Op donderdag 21 april schreef ik er al over: Horeca vliegt wijnsite naar de keel. Het leek met een sisser af te lopen, maar het laatste woord is er nog niet over gesproken. Er wordt gedreigd met een rechtszaak, maar hoe kansrijk is zo’n case?
Ik ben zelf geen jurist, maar ik kan wel logisch nadenken. Men kan beter de energie steken in innovatie of samenwerking. Dan heeft men geen last meer van Sterwijnenthuis.nl en misschien zelfs wel profijt.
Oogharen
Een van de oprichters van Sterwijnenthuis.nl heeft het kunstje al eerder gedaan met Zoekallehuizen.nl. Veel boze gezichten, maar alle rechtszaken werden glansrijk gewonnen aldus de medeoprichter. Als je door de oogharen heen kijkt is Sterwijnenthuis.nl exact hetzelfde. Openbare gegevens worden geconsolideerd en in een handig overzichtje en op één website gepresenteerd. Net als Zoekallehuizen.nl doet.
Keurmerk
Er is echter één verschil: makelaar en restaurant hebben voor de consoliderende websites verschillende waardes. De makelaar is geen keurmerk voor Zoekallehuizen.nl, maar het restaurant is dat wel degelijk. Het gebruik van restaurantnamen heeft direct invloed op de omzet voor Sterwijnenthuis.nl. Met andere woorden, men lift dus mee op verdiensten van de restaurants die daar alleen zelf aan gewerkt hebben. Daar kun je van alles van vinden: van slim bedacht tot ordinair jatwerk. Maar juridisch lijkt hier totaal geen vuiltje aan de lucht. Of toch wel?
Merknaam
Sterwijnenthuis lift mee op de merknamen van de restaurants, zo wordt beweerd. Nu zijn dat geen geregistreerde merknamen en dus lijkt er juridisch gezien geen probleem. Echter, de naam van het restaurant krijgt juist de waarde doordat het restaurant mag meeliften op de naam van Michelin omdat Michelin dit toestaat. De waarde zit hem niet zo zeer in de naam van het restaurant maar in de waarde van het merk Michelin. Dat is echter wél een beschermde merknaam.
Schadelijk
Wellicht dat de restauranthouders een case hebben als men kan aantonen dat men er schade van ondervindt. Dat is ook nog niet zo makkelijk. Het verhaal dat de marges ineens inzichtelijker zijn gemaakt is totaal niet steekhoudend en ook zeker niet onoorbaar. Zoek de wijnen van de wijnkaart van de sterrenrestaurants bij wijnzoekmachines als Vinopedia.com en je komt er al jaren achter dat de sterrenhoreca absurde marges rekent. Je kan bij Vinopedia.com zelfs zien dat de wijnprijzen van Sterwijnenthuis.nl niet eens concurrerend zijn. Met andere woorden: de transparantie en inzichtelijkheid in de marges is dus niet gecreëerd door Sterwijnenthuis.nl, maar is een al veel langer aanwezig fenomeen. Nog belangrijker: marges inzichtelijk maken is juridisch natuurlijk helemaal in de haak.
Er is alleen één puntje waar ik niet uitkom en dat heeft te maken met de juistheid van de informatie.
Op 17 juni verzond Sterwijnenthuis.nl het volgende Twitter bericht:
“…Liever rode wijn? Kies net als de Librije*** voor…”
Waarop Jonnie Boer van de Librije via Twitter antwoordde:
“…@Sterwijnenthuis Sorry die wijn heeft de librije al lang niet meer Verkeerde info Jammer ….”
Voor Sterwijnenthuis.nl is het heel erg moeilijk de juiste gegevens te presenteren. In hoeverre moet men de waarheid spreken? In hoeverre is het foutief koppelen van wijnen aan de restaurateur schadelijk voor de restaurateur? Mogen andere wijnsites dan ook zomaar foutief roepen dat een bepaalde wijn geschonken wordt bij de Librije?
Innovatie
Achterhoedegevechten zijn goed voor de portemonnee van advocaten. Dat geld hadden de restaurateurs in kunnen zetten ten behoeve van innovatie. Het is voor mij onbegrijpelijk dat restaurateurs zo weinig doen met een product dat een significant deel uitmaakt van hun omzet. Hoe moeilijk is het om online een wijnwinkeltje te koppelen aan de eigen website, waarbij het hele assortiment verkocht wordt. Orders worden automatisch doorgestuurd naar de importeurs en de importeurs pakken de boel in en sturen het netjes op.
Yoox.com model
En waarom niet nog verder innoveren? Kies dan voor het Yoox.com model, waarbij ieder restaurant zijn eigen webwinkel heeft, en alle wijnen van alle restaurants (al dan niet internationaal) geconsolideerd worden in één grote winkel al dan niet in co-branding met Michelin. Dit gaat ongetwijfeld additionele omzet opleveren. Zelfs zoveel dat inkoopprijzen onder druk komen te staan en de achterlijke marges in restaurants normale vormen kunnen gaan aannemen. Van lage volumes en hoge marges, naar hoge volumes en lage marges… Geloof me: lagere marges dan Sterwijnenthuis.nl.
