Nederland heeft er weer een keurmerk voor webwinkels bij: ‘Het Consumenten Keurmerk’ van Webshopselect.nl. Hendrik-Jan van der Let verstrekt bronzen, zilveren, gouden en diamanten logo’s aan betalende webwinkels die gemiddeld met een voldoende worden beoordeeld.
Van der Let nam het initiatief tot het keurmerk omdat de bestaande keurmerken volgens hem weinig zeggen over klanttevredenheid. ‘Stichtingen bijvoorbeeld bepalen op basis van een lijstje met voorwaarden of er wel of niet een keurmerk wordt verstrekt. Vervolgens kan zo’n webshop vaak straffeloos tekort schieten in zijn dienstverlening aan klanten. Bij ons zijn klantreacties maatgevend.’
Voorwaarden
Bezoekers van Webshopselect.nl kunnen webwinkels beoordelen op tien verschillende criteria, op basis waarvan andere bezoekers webwinkels kunnen zoeken op de site. Webwinkeliers die de abonnementsfee à 195 euro per jaar voldoen, krijgen op bepaalde basisvoorwaarden direct een bronzen keurmerk opgespeld. Van der Let over die voorwaarden: ‘Die zijn niet zo specifiek. Het moet gaan om een webwinkel die beoordelingen toestaat.’
Kwantitatieve eis
De stap naar een zilveren, gouden of diamanten keurmerk kent geen kwalitatieve, maar een kwantitatieve eis: ‘10+ tevreden klanten’ zijn goed voor zilver, ‘+100 tevreden klanten’ voor goud en ‘+ 1.000 tevreden klanten’ voor diamant. Voor plaatsing van een review moet deze eerst worden goedgekeurd door Webshopselect.nl. Van der Let stelt dat alle beoordelingen worden doorgesluisd, tenzij ze bijvoorbeeld discriminerend zijn. Een alerteringsysteem op basis van IP-adressen moet helpen het spel zuiver te houden.
Geloofwaardigheid
Wanneer is er sprake van ‘+10 tevreden klanten’? Navraag leert dat dat het geval is als er minstens tien beoordelingen zijn binnengekomen, met een cijfers van 6 of meer gemiddeld. Onder die reviewers kunnen dus ook ontevreden klanten zijn, die het gemiddelde zagen opgepoetst door positievellingen. ‘Dat klopt’, relativeert Van der Let de geloofwaardigheid van de claim, ‘maar webshoppers kunnen de precieze beoordelingen natuurlijk met één klik terugvinden op onze site. Ook is het inderdaad waar dat webwinkels met een zes gemiddeld een diamanten keurmerk mogen voeren. Bedenk daarbij wel dat heel veel klanten dus tevreden zijn over zo’n webwinkel.’
Anders
Van der Let zegt moeite te hebben voet aan de grond te krijgen bij webwinkeliers: ’Ze zijn die vele keurmerken ook wel een beetje zat ondertussen. Aan ons de taak duidelijk te maken dat wij echt anders zijn.'
Webselect.nl doet denken aan het Duitse eKomi, dat ook bronzen , zilveren en gouden keurmeurken uitdeelt op basis van gemiddelde klantbeoordelingen. De dienstverlening van eKomi , dat vorig jaar zijn entree maakte in Nederland, is wel een stuk uitgebreider.
Zucht......kansloos weer dit
Fantastisch hendrik-jan, precies wat we nodig hadden!
Echt, goed idee man.
Helemaal goed. Eindelijk een makkelijk systeem die de klanten laat bepalen wat goed is. Dit is weer een stukje verder in klantbeleving.
Dit systeem laat eigenlijk alleen maar zien hoe groot de webwinkel is. Voorbeeld: Bol.com zal geen moeite hebben om +1000 tevreden klantenbeoordelingen te krijgen, omdat ze ruim 40.000 klanten per dag hebben. Voor kleinere webwinkels zal het veel moeilijker zijn een hoger keurmerk te krijgen. Een beter systeem lijkt mij een cijfer als beoordeling met vermelding van het aantal reviews. Dan weet je pas hoe betrouwbaar een Keurmerk is!
Nooit gehoord van hide IP? Als ik wil maak ik op 1 dag 2000 tevreden klanten aan :)
Wat is de waarde van een keurmerk. Met al die keurmerken is het misschien nu tijd voor een keurmerk van keurmerken.
Ik ben het helemaal eens met Christian, ze zijn allemaal anders en gaan het allemaal beter doen, het lijkt de politiek wel.
Dus een keurmerk van keurmerken is zo slecht nog niet, er blijft dan maar 1 goed keurmerk over, de rest kun je allemaal af serveren, blijft het ook wat overzichtelijker.
Er is trouwens al trustpilot.nl
in de basis een prima idee, maar Cees heeft een goed punt wat eerst opgelost moet worden. Dus bijvoorbeeld: 6-7 gemiddeld = brons, 7-8=zilver, 8-9=goud, en 9-10 is diamant.
Dit is een keurmerk dat je NAAST andere bestaande kunt gebruiken!!
Wij gaan dit wel doen als het eenmaal verbeterd is.
Een keurmerk site beginnen en niet eens de wet kunnen het moet niet gekker worden. We worden als bedrijf een beetje moe van al die keurmerken, en het geld wat deze bedrijven er ook nog eens voor vragen. Tevens houden ze zich niet eens aan de wet door ons als bedrijf te bestoken met ongevraagde mailing / spam. Als je dan vervolgens een mail stuurt met een klacht dan krijg je gewoon op je lees bevestiging niet gelezen en reageren doen ze verder niet. Of we ook maar weer even lid willen worden a 195 euro ex btw per jaar. Nog even en dan blijft er op onze webshop geen plaats meer over voor de producten, daar heel de homepage volstaat met alle logo,s van de betreffende keurmerken.
Erg mooi zo'n keurmerk. vrienden optrommelen en laten beoordelen. Vreemd genoeg wordt een negatieve beoordeling voor een webshop niet opgenomen op hun site. Erg betrouwbaar deze club.
Maar ja, wat moet je anders wanneer je een deelnemer moet wegsturen die 195 euro betaald.......