Twinkle | Digital Commerce

'Chinese webwinkeluitgaven verdubbeld'

2017-11-08
180101
  • 1:27

De online-consumentenbestedingen in China zijn afgelopen jaar bijna verdubbeld ten opzichte van 2009. In totaal werd voor 513 miljard yuan ofwel circa 58 miljard euro gekocht op het web. Ook het aantal webwinkels en webshoppers zit flink in de lift.

Dat blijkt uit een rapport van het China e-Business Research Center, waarover persbureau AFP bericht. Chinese consumenten brachten vorig jaar 97,3 procent meer omzet in het laatje van online-retailers dan in 2009. De extra consumentenuitgaven werden wel over meer partijen verdeeld, want het aantal e-commerce sites steeg in een jaar tijd van 20.700 tot zo’n 25.000 stuks. Onder andere Adidas, Gap en Wal-Mart meldden zich al op het Chinese online-strijdtoneel.

Biljoen yuan
Als de omzetontwikkeling in China op dezelfde voet doorzet, besteden de mondige Chinese webshoppers dit jaar voor meer dan een biljoen yuan (nu 113 miljard euro) op het web. De sterke inflatie van de yuan brengt die grens überhaupt dichterbij. De Chinese webwinkelbestedingen blijven nog achter bij de Amerikaanse, maar zullen die in een paar jaar overstijgen.

Meer Chinezen online
Volgens het China Internet Network Information Center steeg het aantal webgebruikers in het land afgelopen jaar met 19 procent, om uit te komen op 457 miljoen. Geen land ter wereld herbergt meer mensen met internettoegang en toch is nog altijd pas één op de drie Chinezen online. De penetratiegraad zal de komende jaren nog flink groeien.

Van gebruiker naar koper
Het China e-Business Research Center becijferde dat vorig jaar 158 miljoen Chinezen een online-aankoop deden, pakweg één op de drie webgebruikers dus. Het ligt in de rede dat meer van de webgebruikers de komende jaren ook webkoper zullen worden, nog een aanjager van e-commerce groei.