Twinkle | Digital Commerce

Mastercard opent eigen Marketplace met tienduizenden webshops

2017-05-27
180101

Mastercard Worldwide heeft een online-warenhuis geopend met producten van een kleine dertigduizend webwinkels. Marketplace.mastercard.com is opgezet in samenwerking met Next Jump, een bedrijf dat zich specialiseert in ‘personalized shopping’.

Dat meldt de Amerikaanse vaktitel Internet Retailer. Kaarthouders van Mastercard kunnen op de deze week geopende Marketplace terecht voor kortingen en promotiecodes. Ook kunnen shoppers aangeven dat ze updates willen ontvangen van aanbiedingen of uitverkoopacties in fysieke filialen van bepaalde online-retailers.

Handel en wandel
Cruciaal voor de marktplaats is de registratie van klanten, aan wie onder meer wordt verzocht favoriete webwinkels te noemen. Next Jump inventariseert hun handel en wandel, gegevens die het overigens alleen op geaggregeerd niveau verstrekt aan de participerende online-retailers. Zij krijgen dus geen klantnamen doorgespeeld, maar kunnen wel te weten komen hoe populair ze bijvoorbeeld zijn bij mensen met kinderen.

PayPal en Visa
Met Haalmeeruitjecard.nl heeft Mastercard al een online-platform gecreëerd voor kaarthouders in Nederland. Een dergelijke stap om beter in beeld te komen bij de kopende klant is niet uniek voor een betaalprovider: PayPal startte eind 2008 al met zijn interactieve winkelplatform PayPal Deals. Visa lanceert binnenkort Rightcliq, dat behalve als kortingsetalage dienst moet doen als vergelijkingssite.