De kosten? De ROI (return on investment) van een paar maanden… misschien wel een paar weken!
Dat allemaal heet Business Model Innovation. Dus Tom Poes, ophouden met zeuren en verzin een list! You go, restaurateurs!
Beste Ralph,
Ik vind het een leuk en goed geschreven stukje. Wat ik alleen niet begrijp is de opmerking over "de absurde marges".
Ik ben er van overtuigd dat als de horeca dezelfde marges zou hanteren als de detailhandel, een gemiddeld diner bij een sterrenrestaurant EUR. 900,- pp moet kosten.
Waarom vinden we het in de detailhandel dan allemaal wel normaal?
Beste Clemens
Met "absurde marges" werd ik wat persoonlijk. Ikzelf ben ook wijnliefhebber en kom ook veel in restaurants in het buitenland. Ik wordt erg blij van de wijnprijzen in de restaurants in Italie, Frankrijk en Spanje. Dat scheelt soms 100-en procenten. Dat het 20-30% scheelt, kan ik me wat bij voorstellen.
Ik pleeg tegenwoordig mijn eigen wijnen uit mijn kelder zelf mee te nemen naar een restaurant. Ik vraag dan vooraf of men bekend is met het begrip kurkgeld. Er zijn best al wat (sterren)restaurants die dit doen. Onlangs bij Solo in Gorinchem nog gedaan. 17,50 euro per fles. Een schijntje! Dat was namelijk het bedrag wat ik anders ook kwijt was voor een simpele huiswijn. Iedereen blij. Zeker omdat ik dan 4 topflessen meeneem die daar niet op de kaart staan.
Bretelli in Weert (vlgs mij 1 Michelinster) rekent ook iets van 20 euro. Echter, de uitbater rekent 0 euro als de wijn heel bijzonder is en nog nooit door hem gedronken is. Dan wil hij één glas! :)
In de detailhandel is het ook niet normaal. Maar sites als Vinopedia en Wine-searcher.com straffen dat af.
Echter, de consument bepaalt! Als een restaurateur of wijnhandel meer waarde toevoegt ipv de prijzen te laten zaken, dan heb heb je alle respect van mij. Prijzen verlagen is m.i. altijd een zwaktebod. De kunst is natuurlijk waardetoevoeging.
Beste Ralph, Mooie zaak! zat er al een tijd aan te komen. Ik had gedacht dat het meteen een app zou worden. Maar een site is ook interessant.
Ik denk dat juridisch, gezien het gebruik van restaurantnamen en sterren (iedereen weet dat om Michelinsterren gaat), zowel de Restaurants als Michelin juridisch een zaak hebben. De restaurants meer omdat de link directer is. Maar ook moreel zou dit tot een overeenkomst moeten komen. Dan ontstaat een win-win-win (gast-restaurant-site). Niets meer gehoord van de vergadering van de Alliance Gastrinomique gisteren 27 juni ? Misschien zijn de onderhandelingen al gestart?
Dag André
De Alliance Gastronomique heeft gisteren aangegeven niet te willen samenwerken met Sterwijnenthuis.nl. Dat meldt vakblad Misset Horeca. Bestuurslid Martin van Bourgonje zegt dat de sterrenrestaurants unaniem tegen samenwerking zijn. De Alliance gaat de wijnwebsite verzoeken om alle namen van de aangesloten restaurants van de site te verwijderen.
Beste Ralph,
Een leuk geschreven artikel moet ik zeggen. Zeker het punt en idee over innovatief te zijn juich ik zeker toe. Wat mij echter erg stoort in het artikel en in je reactie op Clemens is een klein beetje kortzichtigheid.
Allereerst inderdaad het punt van 'absurde marges', gelukkig heb je dit in je reactie naar Clemens al recht gepraat. Als je vindt dat de marges te hoog zijn bij restaurants met een ster dan ben ik van mening dat je de marges in de horeca in het algemeen te hoog vindt. Een fles wijn 3 a 4 x over de kop doen is nog vriendelijk in verhouding met een kopje thee of koffie bij een simpele lunchroom. En laten we het dan ook maar niet hebben over een frisdrank bij de snackbar. Ik denk dat IEDEREEN hier maar eens over na moet denken voordat ze restaurants gaan beschuldigen van te hoge prijzen. te hoge marges etc. etc.
