Er is veel over geschreven, boeken vol, maar het blijft fascineren: dat moment waarop een kijker een koper wordt. Wat gebeurt er dan in iemands hoofd? Is dat het magische moment waarop de klant zich eigenaar begint te voelen?
Is het dat moment waarop het product eigenlijk al niet meer van jou - de winkelier - is? Voer voor filosofen, lijkt me.
Het is in ieder geval het moment waarop de winkelier voortdurend hoopt, en als het goed is, waar hij ook naar toe werkt. Er wordt heel wat uit de kast gehaald om dat moment bij de klant te triggeren. Maar niemand kent de magische truc. Het is zo verdomde moeilijk te vatten. Wat gebeurt er toch in iemands hoofd?
Het moment van de conversie
Het is het moment van de conversie.
De bakstenen winkelier heeft er het meeste grip op. Hij kan de klant rechtstreeks beïnvloeden. Face to face. Hij kan à la minute reacties peilen en daar meteen op ingaan.
De webwinkelier heeft vette pech. Hij moet het doen zonder menselijk contact. Hij kan geen gevoelige snaren raken, want hij weet zelden wat voor type mens de klant van dat moment is. Hij weet niet hoe hij reageert op zijn product, hoe hij kijkt, wat hij zegt en in welke bui hij is.
Die hij die overigens heel vaak een zij is, zo leren ons de statistieken. Oké, dat weet de webwinkelier dan weer wel. Een troostende gedachte.
Maar verder is het remote control. En zonder dat duidelijk is waar de tv staat, en welk knopje bij welke zender hoort. Ga er maar aan staan. Druk maar eens op de juiste knoppen.
De 4 knoppen die je niet moet gebruiken
Wat zijn de juiste knoppen? Ik zou het je graag vertellen, maar ik moet je teleurstellen. Ik weet niet welke knoppen converteren.
Maar ik weet wel iets anders. Er zijn knoppen die de conversie danig kunnen frustreren. Knoppen die je beslist moet vermijden. Als je die kent, ben je alweer een stuk verder. Dan weet je al heel wat beter wat er omgaat in iemands hoofd, op dat magische moment.
Oké, daar komen ze. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.
1. De knop 'Ik zou niet weten wat ik eraan heb'
Vaak zijn we overenthousiast. We hebben een geweldig product. We willen het de hele dag knuffelen. Iedereen moet er dol op worden. Een klant die niet ziet hoe fantastisch het is, die heeft een gaatje in zijn hoofd.
Dus ratelen we maar door: over fraaie specificaties, over geweldige technische snufjes, over onovertroffen design.
Maar voor de klant telt één simpele vraag: 'Wat zit erin voor mij? Hoe wordt mijn leven hier beter van?' Als dat niet onmiddellijk duidelijk wordt, als hij niet meteen ziet wat hij eraan heeft, dan wordt er niet geconverteerd.
Waar jij enthousiast over bent, is totaal oninteressant. Dus ik zal het nog één keer roepen: 'Sell benefits, not features!'
2. De knop 'Ik zie door de bomen het bos niet meer'
Er is zoveel te kiezen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij tolt het regelmatig in mijn hoofd. Het is The Paradox of Choice, en die werkt verdomd verlammend. Ook bij de moderne consument, neem dat maar aan van deze ervaringsexpert.
Van klanten die in verwarring zijn, moet je niet te veel verwachten. Er komt weinig meer uit hun handen, laat staan dat ze nog op de koopknop drukken. De beste manier om verwarring te zaaien, is een overvloed aan keus te bieden.
Maar ja, die overvloed is er nu eenmaal en jij moet daarin mee. Dat is weer het paradoxale van die klant, want hij verwacht het wel van je.
Gelukkig is er een truc. Die schuilt in het magische getal drie. Schotel telkens drie keuzes voor en leidt de klant zo door het proces, richting de conversieknop. Maak het kiezen makkelijk. Leer van De magie van kiezen uit drie.
3. De knop 'Hé, er is geen knop, het houdt hier op'
Ja, dit is een vreemde knop. Een knop die vaak onzichtbaar blijft. De call to action knop.
Raar maar waar. Je gelooft het zelf niet. De klant die is zover, heeft nog slechts dat kleine duwtje nodig, we hebben het conversiepunt bereikt en dan zeggen we niet wat de bedoeling is; dat er nu geklikt moet worden! Verhip, waar is die dan, de conversieknop?
Ben niet te bescheiden. Stop die knop in je winkel. Duidelijk en helder bij je product. Zet er voor mijn part een vette pijl bij: 'Klik hier!' Je moet de klant echt leiden, precies vertellen wat te doen. Denk niet te makkelijk dat het zich vanzelf wijst.
Die klant houdt graag jouw hand vast. Laat hem niet op het moment suprême in vertwijfeling alleen.
4. De knop 'Ik durf niet goed'
Iedere koper heeft angst om te beslissen. 98 procent van de mensen blijft daar lang in hangen. Dat zijn de dubbers. Ja, dat is bijna iedereen. Slechts 2 procent hakt vlot knopen door. Te weinig om daar alleen op te vertrouwen.
