar de originele versie.

20. Gebruik, indien mogelijk, uw zoekwoorden in de headlines en maak hierbij gebruik van <h1> en <h2> tags om te laten zien dat het headers zijn. Dit werkt positief voor de lay-out en versterkt de relevantie voor zoekmachines.

21. Zorg dat elke url eerder beschrijvend is, dan alleen maar functioneel. En plaats zoekwoorden erin waar mogelijk. De url ‘www.anydomain.com/here-is-an-example’ is beter dan ‘www.anydomain.com/117665’.

22. Heeft u een pagina met interessante links, bijvoorbeeld links naar websites van leveranciers? Geef deze pagina niet de titel ‘Links’, as this can look like link farm behaviour.

23. Meld u aan bij Google Webmaster Tools om uw website te monitoren en eventuele technische , link- of zoekwoordoptimalisatieproblemen te overzien.

24. Laat het na uw aanmelding er niet bijzitten. Gebruik Webmaster Tools regelmatig voor controle en bijsturing.

25. Zie betaalde zoekmachinecampagnes als een work in progress; het moet altijd worden aangescherpt en het kan altijd beter.

De overige 25 tips op het gebied van paid search, blogging en behaving sociably vindt u hier.

Bron: Econsultancy.com