Achteraf betalen bij webwinkels raakt steeds meer in zwang. Vorig jaar werden er enkele nieuwe initiatieven gelanceerd. Drie van deze partijen zijn in dit artikel uitgelicht: AfterPay, Klarna en Buckaroo BetaalGarant. Deze spelers richten zich ook op kleine webwinkels.
AfterPay, Klarna en Buckaroo BetaalGarant claimen dat de optie tot achteraf betalen de conversie van webshops verhoogt. Hoe ervaart die kleine webwinkelier dit?
Tekst: Mark Hemmer
Klanten vooraf laten betalen is natuurlijk ultiem voor de webwinkelier, maar artikel 26 uit het Burgerlijk Wetboek stelt dat betaling ‘moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht’. Dit betekent dus dat een verkoper de consument de mogelijkheid biedt achteraf te betalen.
Hakketakken
De vraag is hoe je als webwinkelier dat achteraf betalen goed kunt regelen. Natuurlijk kun je de producten en de factuur tegelijkertijd versturen, maar vanwege de kans op fraude lijkt dit geen serieuze optie. Veel webwinkeliers kiezen voor de mogelijkheid van rembours. Maar TNT Post maakt zich op om hiermee te stoppen en introduceert per 1 maart een nieuwe manier van betalen: CheckPay. Juristen hakketakken echter over de vraag of dit wel een vorm van achteraf betalen is. Inmiddels zijn in 2010 voor kleinere webwinkeliers een aantal andere opties in beeld gekomen. Hierbij nemen externe partijen de facturering en het debiteurenrisico over, of wordt er een betaalgarantie verstrekt aan de webwinkelier (zie het kader onderaan dit artikel).
Doorberekenen
De afwikkeling van achteraf betalen brengt kosten met zich mee. In veel gevallen berekenen de webwinkeliers deze kosten door aan hun klanten. Maurits Dekker, accountmanager bij Buckaroo: ‘De ene webwinkel berekent het volledig door, de ander neemt zelf een deel voor zijn rekening. De winkelier kan dat helemaal zelf bepalen.’ Stefan van den Berg, directeur bij AfterPay stelt dat het doorberekenen van kosten geen probleem hoeft te zijn. ‘Uit onderzoek blijkt dat consumenten best bereid zijn om een bedrag van 1,50 euro te betalen voor achteraf betalen met een acceptgirokaart.’
Retourzendingen zijn een aandachtspunt. Wanneer een consument een product terugstuurt, worden de transactiekosten voor het achteraf betalen soms in rekening gebracht. De vraag is natuurlijk of de consument deze kosten moet betalen. Ook hier gaan webwinkeliers verschillend mee om. De een betaalt deze kosten zelf, de ander legt de rekening bij de consument neer. Caroline Karte van webwinkel Huppa Ruitersport: ‘Wij berekenen bij deze manier van betalen een toeslag van 3 euro extra. Deze moet de klant - samen met de verzendkosten - wel altijd betalen. Dat hebben we ook duidelijk op de site gezet.’
Meer omzet
De verschillende aanbieders claimen dat achteraf betalen de webwinkels meer omzet oplevert. Van den Berg: ‘Wij zien dat webwinkeliers die achteraf betalen invoeren omzetstijgingen boeken tussen de 15 en 30 procent. Daarbij scheelt het overigens enorm per branche. Bij fashion en schoenen liggen de omzetstijgingen nog een stuk hoger. Het helpt; het geeft extra vertrouwen. Het is ook zeker niet zo dat er een enorme verschuiving plaatsvindt van mensen die eerst met iDeal betaalden en daarna juist achteraf gaan betalen. Het levert simpelweg een nieuwe groep klanten op.’
Een rondje langs enkele webwinkeliers die achteraf betalen aanbieden, levert een divers beeld op. Karte, die voor Huppa Ruitersport gebruikmaakt van de diensten van Klarna: ‘De verkopen zijn duidelijk verhoogd. Klanten vinden het veiliger en prettiger. Je geeft hiermee klanten ook de mogelijkheid om het product eerst goed te bekijken en binnen veertien dagen weer terug te sturen, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over de vraag of ze hun geld nog wel terugkrijgen.’
Peter Wienecke, samen met zijn vrouw eigenaar van de webwinkels Labelfriends.nl en The Tag Company, is afnemer bij AfterPay en stelt: ‘We zijn er niet veel meer door gaan verkopen.’ Wienecke is desondanks positief over deze manier van betalen. ‘Het is een manier om onze klanten wat meer comfort te geven. We hebben al sinds 2001 een web-winkel, maar tot op de dag van vandaag krijgen we ook verzoeken van mensen die de producten liever persoonlijk ophalen en willen afrekenen.’
