Weet je dat ik zelf ooit eigenaar ben geweest van een webwinkel? Een goed lopende shop: Allergiewinkel.nl. Ik ben er nog steeds trots op, hoewel hij lang geleden al verkocht is. Nou ja, lang. Voor internetbegrippen dan. Want hij is pas sinds een jaar of twee in de bekwame handen van Fonq.nl.
Ik was een kleine webwinkelier. Fonq.nl is een grote. Wat ik altijd aantrekkelijk heb gevonden aan het runnen van een webshop, is dat klein of groot er helemaal niet toe doet.
Vergelijk dat eens met de winkel in de straat. Die moet zich noodgedwongen meten met de groten. Wat daarvoor geïnvesteerd moet worden, is nauwelijks op te brengen. Dat kan eigenlijk alleen als je omvangrijk bent. Dus zie je dat het straatbeeld al jarenlang steeds meer wordt bepaald door dezelfde saaie winkelketens die zich op de massa richten.
De focus op je niche, daar draait het om
De wetten van de markt op internet, zitten anders in elkaar. Voor jou, de webwinkelier, is het vooral belangrijk hoe scherp jij je niche afbakent. Hoe beter je dat doet, hoe beter jij je klanten vindt. Of liever gezegd: hoe beter zij jou kunnen vinden.
Met een specifieke groep producten richt je je op een specifieke groep klanten. Je zorgt dat je die klanten op en top kent. Dat kan, hoever ze ook van je verwijderd zijn, want daarvoor heb je blogs, fora, Twitter, Facebook, Hyves en andere social media.
De stijl van werken heeft wat weg van de ouderwetse buurtwinkel. Je maakt voortdurend praatjes met je vrienden en je kennissen, toevallig ook nog eens je klanten. Je kent ze van haver tot gort. Daardoor weet je altijd precies waar hun behoeftes liggen. Hèt recept voor een succesformule. Het Meisje van de Slijterij is een prachtig voorbeeld.
Groot probeert klein te zijn met SEO-winkels
En als je dan kijkt naar webwinkeliers zoals Fonq.nl, grote winkels dus, dan valt één ding heel erg op: zij proberen ook klein en speciaal te zijn. Met een supergespecialiseerd assortiment in wat zij als nichewinkels zien. Kapstokken, barbecues, afvalemmers, zeg het maar.
Alleen, er is één punt van zorg voor die grote jongens. Waar blijft het buurtwinkelgevoel? Die persoonlijke sfeer die klein en speciaal juist zo succesvol maakt.
Draait het in de strategie van de grote webbedrijven niet te veel om het product en te weinig om de klant? Is hun definitie van nichewinkel wel de juiste? Gaat het eigenlijk niet te veel om ouderwetse SEO?
Terwijl een echte buurtwinkel draait op social media
Hoe doen zij dat met social media? Ik maak zelf veel gebruik van Twitter, LinkedIn en Facebook om het contact te onderhouden met mijn niche. Dat gaat op een heel persoonlijke manier. Het is nauwelijks gebonden aan tijd en plaats, en het gaat bijna nooit over producten (diensten in mijn geval).
En altijd is er passie, geestdrift en een grote betrokkenheid tusen mij en de persoon aan de andere kant. Dat is goed. Zo moet het van nature gaan, want dan pas werkt social media.
Maar… hoe moet ik me dat voorstellen bij grote webbedrijven die zich “klein” presenteren, zoals Fonq.nl, Create2Fit.com en Coolblue.nl? Zitten daar soms medewerkers met diezelfde geestdrift op Twitter en op Facebook, zoals het Meisje van de Slijterij dat kan en al die andere kleine webondernemers?
Sorry grote jongens, klein zijn is de nieuwe norm
Terug naar die kleine webwinkelier, of moet ik eigenlijk zeggen, buurtwinkel. De niche van die kleine zaak is een niche waar het om een type klant gaat. Het product speelt pas op de tweede plaats een rol.
