Mimic Media is voor het tweede achtereenvolgende jaar genomineerd voor de Broos van Erp Prijs, een onderscheiding voor innovatieve start-ups in nieuwe media. De andere genomineerden zijn Catawiki, Serious Toys en Greetinq.
De vier start-ups, door een vakjury geselecteerd uit vijftig inzendingen, hebben zich vanochtend gepresenteerd op het Nationaal ICT Event in Media Plaza. Voor Mimic Media was het de tweede keer in successie. Het bedrijf ontwikkelde een virtuele paskamer met de naam Mimic Me, die webwinkeliers in hun site kunnen integreren (meer in Twinkle 05-2009).
Gebruiksvriendelijker
Gevraagd naar het waarom van de nieuwe inzending voor de Broos van Erp Prijs zegt Xavier Baars van Mimic Me: ‘Vorig jaar was misschien iets te vroeg, omdat we tot dat moment volledig op de technologie gericht waren. Het afgelopen jaar hebben we het product stukken beter en gebruiksvriendelijker gemaakt. Bovendien hebben we nu een aantal klanten.’
'Internationaal keihard opschalen'
Wie die klanten zijn wil Baars niet kwijt: ‘Dat houden we nog even voor ons. Binnenkort gaat een en ander live. Duidelijk is dat we nu gaan investeren in acquisitie, ook over de grens. Omdat we geen speciale productfoto’s nodig hebben van fabrikanten, maar alles zelf digitaliseren, kunnen we internationaal keihard opschakelen. Eigenlijk hebben we maar twee echte concurrenten.’
Catawiki, Serious Toys en Greetinq
Om de Broos van Erp Prijs 2010 strijdt Mimic Media met Catawiki, Serious Toys en Greetinq. Catawiki noemt zichzelf een ‘online-catalogus met afbeeldingen en gegevens van alles dat verzamelaars verzamelen’. De catalogus wordt net als Wikipedia door gebruikers onderhouden. Serious Toys ontwikkelt interactieve, elektronische leermiddelen die gebruikmaken van tastbare speel- en oefenobjecten. Greetinq tenslotte biedt oplossingen om voicemail beter te benutten als zakelijk contactkanaal.
PayDutch, I-Wood, Badge2Match
De Broos van Erp Prijs wordt jaarlijks uitgereikt door het ministerie van Economische Zaken. De laatste jaren was de award een prooi voor respectievelijk PayDutch (2007), I-Wood (2008) en Badge2Match (2009), dat een cheque vijftigduizend euro kreeg overhandigd.
De winnaar van dit jaar wordt op 21 april bekend gemaakt, tijdens de uitreiking van de Nationale ICT Awards. De prijs gaat dit jaar gepaard met een geldbedrag van vijfentwtingduizend euro.
Ook dit jaar ging de Broos van Erp Prijs aan de neus van Mimic Media voorbij: hij ging gister naar Serious Toys. De site van de Nationale ICT Awards meldt over het bedrijf: 'Het in Den Bosch gevestigde Serious Toys houdt zich bezig met de ontwikkeling van interactieve, elektronische hulpmiddelen die gebruik maken van tastbare speel- en oefenobjecten. De combinatie van persoonlijke ontwikkeling en plezier staat voorop bij de producten van deze organisatie. Voor kinderen vormen de producten van Serious Toys een aangenaam hulpmiddel om zich zonder enige druk te kunnen ontplooien.'