Twinkle | Digital Commerce

KNVB investeert in online-verkoop

2017-11-08
222204

Ongeveer de helft van alle tickets voor het betaald competitievoetbal wordt gekocht op internet. De Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) verwacht dat dit aandeel verder zal groeien en bouwt aan een eigen systeem waarmee de clubs nieuwe mogelijkheden krijgen.

Tekst: Arjan van Oosterhout

De KNVB heeft van oudsher een faciliterende rol in de kaartverkoop van de clubs, vertelt Wilfred de Rooij van de voetbalbond. ‘Het is de logistieke basis voor veiligheid in de stadions.’ De KNVB nam tien jaar geleden het Wembley Ticketing System (WTS) in gebruik, vernoemd naar de bekende voetbaltempel in Londen. Aan dat systeem knoopte de KNVB zelf allerlei toepassingen. Zo ontstond een database met alle kopers van voetbalkaartjes van Nederland. Manager facilities De Rooij: ‘Het systeem zorgt er bijvoorbeeld voor dat supporters in de juiste vakken komen te zitten. Enkele seizoenen geleden hebben we ook een webshop op software van GX aan het ticketingsysteem gekoppeld. Alle clubs hebben die geïmplementeerd in hun website.’

In nog geen vier jaar tijd groeide het aandeel van online in de voetbalkaartverkoop van 0 tot 50 procent. De overige tickets worden gekocht aan de loketten bij de stadions of bij 425 fysieke winkels,voornamelijk Primera-vestigingen. Ook die communiceren met het centrale WTS. De Rooij verwacht dat het online-aandeel over een jaar misschien wel 65 procent bedraagt.

Hoofdaannemer
Het huidige systeem is volgens De Rooij ’stabiel, maar niet meer van deze tijd’. Twee jaar geleden besloot de KNVB met Chess Technologies een eigen ticketingsysteem te bouwen: Ticket2match. Waar de voetbalbond voorheen te maken had met de leverancier van het ticketingsysteem, de cms-leverancier voor de webshop en de leverancier van een betaalplatform, heeft het met Chess Technologies één hoofdaannemer aangewezen. Het systeem moet volgende zomer in gebruik worden genomen. Over de voordelen zegt De Rooij: ‘Het wordt veel makkelijker om club- en seizoenskaarten te verlengen en er komen extra mogelijkheden voor servicemarketing. Clubs kunnen bijvoorbeeld kortingen verstrekken aan mensen die voor meer dan 100 euro kaartjes hebben besteld. Daarbij is het systeem technisch klaar voor mobiele verkoop. We hopen dat we dat begin 2012 kunnen faciliteren.’

Secondary ticketing
Ticket2match is voorzien van een module voor secondary ticketing, waarin supporters kaarten aan anderen kunnen aanbieden tegen maximumprijzen en met behoud van aankooprechten. De Rooij: ‘De webshops worden aan de achterkant makkelijker bereikbaar en het systeem kan in de toekomst ook worden ingezet om bijvoorbeeld merchandise te verkopen. De clubs doen dat nu allemaal in een andere webshop dan die voor de ticketverkoop. Uiteindelijk moeten supporters in één bestelling tickets, een voetbalshirt en een abonnement op Eredivisie Live kunnen kopen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2010.