Twinkle | Digital Commerce

'Webwinkel dupe liegende klanten'

2017-05-27
180101
  • 1:21

'Webwinkel dupe liegende klanten' kopt DeTelegraaf vandaag. Nederlandse internetwinkels zeggen jaarlijks circa twintig miljoen euro schade te lijden door klanten die liegen nooit iets te hebben ontvangen of door diefstal tijdens het bezorgtraject. Dat stelt brancheorganisatie Thuiswinkel.org. De thuiswinkels gaan met de bezorgdiensten na de zomer overleggen over de aanpak van het probleem.

Nadat de creditcardfraude grotendeels onder controle is, blijkt de vervoer- en afleverfraude een belangrijke kostenpost voor webwinkels te zijn. Nederlandse wetgeving maakt deze manier van frauderen eenvoudig. Webwinkels blijven verantwoordelijk voor het product totdat de klant het heeft ontvangen. 'Frauderende klanten zeggen dan dat de doos leeg was of nooit is aangekomen. Of dat er een baksteen in zat. En dat zonder te blikken of blozen. De winkelier moet maar bewijzen dat het niet zo was. Oplichters zijn heel creatief', aldus jurist Léon Mölenberg van Thuiswinkel.org in de Telegraaf.

Postbezorgers
Maar niet alleen klanten frauderen, ook de postbezorgers kunnen niet altijd hun handen thuishouden. Ze drukken de pakketjes onderweg achterover. Of halen de producten eruit en bezorgen een lege doos. Volgens Selektvracht raakt slechts drie op de 10.000 pakketjes zoek. Altijd tekenen voor ontvangst is volgens de pakketbezorger een van de oplossingen.

Eind vorig jaar kondigde TNT Post Pakketservice aan in de loop van 2010 'e-rembours' te introduceren. Pas als de ontvanger een unieke, per sms verstuurde code intoetst op de handheld van de pakketbezorger, wordt het bestelbedrag overgemaakt aan de webwinkelier. Tot die tijd staat het geld op een derdenrekening van TNT Post. 'Zo kan zowel verzend- als ontvangersfraude worden voorkomen', zei algemeen directeur van TNT Post Pakketservice Gerrit Mastenbroek vorig jaar tegen Twinkle.