Wizbizz zal voorlopig geen folders voor zijn advertentieconcept Webwinkelaanbod.nl meer verspreiden. Door de wisselvallige respons heeft de webwinkelbouwer het concept ‘een halfjaartje on hold gezet’, aldus directeur Jelle Troost.
Het eerste exemplaar van Webwinkelaanbod.nl, folders met aanbiedingen die waren gebundeld op de gelijknamige site, verscheen in februari van dit jaar. De vooraf gecommuniceerde oplage lag volgens Wizbizz op 1,2 miljoen stuks. Hoewel de bedoeling was tweewekelijks te gaan verschijnen, zagen daarna nog maar twee folders het licht: één in maart en één in april.
Bewijsexemplaren
Adverterende webwinkeliers klaagden onder andere op deze site bij herhaling over het resultaat van de reclame die ze maakten in Webwinkelaanbod.nl. Er werd zelfs gesuggereerd dat de krantjes nooit op de mat bij het beloofde aantal huishoudens waren beland. Troost reageert: ‘Van de eerste twee folders zijn ruim een miljoen exemplaren gedrukt. Ik heb er zelf bijgestaan. Die zijn vervolgens in pakketjes met andere folders verspreid door Interlanden, een gerenommeerde partij. Onze adverteerders hebben behalve bewijsexemplaren een keurige link ontvangen met het verspreidingsgebied op postcode. Het lijkt me toch sterk dat die folders allemaal in de bosjes zijn beland.’
Respons wisselend
Om uit te sluiten dat er bij Interlanden iets mis was gegaan, is WizBizz vervolgens met een andere verzendpartij in dienst gegaan, vertelt Troost: ‘Zelfde oplage, zelfde adressen. Ondertussen hadden we met behulp van een mediabureau ook al wat geschaafd aan de lay-out (laatste folder hier, red.). Toch bleef de respons te wisselend. De conversie bleef achter bij bepaalde partijen.’
Evalueren
Troost, die zegt dat er nog altijd voldoende vraag is naar de papieren advertentieplekken, zegt te willen evalueren hoe de conversie in de breedte omhoog kan: ‘Nu is het moeilijk te zeggen waar het allemaal aan ligt. Daarom willen we rustig bekijken wat we misschien anders zouden moeten doen. Ik sluit niet uit dat er een vervolg komt met de folders.’
Site blijft in de lucht
Ondertussen blijft de site Webwinkelaanbod.nl gewoon in de lucht. Daarop is het aanbod van ruim vijfduizend Nederlandse webwinkels verzameld. Webwinkeliers kunnen via een model dat lijkt op dat van Marktplaats.nl bepaalde topposities kopen om extra onder de aandacht te komen.
Haha, waarschijnlijk hadden ze gewoon geen tijd voor die folders en hadden ze meer tijd moeten besteden aan de kwaliteit van de webwinkels.... Nja, negatieve reclame is ook reclame :)
Beste Jelle,
Ik heb het begin van jullie blad meegemaakt en was vol enthousiasme.
M.i. hadden jullie je beter kunnen onderscheiden van je concurrent Sjopze, door in het blad ook lekker lezende artikelen te plaatsen.
Gericht op het internet (webwinkels uiteraard), met als doel voor een groot aantal mensen hindernissen weg te nemen als veiligheid en betrouwbaarheid van de webwinkels.
Jammer dat het zo gelopen is, maar ik heb alle vertrouwen in jullie doorstart.
Mocht je nog eens een keer met mij van gedachten willen wisselen, laat dan even een berichtje achter op deze pagina.
Als geheugensteuntje : ik heb lekker meegesmuld van de overheerlijke taart die jullie in december bezorgd hebben.
Ik ben er ook voor benaderd maar vond het een kansloze bedoeling. Alsof een consument een folder pakt, vervolgens gaat denken "hee dat heb ik nodig", internet opstart en de link van de folder gaat overtikken.Dan nog een keer de conversoeratio's eroverheen en dit afzetten tegen andere media uittingen. Dit heb ik terplekke met de callcentre medewerker doorgenomen en het resultaat was: mooie manier van geld verspilling.
De 1e stappen van voorgaand proces kunnen nog wel maar dan zal toch snel even gezocht worden om de prijzen te vergelijken.
Als onafhankelijk mediabureau verspreiden we meer dan 7 mln flyers per jaar. De laatste maanden hebben we ons best gedaan om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en do's en don'ts voor folderverspreiding in Nederland.
Zo hebben we ook diverse folders verspreid die gericht waren op de promotie van een webwinkel. De responds (mensen die een website ook daadwerkelijk opzoeken n.a.v. een huis aan huis flyer met andere reclamefolders) verschilt natuurlijk enorm en is afhankelijk van hoe de flyers/folders/producten/diensten aangeboden worden. Over het algemeen wordt een responds wel te hoog ingeschat. Naar aanleiding van ervaringen met de huis aan huis flyering voor een webwinkel in inkt kregen we een responds van circa 0,1% binnen 3 dagen na verspreiding.
Enkele tips voor folderverspreiding
1- Doe verspreiding om de (regionale) naamsbekendheid te vergroten. Zorg dus dat je logo en huisstijl herkenbaar en goed naar voren komen.
2- Verspreid met regelmaat. Zorg voor herhaaldelijk verspreiden. Meerdere attentiemomenten vergroten de responds
3- Plaats acties op de flyers/folders. De consument die huis aan huis flyers bekijkt is gevoelig voor acties en aanbiedingen. Zorg ook voor een einddatum van de aanbiedingen, zodat de tijdsdruk aanwezig is om tot aankoop over te gaan.
4- Val op! Doe iets afwijkens met het formaat, kleur, afbeelding, papier, verspreiding etc. om anders te zijn dan anderen.
5- Noem ook je website/webwinkel op de folder. Consumenten kunnen dan meer informatie over het product, dienst of bedrijf opzoeken als daar direct de behoefte naar is.
6. Kies voor verspreiding in rustigere weken (week met of na feestdagen). Dan vallen er gemiddeld minder reclamestukken op de deurmat en is de attentiewaarde groter.
Hopelijk kan een volgende organiatie die folderverspreiding overweegt hier zijn voordeel mee doen.
Voor nog meer tips over verpsreiden van folders kan je kijken op de site van folderverspreieign.net folderverspreiding.net
Ik kan me voorstellen dat het gaat om een te snel gegroeid idee dat op een gegeven moment compleet onbeheersbaar wordt. De goede wil is er uiteraard, de kennis waarschijnlijk ook maar het gehele plaatje loopt dan niet synchroon.
Als ervaringsdeskundige (wij hebben hetzelfde softwarepakket - maar dan beter/vinden wij/ in de aanbieding) weet ik hoe ingewikkeld de materie is. Voor ons reden om dit niet op te zetten, en zeker niet in een vorm met fysieke folders.
Wij wachten liever op de juiste persoon die het MET onze software gaat opzetten en de kennis WEL heeft om dat goed te doen. Wij maken software en zijn geen experts in het uitvoeren van dergelijke projecten. Op het moment dat we een dergelijke expert tegenkomen is het een ander verhaal want dan doet iedereen zijn ding. Schoenmaker hou je bij je leest (weet de huidige generatie eigenlijk nog wel wat een ''leest'' is bedenk ik me net :)
Maarten Roelofs
www.innovatieplatform.nl
het werjt gewoon niet zo voor webwinkels