Twinkle | Digital Commerce

Best Buy en Starbucks bij eerste Twitter-adverteerders

2017-05-27
180101
  • 1:32

Best Buy gaat de advertentiemogelijkheid op Twitter inzetten om gebruikers van het netwerk naar zijn webwinkel te leiden. De micoblogdienst start met het aanbieden van Promoted Tweets bovenaan relevante zoekresultaten.

In een later stadium zullen gesponsorde tweets wellicht ook tussen de normale berichtenstroom op Twitter gaan verschijnen, meldden verschillende Amerikaanse media. Weblog Techcrunch heeft een overzicht van de details over Promoted Tweets opgesteld op basis van artikelen van The New York Times en reclamevakblad Advertising Age (AdAge), aan wie Twitters COO Dick Costolo het nieuws bevestigde.

Bravo en Virgin America
Behalve elektronicareus Best Buy (hier op Twitter), die ook al snel was met het omarmen van Facebook als verkoopkanaal, heeft ook Starbucks aangekondigd te gaan adverteren via Twitter. Verder hebben onder meer de fanatiek twitterende bedrijven Bravo en Virgin America zich gemeld.

Promoted Tweets
Gebruikers van Promoted Tweets betalen net als bij AdWords per klik. Ook de koppeling van betaalde uitingen aan zoekwoorden en het bijbehorende biedsysteem komen overeen met Googles advertentieprogramma. Verschil is dat Twitter zich het recht voorbehoudt een advertentie eigenhandig te verwijderen als het aantal kliks tegenvalt of de tweet weinig wordt geretweet ofwel doorgestuurd. In zo'n geval hoeft de adverteerder niet te betalen.

Interactie
Er zal voorlopig niet meer dan één betaald bericht van maximaal 140 tekens te zien zijn bovenaan een berichtenoverzicht, met de toevoeging Promoted by gevolgd door de bedrijfsnaam. Volgens AdAge kunnen bedrijven de advertentieoptie goed gebruiken om interactie met klanten te bevorderen. Zo zou Starbucks kunnen bieden op de zoekterm ´barista´  en in een Promoted Tweet kunnen vragen: 'Tell us something a barista did to make your day?'.

AdAge toont een ander voorbeeld van een Promoted Tweet voor Starbucks op zijn site:

Twitter zal de kosten voor adverteerders in een later stadium naar verwachting van meer variabalen afhankelijk maken dan van kliks alleen.