Het verschil tussen sociale netwerken en websites begint langzaam te vervagen. Daar waar de meeste bedrijven hun bezoekers nog massaal wegsturen naar hun social media kanalen, vindt de eerste volledige integratie van social media in de webshop al plaats.
Onlangs benoemde Jungle Minds-collega Tim Besselink de nieuwste fase van online-marketing met de term social media incorporation. In dit artikel bekijk ik aan de hand van de laatste ontwikkelingen de mogelijkheden specifiek voor de webshop.
Tekst: Sebastiaan van Rijsewijk
Volledige integratie
Tot voor kort bestond de mate van integratie tussen de webshop en de social media kanalen uit de volgende stappen:
- Webshop is niet actief op social media, maar faciliteert reviews van klanten op de website
- Webshop verwijst actief naar hun social media kanalen en de merkbeleving wordt uitgebreid door het social media kanaal te ‘customizen’ (bijvoorbeeld Otto.de op de homepage en op Twitter).
- Webshop breidt uit naar social media kanalen (bijvoorbeeld app store op Facebook of Dell Outlet)
We staan aan het begin van de volgende stap (4): volledige integratie tussen de website en de social media kanalen. Na de introductie van Facebook Connect en Twitter Connect om de gebruiker eenvoudiger te laten inloggen op de website, gaat de integratie een stap verder met het aanbieden van nieuwe social plugins.
Facebook: instantly social
De laatste ontwikkelingen binnen Facebook faciliteren een geheel nieuwe ‘social’ en interactieve ervaring op je website. Facebook maakt van elke webpagina een ‘social object’ waar bezoekers zonder in te loggen kunnen interacteren met de pagina en hun vrienden. Daarnaast wordt deze interactie ook op Facebook vastgelegd en gedeeld en is het mogelijk om als website via Facebook in contact te blijven met deze gebruikers.
Door middel van de nieuwe API’s wordt het mogelijk om een volledige integratie te maken met Facebook.
Op Facebook is het al een tijdje mogelijk om op alle content een ‘Like’ achter te laten en daarmee een vorm van waardering over te brengen over de content. Tegelijkertijd deel je daarmee deze interesse met je vrienden op Facebook. Bijvoorbeeld welke muziek je leuk vindt, welke boeken je waardeert of welke films je aanraadt. Deze functie is nu door Facebook ook opengesteld voor andere websites.
Even een voorbeeld. Op Imdb.com (The Internet Movie Database) kun je voor iedere film aangeven of jij de film ‘Leuk’ vindt of niet. Als er in jouw netwerk iemand deze film ook leuk vindt, krijg je dat direct te zien aan de hand van een foto (1). En dit alles zonder eerst te hoeven inloggen. Het speelveld verandert van ‘wat anderen leuk vinden’ naar ‘wat jouw vrienden leuk vinden’.
De ‘Likes’ van deze films verschijnen vervolgens onder je favoriete films op je Facebook profiel (2) en in de stream, met een link terug naar IMDb (3). Facebook maakt het dus mogelijk om zeer eenvoudig connecties te leggen van externe websites naar de sociale data van Facebook en terug.
En de integratie gaat verder dan deze like-button. Het is mogelijk een overzicht van de activiteit van je vrienden en andere Facebook-gebruikers op je website te plaatsen. Ook persoonlijke recommendations of comments aan de hand van sociale data en je vrienden kunnen eenvoudig worden geïntegreerd.
Twitter: @anywhere
Ook Twitter zit niet stil. @anywhere van Twitter is een slimme manier om de integratie van Twitter op websites te vereenvoudigen. Vanaf nu maakt Twitter het mogelijk om je tweets direct te plaatsen vanaf de website waar je je op dat moment bevindt. Iedere @ op de site laat bovendien informatie zien die van Twitter komt door middel van een mouse-over. Bezoekers blijven waar ze moeten zijn: op je website.
Hyves
Hyves zal snel met een passend antwoord moeten komen op de snelle ontwikkelingen bij hun Amerikaanse concurrenten. Facebook heeft internationaal gezien het grootste aantal gebruikers en is daarmee het belangrijkste sociale netwerk ter wereld. Ook in Nederland groeit Facebook snel en het netwerk is in 2010 al weer twee keer zo populair als in 2009. De vraag is of het Nederlandse Hyves nog iets voor ons in petto heeft op het gebied van ‘open social’.
Kansen voor E-commerce
- Conversie
Aan de hand van alle data die webshops vergaren door deze nieuwe social features te integreren, zal de online-winkelervaring gaan veranderen. Binnen niet al te lange tijd zul je als gebruiker vanuit de online-winkel direct op je sociale netwerk kunnen posten wat je net hebt gekocht of direct een review kunnen schrijven zonder de webwinkel te verlaten. Volgens Nielsen vertrouwt 90 procent van alle mensen aanbevelingen van bekende mensen. Deze nieuwe ontwikkeling biedt dus enorme kansen voor de conversie binnen je webwinkel. Het sociale profiel van een gebruiker kan ook bij de online-betaling voor een conversiestijging zorgen. Het inloggen bij een webshop is vervelend en onhandig: bij het invullen van online formulieren haken veel consumenten af. ‘Open social’ maakt het mogelijk dat een consument niet langer voor elke webshop een account hoeft aan te maken. Op dit moment zijn Rabobank en Hyves bijvoorbeeld al druk aan het experimenteren met het afrekenen via Hyves.