Vervolgens zou iedereen eens na moeten denken over hoe dit in andere branches is geregeld. Neem de concultancy wereld. Als een consultant wordt geplaatst door een bedrijf dan krijgt het bedrijf daar een x bedrag voor. De consultant zelf krijgt daar in de vorm van loon nog geen 10de van. ----> De rest is dus WINSTMARGE voor het consultancybedrijf. <------ Of toch niet, zijn er toch nog andere kosten die betaalt moeten worden door dit bedrijf, als een pand, elektra, administratie etc etc. Dit is in de horeca niet anders. Dus WAAROM zijn dan de marges in horeca opeens belachelijk en in andere branches niet??</p><p>Een ander punt dat ik wil aanhalen in je reacie naar Clemens toe is dat je zegt dat de prijzen van wijn in Frankrijk, Spanje, Italie zo veel goedkoper is. Met een beetje logisch nadenken zou je ver komen denk ik. Misschien zijn de prijzen in die landen een stuk goedkoper, omdat de wijn daar wordt geproduceerd. Allereerst heb je dan geen tussenhandelaren, want elke tussenhandelaar moet ook geld verdienen, dus met elke tussenhandelaar meer wordt de wijn duurder. Vervolgens zit je met zoiets als accijns, invoer rechten en de grootste kostenpost vandaag de dag transport. Dus een leuke wijn kost als ik hem direct bij de wijnboer zelf koop misschien 3 Euro ook in Spanje, Frankrijk, italie zijn de marges in restaurants ongeveer 3 a 4 x, dus in het restaurant betaal ik 12 euro. Diezelfde wijn in Nederland: Een importeur koopt de wijn bij de boer voor 3 euro hier boven op komen dan de kosten, de wijn kost opeens 3,40. vervolgens moet de importeur ook nog iets verdienen. Dus een restaurant koopt de wijn bij de importeur voor 4 euro. De wijn in het restaurant kost opeens 16 euro.</p><p>Wellicht dat mijn cijfers niet helemaal accuraat zijn, maar globaal klopt het wel. Ik hoop hiermee in ieder geval iedereen een beetje wakker te hebben geschud. Het is gewoon logisch dat de horeca deze prijzen hanteerd. Het is heel simpel. Vind je het belachelijk, ga dan lekker niet uit eten of naar de kroeg of op een terrasje zitten. Maar houd eens op met het zwart maken de horeca als je er geen verstand van hebt. Vind je het niet belachelijk, ga dan lekker genieten van wat top restaurants te bieden hebben of ga kijken hoe gezellig het kan zijn op een terrasje in de zon.</p><p>P.S. de detailhandel rekent een lagere marge. Ongeveer 1,8 op een fles wijn. Maar kijk dan ook naar het verschil in een wijnwinkel en een restaurant.</p>
@Petra: het gaat de sterrenrestaurants niet zozeer om de prijstransparantie, zeggen ze althans, maar om het meeliften op de merknaam.
Om met Marc Boeljon van restaurant Posthoorn (1 ster) te spreken (zie ook hier): Ik vind dat die webshop niet onze naam en faam mag gebruiken voor eigen gewin. Wij werken met hart en ziel aan het samenstellen van een mooie wijnkaart, en dan komt een zogenaamde klant eventjes de wijnkaart opvragen om vervolgens stiekem ons werk en ons succes uit te buiten. En het gaat me helemaal niet om de winstmarges, hoor. We zijn zo transparant als wat.'
Beste Petra,
Dank voor je reactie. Als je goed leest gaat het verhaal niet over marges. Dat is een bijzaak. De boodschap is totaal anders. Wat mij betreft hoeft het stukje over marges er ook helemaal niet uitgelicht te worden. Daarom reageerde ik op Clemens dat mijn kwalificatie 'absurde marges' meer van persoonlijke aard is. Vervelend dat dit deze discussie nu vertroebeld.
Overigens ken ik deze betogen van accijns, invoerrechten, transportkosten, markups van tussenhandelaren. Daar kan ik zijdelings even heel kort over zijn:
transportkosten zijn < 35 cent per fles (en dan doe je het nog niet eens heel goed)</p><p>accijns is 53 cent per fles</p><p>invoerrechten is 0 cent (in mijn reactie sprak ik over EU wijnlanden). <br />
Dan mag verder ieder voor zichzelf bepalen of deze kosten nou hoog zijn of juist laag.</p>
Dit postje van ChrisW geeft ook een interessante analyse mbt de rechtmatigheid.
Het lijkt opgelost te zijn voor de horeca ondernemers: een aantal leveranciers stopt levering aan Sterwijnenthuis.nl. Zie hier
Echter, ik vraag me af of dat wel kan. Ik ben er niet 100% zeker van maar ik ben toch bang dat deze importeurs leverplicht hebben. Je mag best eisen aan je afnemers stellen, maar geen beperkingen. Als je afnemer voldoet aan de eisen en het geld netjes neerlegt, dan heb je te leveren.
Behalve als het hier natuurlijk gaat om een buitengewone dienstverlening waarbij nog extra taken van de importeur worden verwacht. Dan kan de importeur heel eenvoudig zeggen daar niet meer mee akkoord te gaan en dat de afnemer alleen nog conform de algemene voorwaarden kan afnemen.