Dat Google Analytics een krachtige tool is om het gedrag van de bezoekers aan uw website in kaart te brengen, hoeven wij u niet meer te vertellen. Maar dat u door middel van diverse add-ons, plug-ins en tools de data van Google Analytics eenvoudig kunt combineren met bijvoorbeeld e-mail- of searchgegevens is misschien wel nieuw.
Egan van Doorn, consultant bij OrangeValley, stelde een lijst samen met bijna vijftig van deze extraatjes die Google Analytics-data nog krachtiger kunnen maken of het werken ermee vergemakkelijken. Hieronder vindt u zeven voorbeelden.
Tekst: Egan van Doorn
1. Datavisualisatie
Trakkboard is een tool waarmee u persoonlijke Google Analytics KPI-dashboards kunt maken. Het biedt u de mogelijkheid om data van verschillende Google Analytics-accounts te combineren en uw webstatistieken te volgen vanaf uw bureaublad (zonder steeds in te hoeven loggen in Analytics).
2. E-mailintegratie
Mailchimp is een e-mailpakket dat volledig is geïntegreerd met Google Analytics. Op deze manier kunt u Google Analytics-data combineren met de data uit uw e-mailpakket en zo ziet u bijvoorbeeld hoe uw nieuwsbriefontvangers zich over de site begeven. U kunt ook analyseren waar nieuwe inschrijvers vandaan komen.
3. Uitgebreide Excel-exportmogelijkheden
Excellent Analytics is een eenvoudige Excelplug-in waarmee u Google Analytics-data in uw Excel-werkblad importeert. Vervolgens kunt u queries bouwen met alle in Google Analytics aanwezige rapportages.
4. Controleer de Google Analytics-implementatie
Staat het Google Analytics JavaScript wel op elke pagina van uw website? SiteScan van EpikOne voert een check uit. Via een tekst en reguliere expressiezoekopdracht scant SiteScan uw website op zoek naar het Google Analytics tracking script.
5. Google Analytics op uw iPhone
Een Google Analytics-app voor op uw iPhone of iPod Touch. Er zitten meer dan 55 Google Analytics-rapportages in. Een snelle en eenvoudige manier om deze te benaderen.
6. Combineer kwalitatieve survey-data
Kampyle is een feedbacktool waarmee site-bezoekers commentaar kunnen geven op uw website (positief en negatief). Via een Google Analytics-integratie kunt u zien hoe bezoekers de diverse pagina’s van uw website beoordelen maar bijvoorbeeld ook wat de herkomst is van een -ontevreden bezoeker.
7. Integreer zoekmachinedata met Analytics
Via de SEO Rank Monitor worden uw rankings in de zoekmachines (organische zoekresultaten) automatisch gekoppeld aan Google Analytics. U ziet hiermee naast de ranking die u op bepaalde zoekwoorden heeft, ook hoeveel bezoekers het zoekwoord op deze positie heeft opgeleverd.
Kijk voor meer voorbeelden op Webanalisten.nl.
____________________
Webanalisten.n
Dit artikel is geschreven door Egan van Doorn (consultant bij OrangeValley) voor het webanalyse- en conversieoptimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het is herschreven voor Twinkle.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2010.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Conversietip: Haal meer uit Google Analytics
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.