Anke van Ooijen van Shoemixx, tevens klant bij AfterPay, is ook niet ontevreden over deze manier van be-talen, maar geeft aan dat er veel werk bij komt kijken wanneer er sprake is van fraude of wanbetaling. ‘We moeten dan veel gegevens overdragen. We doen dit omdat we het een fraudeur simpelweg niet gunnen om zonder te betalen er met onze schoenen vandoor te gaan. Maar het vergt dus wel veel in-spanningen. Het neemt niet weg dat we wel blij zijn dat we achteraf betalen hebben ingevoerd. Het leidt absoluut tot meer klanten.’
____________________
Drie aanbiedres op een rij:
AfterPay
AfterPay neemt direct na de bestelling door de consument de facturering en het debiteurenrisico over. De consument krijgt, na een check, een digitale acceptgirokaart uit naam van AfterPay. Deze moet binnen veertien dagen worden betaald. Bij betalingsproblemen gaat AfterPay niet zelf achter het geld aan, maar besteedt dit uit aan een incassobureau. De webwinkelier krijgt gegarandeerd zijn geld na aftrek van transactiekosten en een risicofee. Hoe hoog deze zijn, is volgens directeur Stefan van den Berg lastig te zeggen. ‘Die kosten zijn sterk afhankelijk van het soort product. Hele trendy producten hebben bijvoorbeeld een hogere risicofee, omdat de ervaring leert dat juist deze producten ook mensen aantrekken die de betaaloptie acceptgiro met minder goede bedoelingen gebruiken.’
De kosten:
• geen abonnements- of afsluitkosten
• vaste kosten: 1,50 euro per transactie
• risicofee 3,35 tot 4,25 procent (afhankelijk van doelgroep, assortiment, orderbedrag etc.)
Klarna
Klarna betekent in het Zweeds: verhelderen. ‘En dat is precies ons doel’, vertelt Magnus Fredin, President of Sales Europe bij Klarna. ‘We willen online-shoppen eenvoudiger en veiliger maken.’ Klarna neemt direct na de bestelling de facturering en het debiteurenrisico over. Het bedrijf biedt consumenten de mogelijkheid om achteraf te betalen, maar zij kunnen ook op rekening kopen. Deze dienstverlener gaat - wanneer er niet tijdig wordt betaald - via een in-house incassobureau achter het geld aan. De webwinkelier krijgt direct zijn geld na aftrek van risicofee en transactiekosten. Deze kosten worden bepaald door de gemiddelde orderwaarde (risicocomponent) en het aantal transacties.
De kosten:
• abonnement: 299 euro per jaar
• eenmalige kosten: 295 euro (integratiemodule en -support plus administratiekosten)
• kosten per transactie: standaard 3,5 procent + 1,95 euro voor krediet- en frauderisico.
Buckaroo BetaalGarant
Buckaroo BetaalGarant is een module waarbij Buckaroo een betaalgarantie verstrekt aan de webwinkelier. Bij de keuze voor achteraf betalen voert Buckaroo een kredietwaardigheidscheck uit. Bij goedkeuring wordt het factuurbedrag gegarandeerd. De consument krijgt een digitale factuur die hij kan betalen via overschrijving, iDeal of een andere betaalmethode. Buckaroo neemt de factuur in eerste instantie niet over, maar voert uit naam van de webwinkelier wel de correspondentie met consumenten uit die niet binnen veertien dagen betalen. Buckaroo verstuurt drie herinneringen in de huisstijl van de webwinkelier. Accountmanager Maurits Dekker: ‘Als de klant de factuur niet binnen 35 dagen betaalt, wordt de vordering overgedragen aan de garantieverstrekker waar Buckaroo mee samenwerkt. De garantieverstrekker betaalt vervolgens het gegarandeerde bedrag aan Buckaroo die het overmaakt naar de webwinkelier.’
De kosten:
• abonnement: 240 euro per jaar
• kosten per check: 0,50 euro
• commissiefee over de hoofdsom: 5 procent
• wanneer de klant de factuur niet binnen 35 dagen betaalt, worden er 0,35 euro transactiekosten berekend.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2011.
