Twinkle | Digital Commerce

Gros online-productverkoop in Nederland via handelssites

2017-05-27
13571053
  • 1:23

Via handelssites als Marktplaats en Speurders wordt jaarlijks voor meer dan 10 miljard euro verhandeld in ons land. Afgelopen jaar zouden vier op de tien Nederlanders producten hebben gekocht op zo’n website, van een particulier of van een zakelijke online-verkoper.

Dat blijkt uit een consumentenonderzoek van Blauw Research in opdracht van Marktplaats. De onderzoekers maakten een inschatting van de hoeveelheid handel op Marktplaats en platformen als Speurders, eBay, 2dehands.nl Tweedehands.net en Catawiki.

Webwinkeliers
Van de 10,2 miljard euro gaat ongeveer een derde naar zakelijke dienstverleners. Marktplaats.nl, dat geen specifieke cijfers over het eigen platform verstrekt, fungeert bijvoorbeeld meer en meer als verkoopplatform voor webwinkeliers.

Thuiswinkel Markt Monitor
Blauw Research is ook betrokken bij de totstandkoming van de Thuiswinkel Markt Monitor. De online-consumentenbestedingen kwamen in 2010 uit op 8,2 miljard euro, becijferde het bureau samen met GfK Retail & Technology. De meerderheid van dat bedrag wordt gespendeerd aan diensten (waaronder reizen), terwijl daar bij de handelssites maar 5 procent van de 10,2 miljard naartoe gaat.

Meer productverkoop dan in webwinkels
De conclusie luidt dat handelssites aanmerkelijk meer productverkopen genereren dan webwinkels, althans gekeken naar omzet. Producten binnen de categorie mobiliteit (zoals auto’s, brommers, fietsen en boten) bepalen het grootste deel van de totaal verhandelde waarde op online-handelsplaatsen: ruim 6,8 miljard euro.

Meer kopers
Blauw Research becijferde, op basis van een enquête onder ruim 4.500 consumenten in december, dat 40 procent van de Nederlanders afgelopen jaar iets kocht op een handelssite. Gemiddeld besteedden zij 580 euro. In 2007 kocht 35 procent van de Nederlanders op handelsites, aldus Blauw Research.