Als Google Panda ook in Nederland een feit is – verwacht wordt augustus of september van dit jaar – dan krijgen affiliates zonder eigen content het moeilijk. Met Panda verandert Google het algoritme, wat ervoor zorgt dat de zoekmachine sites met duplicate content of alleen maar links niet meer toont in de zoekresultaten. Voor affiliates een goede reden om niet langer te wachten en alles uit de kast te halen om goed uit de naderende Google Panda update te komen. De sleutel ligt in het meerwaarde bieden aan bezoekers. Wie eigen content biedt, wordt door Google gevonden.
Door Henk Jan Bijmolt
Het is fascinerend om te zien hoe snel affiliates kunnen schakelen. Simpele overzichtspagina’s veranderen opeens in uitgebreide vergelijksites met filteropties, reviews en content die echt meerwaarde bieden. Wie nu actie onderneemt, blijft de nieuwste ontwikkelingen voor.
Enkele voorbeelden
Twenga lanceerde onlangs een geheel nieuwe vergelijksite met oneindig veel filteropties. Vergelijker Shopwiki bedacht de Deal Alarm en redesignde de gehele website. Be Seen Media heeft de portal Thuisvergelijken.nl helemaal veranderd met extra sorteeropties zoals merken, betaalopties en aanbiedingenfilter.
De nieuwe site van Twenga (boven) en die van Shopwiki (onder).
Ook in voor Cleafs belangrijke niches als parkeren rond Schiphol laat Parkerenluchthavenschiphol.nl zien hoe je waarde toevoegt met filteropties en alerts. Daarnaast meldde Langparkerennabijschiphol.nl dat de bounce rate is gezakt van 73 procent naar 44 procent sinds de lancering van de nieuwe website.
Affliates kijken ook verder dan bezoek via Google. Zo hebben actiessites als Actiecode.nl en Couponcode.nu in afzienbare tijd duizenden Twitter-, Facebook- en nieuwsbriefleden opgebouwd.
Tips
Voor affiliates, maar ook webshops, die nog geen updates hebben doorgevoerd zijn dit de tips om Google Panda te overleven:
1. Time on site: verbeter de vervblijfsduur van je bezoekers. Verbeter slechte pagina’s of ruim hele slechte pagina’s op met nette 404 of 301 redirect.
2. Bounce rate: Aantal 1-pagina-bezoeken van deze pagina / Aantal keer dat deze pagina de binnenkomstpagina (landingspage) is. Dit kan bijvoorbeeld door extra funfactoren toe te voegen aan je website waardoor bezoekers meer doorklikken. Denk aan extra content met meerwaarde zoals how to video’s, dagaanbiedingen, eigen weblog en andere calls to action.
3. Exit rate: Aantal bezoeken dat de pagina verlaat via deze pagina / totaal aantal keer dat deze pagina is bekeken. Dit percentage verlagen is een must voor betere rankings. Dit kan door meer mogelijkheden te bieden zoals reviews, blogs, video en ander waardevolle content.
4. Brand searches: Percentage bezoekers die zoeken op websitenaam of url verhogen. Hoe meer terugkerende bezoekers hoe meer je een autoriteit binnen je onderwerp bent.
Tot slot blijft het afwachten hoe Google Panda Nederland exact gaat analyseren. Feit is in ieder geval dat veel affiliates in Nederland alles uit de kast halen om hun rankings te behouden.
Henk Jan Bijmolt is directeur van Cleafs.
@Henk Jan,
Zou je wat meer kunnen vertellen over die tips? Deze hebben mijn inziens namelijk niks met je rankings te maken, iets wat Panda wel heeft. Natuurlijk is het goed om aan dergelijke zaken te werken, maar dat staat volledig los van dit artikel.
Of heb jij hier een andere mening over?
@Barry Mossel
De tips die Henk Jan geeft zijn de meetinstrumenten die voor Google belangrijk(er) worden tijdens de Panda Update.