Daarom kan de inzet van social media zo succesvol zijn. Want met die social media kweek je de juiste sfeer. Je schept een hechte band met de klant. Persoonlijk en betrokken, juist doordat je klein bent.
Weet je wat ik stiekem denk? Echt klein zijn werkt in je voordeel. Schaalgrootte is niet meer interessant voor de webwinkelier. Je hebt er eerder last van.
Is dit stof voor discussie? Ik ben benieuwd. Wie zou het hier nou niet mee eens zijn?
Ik ben het er niet (helemaal) mee eens. ;-) Klein zijn is een marketingaspect, niet perse een voordeel. Het is ook niet helemaal nieuw online. Een klein winkeltje gespecialiseerd in modeltreintjes kan bijvoorbeeld prima succesvol zijn vanaf een industrieterrein en concurreren met een grote speelgoedwinkel in de binnenstad. Maar nog steeds kan ook die grote enorme speelgoedwinkel succesvol zijn. Gewoon een keuze maar groot zijn doet hetzelfde en kan dus ook marketingvoordelen hebben. Amazon, Bol.com, Wehkamp, allemaal hebben ze voordelen juist doordat ze groot zijn.
Stan, ik twijfel of ik me je achter jouw standpunt moet scharen. Klein is fijn maar doet ook pijn. In je portemonnee. Onderschat de marketinginspanningen en budgetten niet om een groot aantal webshops onder de aandacht te brengen. ( er vanuit gaande dat je groot bent maar je klein wilt voordoen)
Enerzijds biedt specialisatie betere content en meer relevantie dus is Google je vriend. Aan de andere kant heb je veel meer pannen op het vuur die je in de gaten moet houden. Tot slot heb je minder profijt van kruisbestuiving binnen de shop waar partijen als Bol en Wehkamp wel van profiteren.
Het is niet voor niets dat er op dit moment hard gewerkt wordt om de merknaam Coolblue nadrukkelijker in de markt te zetten.
Beste Stan,
Alles heeft meerdere kanten zo ook jouw betoog.
Klein voordoen en groot zijn heeft voor persoonlijk contac te weinig om het lijf. Maar voor Google en vindbaarheid blijkbaar wel vandaar dat ze allemaal graag die Niche shops opzetten, en met elkaar verbinden.
Maar als retailer met vestigingen zou je jouw verhaal wel kunnen oppakken. Elke vestiging heeft nml zijn eigen Sociale netwerk, daarbinnen kan het prima klein zijn en toch gesteunt door het grote geheel. Uiteindelijk moeten de kosten en opbrengsten per transactie wel doorslaan in een positief resultaat voor de langere termijn.
Hiermee zouden kleine zelfstandige idd kunnen wedijveren met de grote jongens.
Rob van den Boogaard
Ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Ik denk dat klein zeer zeker bij een bepaald publiek in het voordeel kan zijn. En dat het inderdaad socialer is en dat je geen "nummer" bent in de lange rij.
Daarbij vind ik het persoonlijk veel leuker om bij kleine speciaalzaakjes "te snuffelen" dan bij die grote winkels te kijken, geldt voor de real shops alswel de webshops.
De andere kant is wat doe je als er vele met jou in de dezelfde branche zitten en ook klein zijn? Misschien toch groter worden??
Marja
Leuk stukje.
Ik denk dat "klein" zijn of lijken inderdaad met name een voordeel is voor de marketingkant van je e-commerce onderneming (vergelijk het met de buurtsuper).
Voor de rest geldt dat "groot" vaak toch beter is als het gaat budget, inkoopkracht, bemensing, etc. Kortom, voor de ondersteunde processen/de backoffice is een grotere organisatie vaak efficienter (vergelijk: de meeste buurtsupers zijn aangesloten bij een inkoop- of samenwerkingsorganisatie).
