Twinkle | Digital Commerce

Webshopselect.nl strooit met nieuw ‘Consumenten Keurmerk’

2017-05-27
248137
  • 2:00

Nederland heeft er weer een keurmerk voor webwinkels bij: ‘Het Consumenten Keurmerk’ van Webshopselect.nl. Hendrik-Jan van der Let verstrekt bronzen, zilveren, gouden en diamanten logo’s aan betalende webwinkels die gemiddeld met een voldoende worden beoordeeld.

Van der Let nam het initiatief tot het keurmerk omdat de bestaande keurmerken volgens hem weinig zeggen over klanttevredenheid. ‘Stichtingen bijvoorbeeld bepalen op basis van een lijstje met voorwaarden of er wel of niet een keurmerk wordt verstrekt. Vervolgens kan zo’n webshop vaak straffeloos tekort schieten in zijn dienstverlening aan klanten. Bij ons zijn klantreacties maatgevend.’

Voorwaarden
Bezoekers van Webshopselect.nl kunnen webwinkels beoordelen op tien verschillende criteria, op basis waarvan andere bezoekers webwinkels kunnen zoeken op de site. Webwinkeliers die de abonnementsfee à 195 euro per jaar voldoen, krijgen op bepaalde basisvoorwaarden direct een bronzen keurmerk opgespeld. Van der Let over die voorwaarden: ‘Die zijn niet zo specifiek. Het moet gaan om een webwinkel die beoordelingen toestaat.’

Kwantitatieve eis
De stap naar een zilveren, gouden of diamanten keurmerk kent geen kwalitatieve, maar een kwantitatieve eis: ‘10+ tevreden klanten’ zijn goed voor zilver, ‘+100 tevreden klanten’ voor goud en ‘+ 1.000 tevreden klanten’ voor diamant. Voor plaatsing van een review moet deze eerst worden goedgekeurd door Webshopselect.nl. Van der Let stelt dat alle beoordelingen worden doorgesluisd, tenzij ze bijvoorbeeld discriminerend zijn. Een alerteringsysteem op basis van IP-adressen moet helpen het spel zuiver te houden.

Geloofwaardigheid
Wanneer is er sprake van ‘+10 tevreden klanten’? Navraag leert dat dat het geval is als er minstens tien beoordelingen zijn binnengekomen, met een cijfers van 6 of meer gemiddeld. Onder die reviewers kunnen dus ook ontevreden klanten zijn, die het gemiddelde zagen opgepoetst door positievellingen. ‘Dat klopt’, relativeert Van der Let de geloofwaardigheid van de claim, ‘maar webshoppers kunnen de precieze beoordelingen natuurlijk met één klik terugvinden op onze site. Ook is het inderdaad waar dat webwinkels met een zes gemiddeld een diamanten keurmerk mogen voeren. Bedenk daarbij wel dat heel veel klanten dus tevreden zijn over zo’n webwinkel.’

Anders
Van der Let zegt moeite te hebben voet aan de grond te krijgen bij webwinkeliers: ’Ze zijn die vele keurmerken ook wel een beetje zat ondertussen. Aan ons de taak duidelijk te maken dat wij echt anders zijn.'

Webselect.nl doet denken aan het Duitse eKomi, dat ook bronzen , zilveren en gouden keurmeurken uitdeelt op basis van gemiddelde klantbeoordelingen. De dienstverlening van eKomi , dat vorig jaar zijn entree maakte in Nederland, is wel een stuk uitgebreider.