Hoe haalt u het meest uit uw zoekmachinemarketingbudget? En bij welke technieken wordt u juist gestraft door zoekmachines? Op Econsultancy.com geeft Kevin Gibbons, oprichter en eigenaar van het bureau SEOptimise, 50 tips voor beginners.
Algemeen advies
1. ‘Content is king’ is niet voor niets een veelgebruikte quote. Als uw website niet relevant is voor bezoekers, dan zal alle technische SEO in de wereld uw ranking niet kunnen verbeteren.
2. Riskeer nooit uw bedrijfsreputatie om hogerop te komen in de zoekmachineranking. Toegenomen verkeer is nutteloos als het verkeer verder niets oplevert.
3. Uw website richt zich op mensen, niet op zoekrobots. Zorg ervoor dat de ervaring van de klant niet wordt geschaad, door enkel bezig te zijn met SEO. Dit heeft weinig effect en daarnaast schrikt het klanten alleen maar af.
4. Focus niet enkel en alleen op Google. Google is groot, maar vele zoekopdrachten beginnen ook via andere zoekmachines. Check dus ook eens hoe uw site rankt bij andere zoekmachines.
5. Ga niet achterover leunen. Ook niet als u een goede ranking heeft gerealiseerd; uw concurrenten zullen proberen u te overtreffen.
6. Probeer zoekmachines niet om de tuin te leiden. Het heeft weinig – en ook niet voor lange tijd – effect en zoekmachines zullen u straffen als ze erachter komen.
7. SEO werkt niet zo goed als het op zichzelf staat, het zal beter werken als het is geïntegreerd met social en zoekmachineadvertenties.
8. Wees niet bang om te linken naar goede, relevante pagina’s vanaf uw site. Internet is een sociable place en u heeft meer kans om ‘vrienden’ te maken en links naar uw site op te bouwen, als u bereid bent om af en toe ook naar andere sites te linken.
Zoekwoorden
9. Zorg voor relevante zoekwoorden en laat u niet verleiden om uw traffic te verhogen door populaire, maar mindere relevante termen. Denk na over de waarschijnlijkheid van een conversie en test met PPC.
10. De meeste bedrijven profiteren van gelokaliseerde optimalisatie, aangezien dit vaak relevanter en beter converterend verkeer oplevert.
11. Het richten op een niche of zeer specifieke zoekwoorden zal de relevantie van uw bezoekers positief beïnvloeden.
12. Maak gebruik van Google Analytics om het volume en de kwaliteit van de zoektermen die verkeer opleveren te monitoren, zodat u hierop uw zoekmachinemarketingstrategie kunt afstemmen.
Website
13. Maak gebruik van zeer beschrijvende anchor tags voor interne links, aangezien deze de websiterelevantie herhalen voor zoekmachines. Interne linkbuilding wordt vaak over het hoofd gezien, maar is wel belangrijk.
14. Vul uw site niet met Flash-animaties, niet alle bezoekers kunnen deze zien en het zal uw SEO niet ondersteunen.
15. Gebruik zoekwoorden in uw paginatitels. Dit is nog steeds de belangrijkste on-site factor, dus zorg ervoor dat u voldoende aandacht steekt in de opzet van uw title tags.
16. Heb niet te veel vertrouwen in meta tags, aangezien de meeste zoekmachines deze negeren.
17. Geef afbeeldingen alternatieve tekst. Dit is niet alleen belangrijk voor zoekmachines, die geen foto’s kunnen zien, het helpt ook om uw website toegankelijk te maken voor mensen met een visuele handicap.
18. Zorg voor een XML sitemap om zoekmachines te helpen uw gehele website te indexeren.
19. Gebruik alleen unieke content. Laat u niet verleiden om grote stukken tekst her te gebruiken op uw site; als het nodig is om uzelf te herhalen, herschrijf dan de tekst of plaats enkel een quote en link naar de originele versie.
20. Gebruik, indien mogelijk, uw zoekwoorden in de headlines en maak hierbij gebruik van <h1> en <h2> tags om te laten zien dat het headers zijn. Dit werkt positief voor de lay-out en versterkt de relevantie voor zoekmachines.