Vriendelijke groeten,
Jeroen
Dag Stan,
Leuk artikel, raakt de kern van ons concept. Bij de opzet van Fonq.nl hebben we destijds hier al over nagedacht. Ons bedrijf is zodanig georganiseerd dat er inderdaad enthousiaste kleine teams achter elke webshop zitten.
Kom eens langs in onze nieuwe showroom, dan zul je ook merken dat de passie voor klanten en producten er echt zijn. En dat onz conept meer is dean een SEO trucje. Vanochtend nog bij een van onze grotere leveranciers geweest, en die gaf aan telkens weer verrast te zijn over de kennis bij onze medewerkers van zijn producten en de toepasing daarvan.
Groet,
Joost Wels, Fonq.nl
Flink wat reacties. Het maakt nogal wat los. Ik zie 2 kanten: groot zijn is mooi, want het geeft je schaalvoordelen; klein zijn is mooi, want het geeft je het voordeel van de specialist die weet wat er bij de klant leeft.
Zelf wil ik nog iets benadrukken: social media wordt steeds belangrijker. Zo langzaamaan streven de sociale media de zoekmachines voorbij. Dat werkt in het voordeel van de echte kleine zaken die op een persoonlijk niveau kunnen werken. Ik zie dat de grote webwinkels zo een twee drie nog niet doen.
@Joost
Dankjewel voor jouw reactie. Ik neem mijn petje af voor Fonq.nl. Ik heb een goed band met jullie (Allergiewinkel.nl), maar een beetje porren, vind ik af en toe wel lekker voor de discussie.
Door kleine teams achter iedere webshop te scharen, hebben jullie wellicht een slim instrument in handen om toch die persoonlijke klantrelatie aan te gaan die zo kenmerkend is voor de buurtwinkel.
Ik kom zeker nog eens langs in jullie nieuwe showroom. Via Twinkle en Justecommerce houden we contact. Succes!
Ik denk dat online een groot zijn je juist veel voordelen hebt omdat je zelf specialisten in kunt huren voor allerlei deelgebieden. Zo zou ik, als het zou kunnen alleen voor het online deel wel iemand willen hebben voor conversie optimalisatie, voor adwords, voor organic optimalisatie, etc etc. Als je die kennis dan ook nog eens over heel veel verschillende domeinen kunt spreiden (en daardoor klein lijkt)...
Niche is koning, helemaal mee eens. Dat is ook de reden dat goede grote webwinkels zo snel mogelijk de interesses van de individuele bezoeker peilen. Op basis daarvan doen ze suggesties ('misschien vindt u dit ook interessant'). Op die manier creëren ze in hun enorme aanbod dynamische, gepersonaliseerde niches. Voor mij persoonlijk is dat voldoende buurtwinkelgevoel om op zo'n site te blijven hangen.
goede post en comments.
Ik geloof in je analyse. Tegelijk zie je een tendens dat kleinere webwinkels zich 'bundelen' in online malls, Flavourites is daar een mooi voorbeeld van.
Daarbij speelt er nog een andere ontwikkeling: afhankelijk van het type business zullen de komende jaren steeds meer fabrikanten zelf hun producten gaan verkopen. Zie dit artikel over P&G die op Facebook wil gaan verkopen http://tinyurl.com/353mjxt
Mijn inschatting is dat door deze ontwikkeling juist wel grotere webwinkels zullen gaan ontstaan. Grote bedrijven: veel financiele slagkracht, met waarschijnlijk tegenbewegingen van de grootste retailers (als die er niet al mee zijn begonnen). Welke van deze giganten het beste de individuele bezoekers weet te verdienen zal hier zegevierend uit de bus gaan komen.
@Daniel: dank voor je zinvolle bijdrage aan de discussie. Laurens van den Oever van GfK Retail & Technology stelde onlangs op de Thuiswinkel Update dat het moeilijk opereren zal worden tussen superspecialisten enerzijds en supergeneralisten anderzijds.
Ook Twinkle schreef overigens over de Facebook-verkoop door Procter & Gamble, met behulp van Amazon. Zie hier.