Er zijn altijd bezwaren te vinden aan een product. Mensen blijken vooral daarop gefocust. We zien overal beren op de weg. Willen alles tegen elkaar afwegen. Blijven nadelen zoeken. Als het aan de klant ligt, wordt er nooit geconverteerd. Nou ja, 2 keer op de 100. Maar daar kun jij niet van leven.
Dus… bezwaren moet je wegnemen. Bedenk bij een product dat je op je site plaatst wat die bezwaren zouden kunnen zijn en tackle ze bij voorbaat. Een artikel van plastic is niet zwak, maar wel licht van gewicht. Een artikel van staal is niet zwaar, maar wel ijzersterk.
De knop die per se wel moet
Maar er is nog iets. Van een hogere orde. De klant moet niet alleen het product, maar vooral ook jou vertrouwen. Voordat hij de koopknop indrukt, heb jij al heel wat knoppen gebruikt om zijn vertrouwen te winnen.
Wees betrouwbaar, wees integer, wees informatief. Niet zomaar even, maar altijd.
De vertrouwensknop is de belangrijkste knop. Die bouw je op, al de jaren dat je bezig bent.
Deze posting verscheen eerder op Justecommerce.nl, het weblog van Fonq.nl. Lenssen haalde afgelopen week op één na de meeste publieksstemmen binnen voor een Dutch Small Business Blog Award 2010.
Heel mooi artikel, met leuke uitleg hoe het niet moet. Ik zal mijn site nog eens moeten herbekijken, vanuit standpunt van de koper. Want mijn conversie ligt echt veel te laag en weet niet hoe het komt. Kan natuurlijk aan de Belgische markt liggen, online shoppen is hier nog niet zo evident als in Nederland (jammer genoeg). Als iemand nog tips heeft, laat maar komen. Je kan een kijkje nemen op http://www.decobella.be als je me wil helpen met tips.
Beste DecoBella.be
De Belgische markt loopt inderdaad achter op de Nederlandse markt, maar zijn met een inhaalslag bezig. Een paar bescheiden tips vanuit mijn kant:
* Het eerste wat mij opvalt op de homepagina van uw webshop is dat er veel tekst op staat. Werk vooral met afbeeldingen!
* Verder is de top van de pagina onevenredig groot, waardoor een groot deel van je pagina en menu onder de fold (de denkbeeldige vouw op je scherm, vanaf wanneer de bezoeker moet gaan scrollen).
* Mensen zoeken naar zekerheid: is er een keurmerk, hoe zit het met de afters sales, zijn er reviews te vinden op de site, welke beoordeling krijgen ze van bijv. vergelijkingssites? De meeste informatie is terug te vinden op uw site, maar de letters zijn erg klein en niet prettig te lezen. Toon bijvoorbeeld heel duidelijk welk servicenummer mensen kunnen bellen, toon puntsgewijs je USP's, welke betaalmogelijkheden je biedt (logo's), ook op de homepagina. Toon bij het product wanneer het product geleverd wordt. Misschien een idee hier iets aan te doen?
* Wat ik wel erg goed vind is de verschillende betaalopties en aflevermogelijkheden die je biedt en de mogelijkheid tot aflevering op een ander adres. Dit geeft bezoekers de keuze.
* Maak de winkelwagen knop groter! Is nu klein en grijs.
* Ook op de winkelwagenpagina willen mensen bevestiging zien: bijv. nogmaals het servicenummer, duidelijk de verzendkosten erbij en totaalprijs en de verwachte levertijd
* Verder zou een een subcategorisatie helpen: in woonkamer heb je vazen, kandelaars, fotolijstjes, wijnkoelers. Nu staat alles op 1 hoop en is gericht zoeken niet mogelijk. Ook selecties maken op merk is fijn voor de bezoeker. Ook al is veel mogelijk via de global search op jullie pagina.
* Tenslotte, misschien wel het belangrijkste: weten is meten. Waarom haken mensen af? Gooien ze hun winkelmand wel vol, of is dat ook niet het geval? Vullen ze alle gegevens in in het formulier of haken ze tussendoor af?
Ik hoop dat u er iets aan hebt. Succes met alles!
@DecoBella.be. Aan de checklist van Mirela zou ik nog één punt willen toevoegen: maak afbeeldingen en merknamen aanklikbaar. Centraal op de homepage toon je drie foto's van producten, alleen zijn die blikvangers niet aanklikbaar. Rechts op de homepage toon je een heleboel logo's van merken, alleen zijn die niet aanklikbaar. De enige link op de homepage is "nieuwsbrief" helemaal onderaan, na een alinea met merknamen die evenmin aanklikbaar zijn.
Conversie draait deels om het inlossen van een belofte. De foto's van producten en de logo's van merken beloven iets, alleen wordt die belofte nog niet optimaal ingelost. Of in lijn met dit artikel van Stan: dit is knop 3, "Hé, er is geen knop, het houdt hier op".
Bedankt voor de opmerkingen, een aantal daarvan zijn ondertussen al aangepast! Wordt verder aan gewerkt!