Hallo, duidelijk artikel. jammer is wel dat het bedrijf Billink niet wordt meegenomen in het vergelijk. Billink.nl heeft namelijk als voordeel dat alle aspecten die om de hoek komen kijken, uit handen wordt genomen. Billink.nl zorgt voor een automatische Creditscore toetsing en daarnaast wordt het aanmaanproces volledig overgenomen voor de webshophouder. Zou het tot een incassotraject komen, dan zorgt Billink voor een vloeiende overgang naar een inhouse incassotraject tot en met vonnis. Ik zie dan ook een alles in 1 partij die de moeite waard is om te vergelijken met de genoemde partijen, zeker als een kostenaspect een belangrijke factoor is in het geheel. En bij wie is dat niet in deze tijden. Voor meer info zie http://www.billink.nl
Wij maken gebruik van ICMO www.icmo.nl, hoge kwaliteit en scherpe prijzen..
En wij van WC eend adviseren WC eend.
http://www.wceend.nl/
In het artikel wordt aangegeven dat retourzendingen een aandachtspunt zijn. Daarbij wordt de vraag gesteld of in geval van retour de transactiekosten voor het achteraf betalen bij de consument in rekening kunnen worden gebracht.
Deze vraag is slechts op één manier te beantwoorden. Nee. De wettelijke regeling (artikel 7:46d lid 3 BW), die overigens op basis van de Richtlijn verkoop op afstand in heel Europa geldt, bepaalt dat de consument bij herroeping recht heeft op kosteloze teruggave "van het door hem aan de verkoper betaalde". Dat wil zeggen niet alleen de koopprijs maar ook al hetgeen de ondernemer terzake van de levering of betaling aan kosten in rekening heeft gebracht aan de consument. Ondernemers die deze kosten bij de herroepende consument leggen, handelen in strijd met de wet. Bedingen van de webwinkelier die de consument bij herroeping verplichten tot betaling van de kosten van betaling, zijn zonder meer vernietigbaar door de consument.
Léon Mölenberg, senior policy consultant/counsellor bij Thuiswinkel.org
Onze underwear shop en design lampen shop gaan beide gebruik maken van Afterpay.
Geen aanmeldkosten en maandelijkse kosten. Een speler die er al vroeg bij was en veel goede recensies. Wij hebben eerder gewerkt met Klarna en dat was een regelrechte ramp. Wellicht is dit nu anders. Daarnaast hanteren zij wel maandelijkse kosten.
Senior policy concultant? Was dat nou weer? :-)
HET ZAL TOCH NIET ZO ZIJN DAT EEN KLANT IETS RETOUR MAG STUREN OP KOSTEN VAN DE WEBSHOP? DAN ZAL IK EENS VRAGEN OF DE RETAILER IN DE STAD MIJN BENZINE EN PARKEERGELD OOK WIL VERGOEDEN. CONSUMENT KIEST VOOR ONLINE WINKELEN INCL BIJKOMENDE BEZORGKOSTEN ZOALS TRANSPORT. OF IK BEGRIJP HET NIET HELEMAAL. EN JA HIJ MAG HET KOSTELOOS RETOUR STUREN ALS HIJ MAAR EEN PZKKETZEGEL KOOPT OP ZIJN KOSTEN ;-)
Wij van https://www.hemdvoorhem.nl maken we gebruik van Klarna. We hebben gekozen voor een volledige installatie, zodat alles automatisch gaat. Tot op heden zijn we erg tevreden. Klarna neemt alles van ons over en betalen gegarandeerd uit.
Wij twijfelen ook over een van deze services. We zijn er diverse tegen gekomen en worden ook regelmatig door aanbieders van deze diensten benaderd. Wat we vaak horen is dat er bij hogere bedragen, in ons geval voor exclusieve horloges, veelal een afwijzing plaatsvindt. Zijn er winkeliers die dit hebben ervaren?
Ik snap niks van Klarna betalingen. Ze hebben geen Acceptgiro en geen automatische incasso!
..en geen service. Iedere andere partij is beter.
Wij kijken nog even de kat uit de boom voor onze webshop, misschien zullen we binnenkort wel een keuze maken maar dan moet het natuurlijk ook aantrekkelijker worden voor zowel de consument als voor ons bedrijf.
Het achteraf betalen neemt steeds meer toe en dit geeft veel vertouwe aan de consument. De dienstverlening van de psp's wordt steeds beter. Achteraf betalen is straks niet meer weg te denken voor de webshops. Vooral omdat grote webshops standaard een acceptgiro als betaalmethode aanbiedt. Ook gratis verzending en retour wordt de standaard
Nieuw clubske PayByBill betaalt de factuur binnen 24 uur!
Bij mouwlengte7.com en shirtsofholland.com hebben we gemerkt dat men het best logisch vindt dat er voor verzending betaald dient te worden. Als je dat duidelijk communiceert dan is dat vaak geen probleem. We geloven in persoonlijke service en persoonlijk contact. Aan de telefoon leggen we gewoon ons beleid uit en het merendeel waardeert dat erg.
