Twinkle | Digital Commerce

Transavia.com zoekt groei door focus op 'social traveling'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:15

Bram Gräber, topman van Transavia.com, denkt dat de KLM-dochter dit jaar met 10 tot 15 procent kan groeien in Nederland. De voormalige KLM-directeur zegt te willen profiteren van de groei van social traveling, kortere vliegtrips van families, vrienden, stellen en collega’s.

Dat vertelt Gräber in vakblad Reisrevue. Om in te spelen op de groeiende vraag naar social traveling schroeft Transavia.com het aantal vliegroutes vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Europese steden op. De tarieven zijn volgens Gräber al structureel verlaagd.

Service met een glimlach
Met het oog op de social travelers is het maximaal toegestane gewicht aan handbagage verruimd van 5 naar 10 kilo. Gräber in Reisrevue: ‘Voor koffers betaalt men 20 euro per retour bij, maar daar zijn we soepel in. Ook voor catering aan boord gelden zoals gebruikelijk extra kosten. Betalen voor gebruik raakt steeds meer ingeburgerd, maar wij blijven service met een glimlach geven, ofwel lowfare with care.'

Regionale luchthavens
Bij de nieuwe koers van Transavia.com hoort een nieuwe slogan, waarvoor binnenkort een wedstrijd wordt uitgeschreven. Gräber laat verder weten dat Transavia.com, lijstaanvoerder in de eerste Twinkle100, meer zal gaan vliegen vanuit regionale luchthavens: ‘Ik sluit niet uit dat we volgend jaar ook toestellen op Eindhoven Airport gaan stationeren’. Volgens de topman zijn Transavia’s inkomsten uit de consumenten- en de zakelijke markt gelijkelijk verdeeld: ‘Daar zie ik niet zo snel verandering in komen.’