Sterwijnenthuis.nl spant een kort geding aan tegen wijnimporteur Résidence wegens contractbreuk. Résidence weigert een aantal wijnen te leveren aan de webwinkel die wijnen op de kaarten van sterrenrestaurants verkoopt. Sterwijnenthuis.nl zegt daardoor schade te lijden.
Sterwijnenthuis.nl denkt dat Résidence de levering heeft gestaakt onder druk van sommige sterrenrestaurants en Koninklijke Horeca Nederland. Duidelijk was al dat Residénce zijn in maart 2012 aflopende contract met Sterwijnenthuis.nl niet zou verlengen (zie Misset Horeca).
‘Jammer’
Gijs den Hollander, mede-initiatiefnemer en woordvoerder van Sterwijnenthuis.nl, zegt over de commotie: ‘Wij hebben goede contracten afgesloten met een aantal importeurs en praten al maanden met de belangrijkste sterrenrestaurants over samenwerking. Het is jammer dat sommige brancheverenigingen in de horeca niet het voordeel zien van internet en de transparantie die het biedt. De consument doet dat wel, gezien de honderden enthousiaste reacties op ons initiatief.’
Meeliften op merknaam
Sterwijnenthuis.nl haalde zich de woede van restaurateurs op de hals door de wijnen op hun kaarten te verkopen. Niet de lage prijsstelling (en de daarmee samenhangende margetransparantie) zou het probleem zijn, maar het meeliften op de zorgvuldig opgebouwde merknaam van de restaurants.
Op 27 juni gingen 34 toprestaurateurs, verenigd in de Alliance Gastronomique, in beraad over de omgang met Sterwijnenthuis.nl. Ze besloten unaniem af te zien van samenwerking met de webwinkel.
Kort geding
Het kort geding dat Sterwijnenthuis.nl heeft aangespannen tegen Résidence dient aanstaande vrijdag voor de rechtbank in Den Bosch.
NB: Lees ook de blog-posting van wijn- en e-commerce kenner Ralph Michels : ‘Michelin restaurants blijven boos!'
Nieuwe episode in de soap rond Sterwijnenthuis.nl: het bedrijf heeft het kort geding tegen importeur Résidence, dat morgen zou dienen in Den Bosch, ingetrokken.
De wijnimporteur heeft het contract opgezegd per 22 februari 2012 en zal tot die datum de beschikbare wijnen blijven leveren. Gijs den Hollander van Sterwijnenthuis.nl laat de pers weten: 'Wij zijn er uit gekomen. We zijn blij dat ons assortiment weer compleet is.'
Klanten aan wie sommige wijnen niet geleverd werden konden hun geld terug krijgen. Maar dat was voor de meesten geen optie, aldus Den Hollander: 'Onze klanten hebben er voor gekozen om te wachten tot de wijnen weer beschikbaar waren. Wij gaan zo snel mogelijk naleveren.'