Wij verkopen biologische producten en doen sindskort zaken met Klarna. Dit bevalt ons uitstekend. Je hebt bij hun ook een tweede webwinkel gratis. De uitleg en service is ook prima, behulpzame en vriendelijke mensen, ook niet ombelangrijk!!
Wij hebben een zonnepanelen webshop en willen dit ook in gaan zetten. Alleen zitten bij sommige bedrijven een maximum aan 'achteraf betaald bedrag'. Is dat voor een hoop webwinkels geen probleem? Webwinkels met producten van een paar honderd euro vallen dan zo buiten de boot.
Wij http://www.rossino.nl maken gebruik van Klarna. Dit werkt erg fijn en de uitbetalingen worden altijd automatisch optijd gedaan. Enige probleem wat wij hadden met Magento en Klarna is de koppeling.
Zoals sommige hier aangeven ook maar eens billink.nl getracht te bereiken voor een goed gesprek over de services. Na 4 x bellen blijken ze liever te vergaderen dan nieuwe klanten te woord te staan. Als mijn klanten daar mee moeten gaan bellen, kan ik de deuren beter gelijk sluiten. Jammer BtoC en en BtoB zou een mooie oplossing zijn. Bereikbaarheid en service op dit nivo na 4x bellen....laat maar.
Graag zou ik meer webshops met ervaring willen horen of dit echt conversie verhogend werkt. Misschien een idee voor Twinkle om dit uit te zoeken.
Het begint al met een leugen. Je wil achteraf betalen, dus gebruik je afterpay. Afterpay geeft aan pas een betaalverzoek te sturen als je bestelling is verzonden (en ja dan kan het gebeuren dat de post vertraging heeft en dus je betaalverzoek er net iets eerder is, dat is logisch en afterpay vraagt je daar ook rekening mee te houden, wat terecht is). Maar dan: ik krijg een betaalverzoek terwijl de wegschop zelf aangeeft nog geen flauw idee te hebben wanneer ze mijn bestelling gaan versturen! Dat klopt dus van geen kant. Mijn betaaltermijn is ingegaan, terwijl die pas zou moeten ingaan als ik mijn bestelling heb. Dit ik dus (nog lang niet) heb.
Vervolgens mail ik afterpay dat dat dus niet klopt en dat het dus mogelijk is dat er een fout in het systeem zit of de webshop hen verkeerde informatie stuurt. Verder vroeg ik ze ook hoe ik weet dat de betalingsverzoeken van afterpay komen of van een oplichter, want de mails met betalingsverzoek zijn zeer onprofessioneel. Na minstens een week krijg ik een reactie. Een korte standaardmail die geen antwoord geeft op mijn vragen en tips. Als ik daarop antwoord en vraag om een correct antwoord op mijn vragen krijg ik dezelfde mail terug. Vervolgens reageer ik daar weer op en krijg ik van afterpay te horen dat ze in een vorige mail al antwoord hadden gegeven. De klantenservice is dus te slecht voor woorden en mag geen klantenservice worden genoemd, wan dat is het niet.
Bedrijven die afterpay gebruiken komen zo ook in slecht licht te staan. Achteraf betalen is niet wat het lijkt via afterpay en ik raad het niemand aan om te gebruiken.
Hallo Sa,
Wat ik begrepen heb van AfterPay is dat de webshop kan instellen dat de klant pas een mail krijgt als de status van de order op verstuurd/voltooid staat en zelfs met een paar dagen vertraging. Ik neem aan dat in jouw geval de webshop de instelling niet juist heeft ingesteld. Zelf ben ik er nog niet uit of ik Klarna kies of Afterpay. Vandaag een gesprek gehad met Afterpay en dinsdag krijg ik iemand van Klarna langs. De prijs verschillen tussen deze twee zijn wel aanzienlijk in het voordeel van Klarna, maar ik heb begrepen dat dit nog ondelhandelbaar is.
Interessant artikel. Het is, vooral met kleine transacties, echter de vraag of het aanbieden van achteraf betalen wel zo handig is. Voor de consument natuurlijk wel, maar ik kan me voorstellen dat het flink kan drukken op de marge op bepaalde producten.
Alle webshops bij ons op afterpay-webshops.nl bieden het in ieder geval wel aan, maar als je goed kijkt naar de kosten dan kan het aardig in de papieren lopen. Chapeau voor al die shops die het niet doorberekenen aan hun klanten!