Twinkle | Digital Commerce

Groei Nederlandse webwinkels neemt af

2017-11-08
419279
  • 2:10

De online-consumentenbestedingen in de eerste helft van dit jaar kwamen uit op 3,85 miljard euro. De groei, van 10 procent, is lager dan die in de afgelopen jaren. De omzetontwikkeling blijft ook iets achter bij eerdere voorspellingen.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online-consumentenbestedingen, voor opdrachtgever Thuiswinkel.org uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology.

Meer bestellingen
De gemiddelde Nederlandse webshopper deed in de eerste helft van dit jaar 25 procent meer bestellingen online dan in dezelfde periode vorig jaar. Omdat ook het aantal webwinkelende landgenoten groeide, met 7 procent tot 7,6 miljoen personen, steeg het totale aantal online-bestellingen met 34 procent.

Bonbedrag
Bij deze 34 procent extra orders hoort een omzetgroei van niet meer dan 10 procent. Het gemiddelde bonbedrag nam dus af, van 145 euro vorig jaar tot 120 euro nu aldus de onderzoekers. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org daarover: ‘Consumenten gaan vaker en makkelijker kleinere bestellingen en goedkopere producten online bestellen. Lagere verzendkosten en meer flexibele distributievormen zijn drivers van de markt, omdat consumenten nu ook makkelijker een boek van 20 euro online bestellen en niet in de winkel halen.’

Niet ongevoelig
Thuiswinkel.org spreekt over een ‘demping in de marktgroei’ van online-consumentenbestedingen. Volgens Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, ligt het voor de hand dat ook de thuiswinkelbranche niet helemaal ongevoelig is voor afnemende consumentenbestedingen. ‘Maar met een groei van maar liefst 10 procent blijft het marktaandeel van onze branche krachtig toenemen.’

Reizen blijft grootste segment 
De groei van online-reizen bleef, met 5 procent, achter bij de gemiddelde groei. Toch is reizen nog altijd met afstand het grootste segment binnen de online-bestedingen. In totaal is reizen nu goed voor een omzet van 1,69 miljard euro, oftewel 44 procent van de totale markt. Telecom (440 miljoen euro) en kleding (270 miljoen euro) zijn na reizen de grootste segmenten.

Meer productbestedingen
Niet vreemd, gelet op de achterblijvende groei van reizen: de verkoop van producten op internet (plus 16 procent) steeg veel harder dan die van diensten (plus 5 procent). Frappant is dat in de Thuiswinkel Markt Monitor over heel 2009 de online-verkoop van diensten harder groeide dan die van producten (18 versus 16 procent).

Producten tekenen nu voor 48 procent van alle webbestedingen, waar dit vorig jaar nog maar 46 procent was. ‘Vergeleken met de 2,7 procent daling in fysieke productbestedingen in de reguliere detailhandel, is er online nog steeds sprake van een forse groei’, concludeert Jongen.

Prognoses bijgesteld
In eerdere prognoses zeiden Wijnand Jongen en Frank Sibbel van Blauw Research een online-omzetgroei van 15 procent te verwachten voor 2010. Die verwachting is nu naar beneden bijgesteld, tot 10 procent voor het hele jaar.