Twinkle | Digital Commerce

Affiliates versus Google Panda

2017-05-27
180101
  • 2:21

Als Google Panda ook in Nederland een feit is – verwacht wordt augustus of september van dit jaar – dan krijgen affiliates zonder eigen content het moeilijk. Met Panda verandert Google het algoritme, wat ervoor zorgt dat de zoekmachine sites met duplicate content of alleen maar links niet meer toont in de zoekresultaten. Voor affiliates een goede reden om niet langer te wachten en alles uit de kast te halen om goed uit de naderende Google Panda update te komen. De sleutel ligt in het meerwaarde bieden aan bezoekers. Wie eigen content biedt, wordt door Google gevonden.

Door Henk Jan Bijmolt

Het is fascinerend om te zien hoe snel affiliates kunnen schakelen. Simpele overzichtspagina’s veranderen opeens in uitgebreide vergelijksites met filteropties, reviews en content die echt meerwaarde bieden. Wie nu actie onderneemt, blijft de nieuwste ontwikkelingen voor.

Enkele voorbeelden
Twenga lanceerde onlangs een geheel nieuwe vergelijksite met oneindig veel filteropties. Vergelijker Shopwiki bedacht de Deal Alarm en redesignde de gehele website. Be Seen Media heeft de portal Thuisvergelijken.nl helemaal veranderd met extra sorteeropties zoals merken, betaalopties en aanbiedingenfilter.



De nieuwe site van Twenga (boven) en die van Shopwiki (onder).



Ook in voor Cleafs belangrijke niches als parkeren rond Schiphol laat Parkerenluchthavenschiphol.nl zien hoe je waarde toevoegt met filteropties en alerts. Daarnaast meldde Langparkerennabijschiphol.nl dat de bounce rate is gezakt van 73 procent naar 44 procent sinds de lancering van de nieuwe website.



Affliates kijken ook verder dan bezoek via Google. Zo hebben actiessites als Actiecode.nl en Couponcode.nu in afzienbare tijd duizenden Twitter-, Facebook- en nieuwsbriefleden opgebouwd.

Tips
Voor affiliates, maar ook webshops, die nog geen updates hebben doorgevoerd zijn dit de tips om Google Panda te overleven:

1. Time on site: verbeter de vervblijfsduur van je bezoekers. Verbeter slechte pagina’s of ruim hele slechte pagina’s op met nette 404 of 301 redirect.

2. Bounce rate: Aantal 1-pagina-bezoeken van deze pagina / Aantal keer dat deze pagina de binnenkomstpagina (landingspage) is. Dit kan bijvoorbeeld door extra funfactoren toe te voegen aan je website waardoor bezoekers meer doorklikken. Denk aan extra content met meerwaarde zoals how to video’s, dagaanbiedingen, eigen weblog en andere calls to action.

3. Exit rate: Aantal bezoeken dat de pagina verlaat via deze pagina / totaal aantal keer dat deze pagina is bekeken. Dit percentage verlagen is een must voor betere rankings. Dit kan door meer mogelijkheden te bieden zoals reviews, blogs, video en ander waardevolle content.

4. Brand searches: Percentage bezoekers die zoeken op websitenaam of url verhogen. Hoe meer terugkerende bezoekers hoe meer je een autoriteit binnen je onderwerp bent.

Tot slot blijft het afwachten hoe Google Panda Nederland exact gaat analyseren. Feit is in ieder geval dat veel affiliates in Nederland alles uit de kast halen om hun rankings te behouden.

Henk Jan Bijmolt is directeur van Cleafs.