Er is al het nodige geschreven over Google Shopping, de dienst die productinformatie en prijzen toont in zoekresultaten van Google. Maar hoe werkt het instellen van een account? En wat bepaalt eigenlijk de posities van producten in de Google Shopping resultaten?
Tekst: Mark van Werven, Roald Craenen, Antwan Rijkers en Rick Vugts
Om daadwerkelijk aan Google Shopping deel te nemen moet een zogenaamd ‘merchant account’ aangemaakt worden in het Merchant Center van Google. Op de pagina wordt duidelijk uitgelegd hoe u dit kunt doen. Als u eenmaal een account heeft aangemaakt, moet dit account geverifieerd worden in het account van Google Webmaster Tools. Vervolgens kunt u onder het kopje ‘Data feeds’ een nieuwe feed uploaden.
Enkele belangrijke tips:
- Wanneer u kiest voor ‘new data feed’, moet u een land kiezen en een naam geven aan de datafeed. Let op: dit is niet de URL van de datafeed, maar een naam die aan de feed gegeven wordt. Hier kunnen geen spaties of plustekens in staan.
- Als producten boven een bepaald orderbedrag gratis verzending hebben, dan hoeft dit niet in de feed te staan. Onder ‘Settings’ en vervolgens ‘Tax and shipping’ kan deze voorwaarde ingesteld worden
- Het koppelen van Google Shopping aan Google AdWords (om te kunnen adverteren met Product Extension Ads) kan onder ‘Settings’ en vervolgens ‘AdWords’.
Het Google Merchant Center
De volgorde van de Google Shopping resultaten
In tegenstelling tot de meeste vergelijkingssites toont Google de resultaten niet op volgorde van prijs, maar op relevantie:
De relevantie is, voor zover bekend, afhankelijk van een aantal factoren:
- Techniek
Om überhaupt opgenomen te worden in de Google Shopping resultaten, is het noodzakelijk dat er een productfeed ter beschikking wordt gesteld die voldoet aan een aantal technische randvoorwaarden. - Content
Zorg voor een duidelijke omschrijving bij de producten in de productfeed die aansluit bij het zoekgedrag van potentiële klanten. Zeker bij de producten die niet te vergelijken zijn op basis van een EAN of ISBN. - Autoriteit
Net als bij reguliere zoekmachineoptimalisatie wordt de autoriteit voor een groot deel bepaald door de populariteit, ofwel wat anderen er over zeggen. Daarom zijn reviews over producten heel belangrijk voor Google Shopping, net als pagelinks en de autoriteitsstatus van het gehele domein.
Hieronder vindt u een presentatie die Roald Craenen en Antwan Rijkers vorige week gaven tijdens een zogenoemde Tribal Update. Thema: de factoren die de ranking in Google Shopping beïnvloeden.
Mark van Werven (CEO), Roald Craenen (SEO Manager), Antwan Rijkers (SEO Consultant) en Rick Vugts (Internet Marketeer) zijn werkzaam bij Tribal Internet Marketing. Op Tribal Talk , het weblog van het bureau, verschijnen regelmatig artikelen over Google Shopping.
Ja, heel handig. Duitse, Engelse én Franse reviews van shops waar we hier nog nooit van hebben gehoord. Waste of space dat Google Shopping...
Je wel kunt merken dat het nog wat nieuw is hier in Nederland voor onze vrienden van Google.
Tegenwoordig is een ISBN of EAN nummer verplicht voor nederland.
Wij verkopen koreaanse producten met EAN nummering die in Nederland niet voorkwam. Dus dat ging niet gelijk goed.
Ook moet je al je artikelen uploaden. Alleen even een paar artikelen oploaden om te testen wordt niet geaccepteerd. De helpdesk van Google vind ik wat traag in reacties, maar dat komt door de handmatige controles.
Het heeft 2 weken geduurd maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Konadnagels.nl
Ik heb me serieus verdiept in Google shopping maar kwam toch echt niet uit het uploaden van die feed. Dit onderdeel heb ik uit moeten besteden aan de makers van mijn webwinkel. Wat ik wel makkelijk kan doen is de produkten, de fairtrade tassen ed uploaden.
Klinkt allemaal eenvoudig van Google maar volgens mij kun je er beter even eur 100 aan besteden dan ben je sneller klaar.
De toekomst en het nut van deze Google optie? Twijfel ik niet aan ook al staat het nu nog in de kinderschoenen. Met een goede webwinkel kun je hier alleen maar voordeel van hebben. Wel denk ik dat prijs steeds belangrijker gaat worden en ook je verzendkosten die nu direct in beeld staan.
Bovenstaande kan ik bevestigen, wij hebben al onze educatieve producten erop gezet.
Eerst zonder resultaat, er kwam niets op te staan, dan maar even proberen met allen de mini loco producten met alle ingevulde informatie, ISBN, Merk, verzendprijs, verkoopprijs etc.
Nog niets, gemaild met de helpdesk, Wat denk je krijgen we te horen dat we eerst alle producten erop moeten zetten.
Maar inderdaad na 2 weken staan ze er allemaal op.
Letop gebruik voor je link een speciale tag zodat je in je analytics kunt zien of deze linken via de google shopping zijn binnen gekomen.
Inmiddels lijkt Google dit goed onder de knie te hebben. Mijn feed werd eenvoudige geaccepteerd met een doorlooptijd van een dag of 2.