Een kind krijgen is een bijzondere gebeurtenis. Zeker als het de eerste keer is, komt er veel op de nieuwe ouders af. Van zwangerschap en geboorte tot de eerste tandjes. Alles is nieuw. Jonge ouders zoeken steeds meer informatie op het web.
Online shoppen past daar op vanzelfsprekende wijze bij. Geen wonder dat het aantal webwinkels voor baby’s en kinderen blijft groeien.
Tekst: Arwen Kleyngeld
Als er een kindje op komst is, gaan ouders zich oriënteren op de aanschaf van producten. Bij gezinsuitbreiding heb je vaak veel nodig. Een kinderwagen, een commode, een bedje, kleertjes en een autostoeltje. De meeste ouders versturen een geboortekaartje en krijgen allerlei kraamcadeautjes. En dan komen de luiers, voeding en verzorgingsartikelen. Al met al een gigantische markt. Ouders besteden rond de 3.000 euro aan hun baby in het eerste levensjaar. De onlinemarkt bestaat nu zo’n jaar of vijf, zes, en is in die tijd gigantisch gegroeid.
‘Elke dag worden er zo’n vijfhonderd baby’s geboren’, zegt Rik van Elk, oprichter van Affiliate4you.nl, een netwerk dat zich specifiek richt op zwangeren en jonge gezinnen. ‘Duidelijk is dat vaders en moeders steeds meer online besteden. Kinderen zijn een miljoenenbusiness, ouders willen het beste en het mooiste voor hun kind. De markt is nog steeds groeiende’, denkt Van Elk. ‘Dat komt doordat ook het aankoopbedrag flink doorstijgt. Zo is de aankoop van een Bugaboo van rond de 1.000 euro geen uitzondering. Ook zit er veel creativiteit in de markt. Het aantal nieuwe producten dat wordt gelanceerd ligt hoog. Ik had vroeger geen rompertje met mijn naam erop. En ook geen boek met Bert en Ernie waarin ik zelf de hoofdrol speelde. Dat soort producten zijn er nu allemaal wel. Een aanzienlijk deel hiervan, ik denk zo’n twintig procent, wordt bij webwinkels gekocht, afhankelijk van de productcategorie. Autostoeltjes, kinderstoelen en kleding zijn typisch producten die consumenten via internet bestellen. Mensen worden steeds meer online opgevoed, dus kopen ook steeds meer online. Het is een groeiend segment.’
De markt voor babyproducten heeft over het algemeen niet zo veel last van schommelingen in de economie. Kinderen zijn voor ouders het kostbaarste bezit, dus op bestedingen voor de kleintjes wordt alleen bezuinigd als het echt nodig is. En omdat kinderen groeien, is het nodig om regelmatig nieuwe spullen aan te schaffen.
Oriënteren
Ouders zoeken voor de komst van hun eerste kindje veel informatie, ook over de aanschaf van producten. Vroeger waren familie, vrienden, verloskundigen en het consultatiebureau hiervoor de aangewezen bronnen. Tegenwoordig halen mensen veel informatie van internet. Van Elk richtte in 2006 Babyplaats.nl op om in te spelen op deze informatiebehoefte. Oorspronkelijk is Babyplaats.nl een echte vergelijkingssite, waar meer dan vijftigduizend baby- en kinderartikelen kunnen worden vergeleken op verschillende kenmerken. Babyplaats is nu een extensie aan het maken naar een interactief informatieplatform van en voor moeders. ‘Er was geen overkoepelende site die alles samenvoegde’, zegt Van Elk. ‘Blijkbaar was daar wel behoefte aan. Babyplaats trekt zo’n drieduizend bezoekers per dag.’
Marktplaats.nl is waarschijnlijk de grootste online babyzaak van Nederland met ruim 52.000 nieuwe advertenties per dag in de rubriek kinderen en baby’s. Boxen, kinderstoelen, bedjes en andere meubels lenen zich prima voor een tweedehands aankoop. Verder is er een aantal grote spelers actief op de markt voor babyproducten, zoals Prenatal, Babypark en de Babydump. Bij deze winkels kunnen jonge ouders terecht voor alles wat ze maar nodig zouden kunnen hebben, van voedingsbeha tot kinderwagen. Maar wat de markt voor baby- en kinderspullen bijzonder maakt is het enorme aanbod aan speciaalwinkels. ‘Ik denk dat dit inherent is aan moeders’, zegt Van Elk. ‘Ze ontdekken een product wat ze mooi of handig vinden en gaan het online verkopen. Dagelijks komen er nieuwe winkels bij. Ze redden het niet allemaal, maar sommige worden ook heel groot en groeien uit tot een leuke, professionele site. Kleertjes.com is een goed voorbeeld van een winkel die op de spreekwoordelijke zolderkamer is begonnen, maar uitgroeide tot een enorm bedrijf met honderd werknemers en een miljoenenomzet.’