- Traffic
Ook het verkeer naar de website toe, wordt verder vergroot. Het sociale profiel van de gebruiker zal namelijk automatisch worden aangevuld met wat hij leuk vindt of net heeft gekocht en tevens waar dit is gekocht of gereviewed. Door deze data te delen met andere gebruikers zal het aantal verwijzingen naar online-winkels toenemen en daardoor zullen de bezoekersaantallen hoger worden. Bekijk het voorbeeld van de Huffington Post, waarbij verwijzingen vanuit Facebook spectaculair toenamen door het toevoegen van een social plugin waarbij bezoekers commentaar mogen geven op het nieuws. Zoekmachineoptimalisatie was de afgelopen jaren een belangrijk onderdeel om het verkeer naar je website te vergroten. De komende jaren zal er een steeds grotere nadruk komen te liggen op sociale optimalisatie. De zoekmachines zijn natuurlijk niet voor niets druk bezig met de integratie van social media content in hun zoekresultaten.
- Sociale data
De sociale data die webshops verzamelen aan de hand van hun bezoekers is goud waard. De nieuwe features maken het mogelijk dat websites gebruik gaan maken van elkaars data. Als je bijvoorbeeld een film op IMDb leuk vind’, kan een andere website (bijvoorbeeld Amazon) hier handig op inspelen door een aanbod te doen gebaseerd op je gedrag op andere websites.
Een grote hobbel die nog genomen moet worden is natuurlijk de privacy van de gebruikers. Veel organisaties komen op dit moment in verzet tegen de privacy settings van Facebook en sturen aan op het standaard ‘dicht’ zetten van ieders profiel. De mate waarin Facebook verstandig omgaat met deze kritiek zal in grote mate het succes van de nieuwe social plugins gaan bepalen.
Best practice volledige integratie
Een mooi voorbeeld van volledige sociale integratie is de nieuwe webshop van Levi’s. Levi’s biedt de gebruiker op de hele site de gelegenheid producten als 'leuk' te markeren. De website gebruikt één van de vele social plugins van Facebook die gebruikers aanmoedigen om de eerste van je vriendengroep te zijn om een product ‘leuk te vinden’.
Door gebruik te maken van de geaggregeerde data van Facebook zorgt Levi’s voor een gepersonaliseerde omgeving gebaseerd op de ‘likes’ van vrienden. Op deze manier wordt een webshop gecreëerd die volledig gebaseerd is op aanbevelingen van bekenden. Mond-tot-mond marketing wordt hier optimaal benut: je klant kan shoppen samen met zijn vrienden zonder dat ze er daadwerkelijk bij zijn.
Drie tips
Tot slot enkele tips voor de online-marketeer:
- Houd de laatste ontwikkelingen van online sociale netwerken scherp in de gaten. Facebook loopt voorlopig voorop en groeit ook in Nederland als kool. Bepaal alvast wat de mogelijkheden voor jouw business zouden kunnen zijn. Webshops die voorop lopen met de nieuwste ontwikkelingen krijgen vaak veel (gratis) aandacht.
- Bepaal aan de hand van je strategie en doelstellingen welk social mediatype het meest geschikt is. Kijk naar de penetratiegraad van het netwerk binnen jouw doelgroep en bepaal aan de hand hiervan of het nuttig is om dit kanaal in te zetten.
- En vergeet niet dat deze ervaring tevens grote kansen biedt voor de offline winkel doordat het eenvoudig naar mobiele devices te verplaatsen is. In een offline winkel kan immers even snel gekeken worden welke producten je vrienden ook leuk vinden.
Sebastiaan van Rijsewijk is consultant bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.
"Het inloggen bij een webshop is vervelend en onhandig: bij het invullen van online formulieren haken veel consumenten af. Open social maakt het mogelijk dat een consument niet langer voor elke webshop een account hoeft aan te maken."
Leuk dat je dat zo even roept, maar heb je weleens echt geprobeerd om bij een webshop in te loggen met Facebook? Blijkbaar niet, want dan had je geweten dat het nog steeds nodig is om formulieren in te vullen. Facebook slaat namelijk geen adresgegevens op (in tegenstelling tot Hyves overigens).
Ik mis in het overzicht ook nog de volledige integratie met een sociaal platform zoals bijvoorbeeld Payvment dat doet op Facebook (http://www.payvment.com/facebook).
Wellicht dat je hier facebook-only aanbiedingen extra onder de aandacht kunt brengen. De feature waar ik van smul is dat door bijvoorbeeld een pagina te 'like'n, je automatisch korting ontvangt.
Die korting bij 'liken' ken ik ook niet inderdaad. Mooie optie, mits de korting wordt verstrekt over het product dat je zo leuk vindt. Als de korting ook is op te strijken op andere producten, dan tast dat de waarde van zo'n like en daarmee de geloofwaardigheid aan.
Twinkle schreef overigens in oktober vorig jaar al eens over Payvment. Zie hier.
De 'like' button vervangt tegenwoordig ook de "become-a-fan" knop. Dus het gaat in dit geval niet om een specifiek product. Toch vind ik het een mooie feature. Ook voor bestaande webwinkels die zodoende een specifiek (premium) assortiment aan facebook-vrienden kunnen aanbieden.