Dankzij Chrome, Google toolbar en wellicht andere bronnen kan dit worden gemeten door Google. Dit zijn betere meetinstrumenten om de toegevoegde waarde van een site te berekenen ten opzichte van de bezoeker.
@Barry Mossel: Als bezoekers vanuit google meteen weer wegklikken van je pagina, dus hoge bouncerate en lage time on site, dan zal google je pagina gaan zien als minder relevant voor de betreffende zoekterm. Want blijkbaar vindt de bezoeker dan niet waar hij naar op zoek was.
Gebeurt dit één keer zal er niets aan de hand zijn. Is dit structureel, dan zal je op dat zoekwoord gaan zakken. Dus wel degelijk relevant, ook met de naderende panda.
Wat betreft verder kijken dan de Google bezoeker met duizenden twitter/fb volgers.... Couponcode.nu met 2800 volgers? Is een schril contrast met dik 60000 volgers van Actiecode.nl ;-)
@Brinkie, maar hoe meet Google de exit rate dan? Of de time on site?
@Tjeerd Z, waar jij het over hebt is 1 vd tips en dan heb je het ook nog eens over een hele specifieke bouncerate, namelijk nadat iemand vanaf een Googleresultaat direct weer terugklikt.
Niet helemaal ontopic maar weet er misschien ook iemand of de Panda Update in Duitsland al is geweest? En zo ja, wanneer precies? Heb er naar gezocht maar kan het helaas nergens vinden. Hopelijk kan iemand mij verder mee helpen!
Goede tips om meerwaarde te bieden, zal ze proberen te implementeren!
Is het een feit dat de google panda update alleen gaat om de ON-Page zoekmachien optimalisatie? Dit zou ontzettend goed nieuws zijn.
ps. Zal dit ook problemen gaan opleveren voor linkfarms, bijvoorbeeld een strategie waarin je linkt naar eigen (maak je eigen site) websites?
Mooie voorbeelden!
@tom, volgens mij wel, alleen on page
interesante tips. Ik zal in analytics duiken en kijken waar ik kan optimaliseren.
Was Benieuwd naar ervaringen nu Panda al een flinke schifting heeft gemaakt.
Erg leerzaam, en dank voor de voorbeelden.
Weet niet of er al mensen zijn die nadelen hebben ondervonden van de panda update. Ikzelf in ieder geval nog niet.
Ben wel heel benieuwd naar jullie en jullie eventuele oplossingen hiervoor.
Groet,
Nog maar te zwijgen over de penguin update en de gevolgen daarvan...
@Anke, Toevallig is vandaag penguin 1.1 uitgerold twitterde Matt Cutts.
Dergelijke updates vallen mee. Ik verwacht in de toekomst een grotere schoonmaak beurt.
Nog groter dan dit Anette? Dit heeft toch een behoorlijke impact gehad.
Gaan er nog meer updates aankomen, die parkeren schiphol zal raken?
Recentelijk (twee weken geleden) is Panda update 4.0 uitgerold door Google. De eerste tekens zijn al zichtbaar en volgens mij wordt er in grote lijnen doorgeborduurd op bovenstaande punten. Verassend dat een blog post uit 2011 zoveel overeenkomsten heeft met een item wat nu ook geschreven zou kunnen worden.
http://moz.com/google-algorithm-change
Ik ben benieuwd wat dit voor de parkeerbranche voor gevolgen gaat hebben. (ook voor onze website ParkeerPrijzen.nl)
Ok. Links van lage kwaliteit worden dus afgestraft. Maar welke factoren maken een link dan laag van kwaliteit?
Google geeft natuurlijk nooit concreet aan welke factoren meewegen in hun algoritmes. Zo ook niet bij de introductie van Google Penguin.
Maar in de laatste paar jaar geeft Google steeds vaker aangegeven welk type links of tactieken van linkbuilding het bedrijf afkeurt.
Zo heeft Google zich in de afgelopen 1,5 jaar fel uitgesproken tegen diverse tactieken, onder andere Guest blogging, widget links en persberichten.