Het geheim van succes
Welke webwinkels zijn nou een succes en welke niet? En hoe doe je het goed? ‘Het geheim van succes zit voor een groot deel in de genen’, denkt Van Elk. ‘Winkels als Prenatal en Babypark doen het op een goede manier. Ze hebben gewoon heel veel ervaring. Verder scheelt het ook dat deze bedrijven echte winkels hebben, waar klanten eventueel terecht kunnen. Dat wekt vertrouwen.’ Waar moeten sites nog meer aan voldoen om succes te hebben? Van Elk: ‘Het fundament van succes is simpelweg het juiste assortiment binnen een optimaal functionerende webshop. Het product moet goed zijn, de site moet goed zijn, bestelmogelijkheden laagdrempelig, er moet goede interactie zijn tussen de site en de klant. Een mogelijkheid om live te chatten wekt bijvoorbeeld vertrouwen. De basis moet goed zijn, en dan is het fijn als er nog net iets meer is. Een succesvolle webshop van deze tijd is ook een webshop die wil investeren in een relatie met een klant. Een extra onverwachte attentie bijvoegen is er zo een. Het is belangrijk om het contact persoonlijk te maken, te zorgen voor een goede aflevering, aftersales, pre-sales en natuurlijk een goede marketingstrategie. Sites worden sneller, overzichtelijker en duidelijker. Een site moet van deze tijd zijn. De consument ziet het verschil echt wel, en zal niet snel iets kopen bij een oubollige uitziende site. Bol.com en Zalando zijn sites die weten hoe het moet. Daar moet je heen.’ Verder is er altijd ruimte op de markt voor winkels die onderscheid maken. Specialty store s die op een bepaald gebied opereren en er ook een bepaald idee achter hebben. ‘Goede voorbeelden zijn Buikbanden.nl en Lingerievoortwee.nl’, zegt Van Elk.
____________________
Eigen klantenkring
Mamaloes & kids is een webshop die ruim een jaar geleden is opgericht door Marco en Loes de Volder, ouders van vijf kinderen. ‘We hebben ruim twintig jaar ervaring in de babymarkt en hebben anderhalf jaar geleden een winkel geopend omdat we denken dat we echt verschil kunnen maken’, vertelt Loes. ‘Een webshop hoort daarbij. Omdat we op internet kunnen laten zien wat we hebben, en mensen producten kunnen laten bestellen als ze de deur niet uit willen of kunnen. Wij blijven bewust weg van de AAA-merken als Bugaboo, Quinny, Maxi-Cosi en Stokke, de grote spelers. We hebben gekozen voor A-merken van goede kwaliteit, die minder bekend zijn op de markt. En aanzienlijk goedkoper. Met deze keuze laten we een grote groep klanten liggen, maar hebben we ook snel een eigen klantenkring opgebouwd.’ Mamaloes & kids won de gouden Marktplaats.nl Admarkt Topaward afgelopen jaar, als meest succesvolle ondernemer en was al heel snel winstgevend. ‘Natuurlijk zijn er veel webwinkels, ook een paar hele grote, maar er is altijd nog ruimte op de markt’, denkt de onderneemster. ‘Als je maar echt onderscheid kunt maken.’
____________________
Onderscheiden met kwaliteit
Yura van Winden begon een paar jaar geleden de webwinkel Yurada.nl, met kinderkameraccessoires, verzorgingsartikelen, kraamcadeautjes en kleding voor baby’s en kinderen. ‘Ik probeer me te onderscheiden met kwalitatief goede merken, die niet veel worden verkocht op internet. De concurrentie is heel groot. Juist de merken die niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn, lopen heel goed in mijn winkel. Om succes te hebben met een internetwinkel is het ook van essentieel belang om zichtbaar te zijn. Ik adverteer veel op internet en een aantal keer per jaar in bladen die zich richten op mijn doelgroep. Mijn flyers liggen bij speelparadijzen en die stuur ik mee met elke bestelling. Ook heb ik een eigen nieuwsbrief. Het is noodzakelijk om actief te blijven. Je kunt nog zulke mooie spullen verkopen, maar als mensen je niet weten te vinden, dan heb je er niets aan.’
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2011.
Wij merken dat door de prachtige, maar ook emotionele periode die aanstaande ouders door maken vooral vertrouwen belangrijk is. Niet alleen op het gebied van betaling en wel of geen fysieke winkel, maar vooral in de persoonlijke relatie.
Tijdens deze hormoniale periode leren jonge stellen ook veel essentiele zaken over wat er komt kijken bij het krijgen van een kind, de behoeftes van de kleine en het opvoeden van een kind. ln deze periode wil je op iemand kunnen vertrouwen. Als je dat vertrouwen waarmaakt, zullen klanten je ook belonen met een bijzonder hoge net promoter score.
Noud van Workum E-commerce http://www.babyzaak-online.nl
De online markt neemt het op het gebied van Baby artikelen daadwerkelijk over van fysieke winkels. Niet voor niets leggen steeds meer fysieke winkels het loodje. Recent sloten/sluiten de volgende fysieke babywinkels de deuren: Gardo Utreacht, Gardo Amersfoort, Babyplanet Oud Gastel, Babyplanet Breda, Kidsfactory Breda.
Ook onder de webwinkels zal een shake-out gaan plaatsvinden. In het artikel wordt melding gemaakt van een webwinkel (Mamaloes) die zegt bewust geen AAA merken te voeren. Dat lijkt mij sterk, ik denk dat grote merken hen eenvoudigweg niet willen leveren. Wellicht dat dit te maken heeft met het faillissement van Actiebaby waarbij de aangehaalde ondernemers eerder betrokken waren.
Zelf geloof ik in een goed assortiment van kwalitatief goed niveau tegen de laagste prijs in de markt. Daar waar consumenten daadwerkelijk behoefte hebben aan een super laag geprijsd artikel dient dit ook geboden te worden. Tal van voorbeelden hiervan zijn te vinden op autostoeltjes.com, babykamers.nl, kinderstoel.com, wipstoeltje.nl, traphek.nl en last but not least babysupershop.eu
Naast een assortiment met laagste prijsgarantie bieden deze site ook een gedegen advies voor de aanschaf van een product.