U kent ze wel. Verdreven naar zolder door stinkende luiers of een midlifecrisis. Jongelui die uw handeltje verstieren door in de avonduren uw goedbewaarde geheim te kopiëren. Zonder enige gêne en nog erger, tegen dumpprijzen willen ze onder uw duiven schieten op zoek naar een paar grijpstuivers.
Als regelmatige bezoeker van online vakbeurzen herkent u ze van grote afstand. Een grote shopper over de schouder, mobiele verbinding met de oppas thuis, wallen onder de ogen van de doorwaakte nachten, stinkend naar Zwitsal luierdoekjes en vergezeld door een beste vriendin. Bij lezingen dringen ze voor en stellen ze de slimme vragen. Voor 500 euro kopen ze een webshop à la Wehkamp.nl en over social media kan niemand ze meer wat vertellen.
Claudia als lichtend voorbeeld
Uren, dagen en weken brachten ze door op Marktplaats.nl en door de wol geverfd door de verkoop van de Maxi-Cosi, Stokke Tripp Trapp en de complete kinderkamer, zijn ze nu klaar voor het grote werk. Met Claudia als lichtend voorbeeld, een businessplan van 48 kantjes, een eigen werkplek op zolder en een bankkrediet van 2.500 euro is het succes binnen handbereik.
Van de gemeente hebben ze niets te duchten, er staat geen voorraad fietsen onder de carport geparkeerd. De vriend van het buurmeisje draait zijn hand niet om voor een iDeal-implementatie. De Adwords tutorial is doorgespit en het 50 euro gratis advertentiebudget is geïncasseerd. De offertes van drie concurrerende pakketvervoerders liggen in de bovenla en bij de Dozenhal is een testorder geplaatst.
Met nog twee maanden voordat de webshop live gaat is er nog tijd genoeg om de Belastingdienst uit te nodigen voor een oriënterend gesprek, te informeren naar het proeflidmaatschap van Thuiswinkel.org, een betaalbare accountant te zoeken en een passend boekhoudprogramma te kiezen.
De moeders op het schoolplein zijn stuk voor stuk jaloers, opa en oma stralen van trots bij zoveel doorzettingsvermogen, manlief weet dat het seksleven op den duur vanzelf goed komt en de kinderen zullen later begrijpen dat het ook in hun belang was.
Klamme handen
En toch knaagt er iets. Een onbestemd gevoel dat zegt dat er toch iets ontbreekt om het de grote jongens écht lastig te maken. Een vraag die zorgt voor doorwoelde nachten en klamme handen: Wat zal ik toch eens gaan verkopen?
Fokko,
ik ben toch bang dat jouw zolderkamerterroristes van nu de supermarkten van later zullen zijn :-))
Succes !
Webwinkel blijft typisch vrouwen domein. Schijnt.
Verwarrend stukje... weet niet of ik het denigrerend of grappig moet vinden, en hoe Fokke het zelf bedoelt. Los van de persoonlijke situatie (jawel, vrouwlief is parttime op zolder begonnen) mis ik aandacht voor het potentieel dat 'zolderkamerterroristes' meebrengen (vrouwlief en manlief doen het hier inmiddels fulltime en betrekken binnenkort een pand).
Het is makkelijk om op rookies af te geven, maar uiteindelijk zal een (klein) percentage toch op- of doorgroeien. Ken Fokko's situatie niet (hoe begonnen, hoe groot inmiddels), maar ben wel benieuwd hoe hoog de spreekwoordelijke ivoren toren is van waaruit hij z'n oordeel velt.
Natuurlijk is er sprake van veel amateurisme in deze groep, en natuurlijk valt een groot gedeelte na korte tijd af (na de grote jongens her en der een beetje voor de voeten te hebben gelopen), maar er ontstaan op dat niveau ook hele leuke nieuwe initiatieven. De 'zolderkamer' is op internet iets waar grote jongens graag neerbuigend over doen, terwijl ze zelf desperaat op zoek zijn naar manieren om het 'zolderkamerdenken en -doen' in de eigen organisatie tot stand te brengen (flexibel zijn, out-of-the-box denken, gooi er maar wat mooie managementtermen tegenaan).
Maar, even slag om de arm, want het gaat om een blogpost en wellicht lees ik niet genoeg tussen de regels door.
@Marieke: las het stukje in De Telegraaf ook, en vroeg me af hoe iets een typisch vrouwendomein kan zijn als blijkbaar nog niet de helft van de webwinkeliers vrouw is (het stuk rept over 'twee vijfde')...
@Jeroen de Haan: Het lijkt erop dat het meer een 'leuk verhaaltje' is dan dat er goed is nagedacht over hoe het écht zit. Merk al een tijdje dat er behoefte bestaat om het runnen van een webwinkel iets typisch vrouwelijks te noemen. Geen idee waar die behoefte vandaan komt.
@Jeroen; jammer dat je mijn presentatie op de WWVD hebt gemist. Daar heb ik uit de doeken gedaan hoe ik vanuit de huiskamer gestart ben met een slaapkamer als magazijn.
Ik heb mijn zoon zijn slaapkamer inmiddels terug kunnen geven en huis niet hoger dan de eerste verdieping van ons kantoor. De hoogte van de ivoren toren valt dus nog wel mee. ;)
@Fokko: gelukkig... hoopte al dat je zelf ook op de zolderkamer begon, en dat je stuk persoonlijke ervaringen bevatte. Dat maakt je boodschap beter te duiden. Sterker, ik kan me er ineens flink mee identificeren. Zoals gezegd: ook hier komt er straks een slaapkamer vrij, zodat ieder kind z'n eigen plekje heeft, en ook hier kan de boekenkast straks weer echt worden gebruikt om boeken neer te zetten ;)
@Marieke: helemaal mee eens, een webwinkel starten (golden oldies als kraamcadeaus, tweedehands kinderkleding, zelfgemaakte sieraden) lijkt al snel een vrouwending. Als het stuk van De Telegraaf gebaseerd is op absolute aantallen, dan vind ik die twee vijfde (dus minder dan de helft) juist tegenvallen, i.t.t. de suggestie dat webwinkelier-zijn een echt vrouwending is.
Prachtig stukje. Plezier om te lezen, leuk gedaan.
Claudia Willemsen, lichtend voorbeeld voor de zolerkamerterroristes volgens Fokko, is gister verkozen tot Onderneemster van het Jaar.
Het zijn er inderdaad maar weinig die het de grote jongens echt lastig kunnen maken. Leuk geschreven artikel!
Tim Beeren Internet Marketing Advies