Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Customize, personalize, acessorize'

2017-05-27
180101
  • 4:16

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Beick.nl maakt het ontwerpen van een eigen fiets mogelijk. Sponsorpunten.nl stelt online-sponsoring voor non-profitorganisaties beschikbaar en via Kolonistenvancatanonderdelen.nl kunnen spelliefhebbers het spel weer compleet maken.

Tekst: Janine Purola

Nederland staat bekend als fietsland; ons land heeft met 18 miljoen fietsen de hoogste fietsdichtheid ter wereld. Vijf fietsgekken - een fietsenmaker, een industrieel ontwerper en  drie creatieve ondernemers - zagen wel markt in de fietsenbranche en kwamen met Beick.nl. In deze webshop, die op 19 januari 2010 zijn deuren opende, kunnen bezoekers hun eigen unieke fiets ontwerpen.

Persoonlijke creatie
De drive van de mensen achter Beick.nl is het geloof dat zij hebben in de fiets, customization en de ontwikkeling van e-commerce. Epco Vlugt, één van de oprichters van Beick.nl, vertelt: ‘De huidige fietsmarkt is in grote mate aanbod-gedreven waarbij een select aantal aanbieders voor een belangrijk deel de uitstraling van de fiets bepaalt. Een fiets waarvan de consument zowel architect als bouwer is, bestaat nog niet. Op Beick.nl kan de consument volledig zijn eigen fiets creëren. Wij spelen met Beick.nl in op de trends customize, personalize en accessorize.’

Configurator
Het innovatieve aspect van Beick.nl is de ‘fietsconfigurator’ waarmee de klant stap voor stap een Beick-fiets kan samenstellen. De consument kan elk onderdeel naar eigen voorkeur kiezen: het aantal versnellingen, het stuur, de remmen, de banden, het zadel, de kleur, een bepaald motief en accessoires. Vlugt: ‘We krijgen nu al veel complimenten over de configurator. Via een duidelijke instructiebalk creëer je eenvoudig je eigen fiets. Je ziet constant de veranderingen in beeld en zo je eigen fiets ontstaan. Verder heb je continu de prijs van je creatie in beeld. Je hebt dus zowel controle op het ontwerp als over je portemonnee.’ Daarbij is het mogelijk om de fiets door 3D gemodelleerde beelden van alle kanten en in verschillende omgevingen te bekijken.

Publicity
Beick.nl probeert zo veel mogelijk media-aandacht te krijgen, en het bedrijf mag - naar eigen zeggen - niet klagen over de free publicity. ‘We zien dat zowel het vernieuwende aan de fiets als aan de website een hoop belangstelling opwekt. Verder werken we veel samen met andere A-merken waarmee we de publiciteit zoeken. Ten slotte geloven we in ambassadeurs. Dat zijn vooral de eerste gebruikers van Beick, maar ook een aantal bekendere Nederlanders.’

Naam vestigen
In 2010 wil Beick.nl vooral in Nederland voet aan de grond krijgen, om daarna uit te rollen naar het buitenland. ‘De eerste -uitdaging is om het komende jaar voldoende potentie en vruchtbare grond voor Beick.nl te creëren. Op langer termijn hopen we dat er een Beick te verkrijgen is in verschillende grote wereldsteden. Het zou fantastisch zijn als straks mensen op een Beick rondrijden in Amsterdam, New York, Londen en Tokio.’ 

____________________

Sponsorpunten.nl
Marco Duindam en Edwin Vis, oprichters van het bedrijf eMarkEd, zijn al enige jaren werkzaam als affiliate met diverse websites op het gebied van reizen. Via verschillende websites als Evakanties.nl en Mylastminutes.nl verkopen zij vakanties van alle grote touroperators, en ontvangen ze voor elke verkochte reis een commissie. Ze zagen hiermee ook mogelijkheden voor non-profitorganisaties en kwamen begin -februari met een geheel nieuw initiatief: Sponsorpunten.nl. Vis licht toe: ‘We zien om ons heen dat het voor verenigingen en scholen vaak lastig is om voldoende geld bij elkaar te krijgen. Met Sponsorpunten.nl willen wij deze non-profitorganisaties laten -profiteren van de aankopen die hun leden doen.’ De werking: de non-profitorganisaties krijgen de beschikking over een webshop-gadget die zij op hun eigen site kunnen plaatsen. Hiermee kunnen leden van de organisaties makkelijk de webshop selecteren waar zij iets willen kopen. Het ondernemersduo ontvangt een verkoopcommissie voor elke aankoop, waarvan zij een groot deel teruggeven aan de deelnemers in de vorm van sponsorpunten. Elke sponsorpunt is 0,10 euro waard en maandelijks worden de gespaarde punten uitbetaald. ‘Op dit moment zijn er meer dan vierhonderd webwinkels aan-gesloten bij Sponsorpunten.nl’, aldus Vis. ‘En we hopen dat over een jaar elke school, vereniging en stichting van ons heeft gehoord en dat -minimaal 10 procent daadwerkelijk sponsorpunten gaat sparen.’

____________________

Kolonistenvancatanonderdelen.nl
Je bent nooit te jong om ermee te beginnen: een webshop. De veertienjarige Wouter Welling zat op een avond samen met zijn tante Wendy Bruins het bordspel Kolonisten van Catan te spelen, maar er ontbraken een aantal spelonderdelen. ‘We zijn toen samen achter de computer gekropen om te kijken of het mogelijk was om losse onderdelen via internet te bestellen. Dit bleek niet het geval’, vertelt Welling. Hiermee was het idee bij de jonge scholier geboren: Kolonistenvancatanonderdelen.nl. Met behulp van zijn tante werd daad bij woord gevoegd en ging eind december 2009 de webshop met onderdelen van het populaire spel - 1,5 miljoen verkochte exemplaren - live. Welling zit momenteel in de tweede klas van de middelbare school en besteedt gemiddeld zo’n vier uur per week aan zijn shop. ‘Ik beantwoord zelf alle mail en maak de bestellingen klaar. Ook doe ik de boekhouding helemaal zelf, zo weet ik of ik winst maak’, aldus Welling. De hoogte van de aankoopbedragen verschillen, geeft hij aan. ‘Zo had iemand laatst een bestelling gedaan voor meer dan 20 euro maar er was ook een klant die maar één dorpje kocht van 60 cent.’ De prille ondernemer wil in de nabije toekomst zijn webshop uitbouwen met spelonderdelen van alle uitbreidingen van Kolonisten van Catan en op lange termijn zou hij graag een nieuwe webwinkel willen beginnen. Waarin weet hij nog niet, maar het enthousiasme voor e-commerce is al op jonge leeftijd aangewakkerd.

____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2010.