Twinkle | Digital Commerce

Kiest u voor een rode of blauwe online strategie?

2017-05-26
180101

Heeft u wel eens gehoord van de ‘blue ocean strategy’? Nee? Ik raad u aan er kennis van te nemen. Misschien gaat er dan, voor u als online handelaar, een wereld open. Er is al een mooi Nederlands voorbeeld beschikbaar.


De blue ocean strategy, naar het gelijknamige boek van W. Chan Kim en Renee Mauborgne, wordt binnen verschillende fysieke bedrijven al jaren lang gehanteerd. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts, en sinds kort ook de samenwerking tussen Magnum en Marlies Dekkers. De bedrijven opereren niet in dezelfde branches, maar proberen door samen te werken een nieuwe branche te ontwikkelen. Met als gevolg dat zij niet in iemand anders’ markt snijden, maar hun eigen markt juist breder maken. Zoals de Senseo van Philips en Douwe Egberts laten zien, kan de blue ocean strategie leiden tot een groot succes. Maar kan dit ook online? Of blijven we hangen in de red ocean strategy?

Red ocean strategy
De red ocean strategy is een vrij traditionele strategie en houdt in dat u zich richt op uw directe concurrenten. De spelers concurreren met elkaar in een poging zoveel mogelijk van de markt te veroveren en houden elkaar continu in de gaten op het gebied van prijzen, assortiment, acties et cetera. Gevolg: prijsverlagingen en dus minder marge. Herkent u deze strategie? Ja natuurlijk, want bijna iedereen hanteert deze. Maar vaak zien we dat wanneer u buiten de gebaande paden denkt, u een ander én beter resultaat kunt bereiken. Differentiatie is hierbij het hoofddoel, in plaats van concurreren op prijs. U wilt toch ook meer marge?

Bol.com plaza
Een voorbeeld van de blue ocean strategie in e-commerce biedt Bol.com. Sinds februari dit jaar laat het bedrijf verschillende concurrenten verkopen op Bol.com/plaza. Daniel Ropers, managing director van Bol.com, zegt dat verkooppartners mee kunnen liften op het succes van de webwinkel en dat ze op deze manier hun afzetmarkt kunnen verbreden. Voor Bol.com heeft de samenwerking als voordeel dat het klanten meer keuze kan bieden, met de service die zij al gewend waren. Bovendien krijgt het klanten van de verkooppartners over de vloer en bestaat er de kans dat zij ook de boeken van Bol.com afnemen. Amazon doet ongeveer hetzelfde.

Win-win
Bol.com en zijn partners bereiken dus een win-win situatie en leveren daarmee het bewijs dat de blue ocean strategie dus wel degelijk van toepassing is in e-commerve. De blue ocean strategy is een opkomend fenomeen te noemen en wellicht voor u ook de moeite waard om verder uit te diepen. Dus ga eens koffie drinken met uw concurrent!