Twinkle | Digital Commerce

Hoe kunnen webwinkels gebruik maken van Google Shopping?

2017-05-27
279117
  • 2:22

Er is al het nodige geschreven over Google Shopping, de dienst die productinformatie en prijzen toont in zoekresultaten van Google. Maar hoe werkt het instellen van een account? En wat bepaalt eigenlijk de posities van producten in de Google Shopping resultaten?

Tekst: Mark van Werven, Roald Craenen, Antwan Rijkers en Rick Vugts

Om daadwerkelijk aan Google Shopping deel te nemen moet een zogenaamd ‘merchant account’ aangemaakt worden in het Merchant Center van Google. Op de pagina wordt duidelijk uitgelegd hoe u dit kunt doen. Als u eenmaal een account heeft aangemaakt, moet dit account geverifieerd worden in het account van Google Webmaster Tools. Vervolgens kunt u onder het kopje ‘Data feeds’ een nieuwe feed uploaden.

Enkele belangrijke tips:

  • Wanneer u kiest voor ‘new data feed’, moet u een land kiezen en een naam geven aan de datafeed. Let op: dit is niet de URL van de datafeed, maar een naam die aan de feed gegeven wordt. Hier kunnen geen spaties of plustekens in staan.
  • Als producten boven een bepaald orderbedrag gratis verzending hebben, dan hoeft dit niet in de feed te staan. Onder ‘Settings’ en vervolgens ‘Tax and shipping’ kan deze voorwaarde ingesteld worden
  • Het koppelen van Google Shopping aan Google AdWords (om te kunnen adverteren met Product Extension Ads) kan onder ‘Settings’ en vervolgens ‘AdWords’.


Het Google Merchant Center


De volgorde van de Google Shopping resultaten
In tegenstelling tot de meeste vergelijkingssites toont Google de resultaten niet op volgorde van prijs, maar op relevantie:
 



De relevantie is, voor zover bekend, afhankelijk van een aantal factoren:

  • Techniek
    Om überhaupt opgenomen te worden in de Google Shopping resultaten, is het noodzakelijk dat er een productfeed ter beschikking wordt gesteld die voldoet aan een aantal technische randvoorwaarden.
  • Content
    Zorg voor een duidelijke omschrijving bij de producten in de productfeed die aansluit bij het zoekgedrag van potentiële klanten. Zeker bij de producten die niet te vergelijken zijn op basis van een EAN of ISBN.
  • Autoriteit
    Net als bij reguliere zoekmachineoptimalisatie wordt de autoriteit voor een groot deel bepaald door de populariteit, ofwel wat anderen er over zeggen. Daarom zijn reviews over producten heel belangrijk voor Google Shopping, net als pagelinks en de autoriteitsstatus van het gehele domein.

Hieronder vindt u een presentatie die Roald Craenen en Antwan Rijkers vorige week gaven tijdens een zogenoemde Tribal Update. Thema: de factoren die de ranking in Google Shopping beïnvloeden.

Mark van Werven (CEO), Roald Craenen (SEO Manager), Antwan Rijkers (SEO Consultant) en Rick Vugts (Internet Marketeer) zijn werkzaam bij Tribal Internet Marketing. Op Tribal Talk , het weblog van het bureau, verschijnen regelmatig artikelen over Google Shopping.