Twinkle | Digital Commerce

Japanse webwinkelreus betaalt kwart miljard dollar voor Buy.com

2017-05-27
239118
  • [nieuws]
  • 1:48

Rakuten is de nieuwe eigenaar van Buy.com, een van de meest toonaangevende online-retailers van de Verenigde Staten. Met de overname van een kwart miljard dollar wil het Japanse Rakuten een grotere stempel drukken op de Amerikaanse markt.

Buy.com werd in 1997 opgericht door Scott Blum, die de webwinkel later weer terug kocht. Zijn concept was destijds even simpel als origineel: hij verkocht computers en andere consumentenelektronica tegen verlies en maakte het verschil goed door advertenties en andere services op de site. Het assortiment van Buy.com werd steeds verder uitgebreid, waardoor het volgens weblog ZDNet uitgroeide tot een ‘Amazon killer of sorts’.

BuyTV en derdenverkoop
In 2006, nadat Blum Buy.com had verkocht en weer teruggekocht, pionierde het bedrijf met een interactieve online-televisieconcept BuyTV. In hetzelfde jaar opende Buy.com de deuren voor verkoop door derde partijen als Tiger Direct en Toys ‘R Us. Wikipedia meldt dat Buy.com inmiddels ruimte biedt aan ruim duizend verkopers, die samen ongeveer 1,5 miljoen producten aanbieden. Met een omzet van 657 miljoen dollar in 2008 bezet Buy.com de 33e plaats in Internet retailer's Top 500 Guide van dat jaar.

Met Baidu tegen Alibaba
Rakuten biedt, geholpen door meer dan vijfendertigduizend partners, ruim zestig miljoen verschillende artikelen te koop aan. Ondanks de overname van het Amerikaanse LinkShare in 2005 richtte Rakuten zich tot op heden vooral op Azië. Eerder dit jaar sloot het bedrijf een megadeal met het de Chinese zoekmachine Baidu, om de samen aanval te openen op het ook internationaal snel groeiende Alibaba. Dat laatste bedrijf sloot onlangs een deal met Yahoo in Japan, wat de turbulentie in de Aziatische e-commerce markt illustreert.

Tentakels
Rakuten wil met behulp van Buy.com ‘productinnovaties lanceren voor zijn globale platform’, aldus het bedrijf in een persverklaring. De tentakels van Rakuten, vorig jaar goed voor een omzet van 3,2 miljard dollar, reiken ver: het Japanse bedrijf verkoopt allerhande artikelen online, maar is ook eigenaar van een bank, een huwelijksadviesbureau, een reistak en een professioneel baseball-team:



Techcrunch.com stelde zichzelf een klein jaar geleden de vraag of Rakuten ooit zou kunnen uitgroeien tot een mondiale opponent van Amazon. Dat artikel kunt u hier lezen.