21. Zorg dat elke url eerder beschrijvend is, dan alleen maar functioneel. En plaats zoekwoorden erin waar mogelijk. De url ‘www.anydomain.com/here-is-an-example’ is beter dan ‘www.anydomain.com/117665’.
22. Heeft u een pagina met interessante links, bijvoorbeeld links naar websites van leveranciers? Geef deze pagina niet de titel ‘Links’, as this can look like link farm behaviour.
23. Meld u aan bij Google Webmaster Tools om uw website te monitoren en eventuele technische , link- of zoekwoordoptimalisatieproblemen te overzien.
24. Laat het na uw aanmelding er niet bijzitten. Gebruik Webmaster Tools regelmatig voor controle en bijsturing.
25. Zie betaalde zoekmachinecampagnes als een work in progress; het moet altijd worden aangescherpt en het kan altijd beter.
De overige 25 tips op het gebied van paid search, blogging en behaving sociably vindt u hier.
Bron: Econsultancy.com
In mijn ogen is het belangrijkste advies om te bepalen welk product of dienst een ondernemer online wil verkopen. Vervolgens moet hij dit duidelijk vertellen. Veel bedrijven denken nog dat als ze maar vaag zijn ze geen klanten mislopen. Terwijl dit online zeer zeker wel het geval is. Dus vertel wat je verkoopt en wat je dienst is. Bepaal welke keywords een klant wil horen. Dus als je een bureau bent in zoekmachine marketing, noem jezelf dan zo. Als je een opel garage hebt. Noem jezelf dan Opel garage Janssen in Amsterdam. Vaak zie ik bedrijven die zich toch weer op de homepage introduceren met: welkom op de website van Janssen Opel point. IPV Opel Garage Jansen Amsterdam, voor uw nieuwe opel en APK -beurt!
En vergeet niet dat je de website in de 1e plaats optimaliseert voor je bezoeker en pas in de 2e plaats voor zoekmachines. Je kan een goede ranking realiseren, maar als niemand in je winkel koopt, heb je niks aan die goede ranking.
Zonder goede ranking kan geen klant je vinden dus verkoop je uberhaubt niets, uiteraard kun je dat met adwords dan wel tijdelijk oplossen, maar dat is ook niet voor iedereen te doen.
Dus eerst beginnen met optimaliseren voor Google, want dan pas bouw je data op die je kunt annalyseren en met die data kun je je vervolgens richten op conversie.
@Michel/klantenviainternet. Ben ik niet helemaal mee eens. Vergelijk het met een winkel in een drukke winkelstraat. Als je winkel chaotisch is of het is voor de bezoeker niet duidelijk wat je verkoopt en waar je kunt afrekenen, dan zal je niet veel verkopen ondanks dat je een goede locatie (lees ranking) hebt.
In ons optiek staren te veel webondernemers zich blind op Google en/of andere zoekmachines en vergeten ze de usability van hun webshop/website. Hier ligt vaak de eerste winst.
@Michel/Dokterklik, Uiteraard ben ik het met je eens dat je winkel wel in orde moet zijn. Vanaf de installatie moet de basis gewoon goed zijn, anders is de webshop bij voorbaat al gedoemd te mislukken en valt er helemaal niet meer te optimaliseren.
Maar daarna moet je toch zorgen dat je op die drukke winkelstraat komt om zoveel mogelijk ervaring op te doen en te snappen waar de behoeftes liggen, en daar dan je winkel op af te stemmen.
@Michel/Klantenviainternet.nl
Ik sluit me volledig aan bij je laatste reactie. Je winkel verbeteren aan de hand van klantendata is effectiever (en efficienter).
Prima verhaal over Seo.
Ik had alleen wat meer willen lezen over de waarde van een goed pagetitle per pagina voor zoekmachines. Het verhaal dat je niet alleen naar Google moet kijken ben ik het niet mee eens. In bepaalde zoekmachines staat pucksonline op pagina één met generieke zoekworden. Dit levert echter nauwelijks extra zoekverkeer op omdat vrijwel iedereen via Google zoekopdrachten geeft. Dus helaas alles draait om goed vindbaar zijn in Google.
Mooie lijst.