Twinkle | Digital Commerce

Hyves Afrekenen beschikbaar voor webwinkeliers

2017-10-05
180101

Hyves lanceert vandaag samen met Rabobank de betaaldienst Hyves Afrekenen. Leden van het netwerk kunnen, onafhankelijk van hun bank, geld naar elkaar overmaken. Webwinkels die ooit Minitix implementeerden of klant zijn van payment service provider (psp) Adyen kunnen de dienst al aanbieden.

Yme Bosma, manager business development & partnerships bij Hyves, laat aan Twinkle weten dat meer psp’s Hyves Afrekenen zullen opnemen in hun pakketten. ‘Maar ieder bedrijf kan zich nu al aanmelden bij Minitix om de dienst te gebruiken. Dat proces van aanmelden zal snel vergemakkelijkt worden.’ Minitix is het betaalplatform van de Rabobank waar Hyves Afrekenen op draait.

Verificatiecode
Vanaf vandaag kunnen Hyves-leden die hun account koppelen aan hun bankrekening geldbedragen tot 150 euro naar elkaar overmaken binnen het netwerk. Om te kunnen betalen moeten ze ingelogd zijn. Als extra slot op de deur werkt het betaalsysteem met een verificatiecode per sms. De onderstaande afbeelding laat zien hoe de gebruiker het voorgeschoteld krijgt (video hier).

Peer-to-peer
Het grote voordeel van de peer-to-peer betaalmethode zit hem volgens Hyves in het gemak: gebruikers hoeven niet eerst in te loggen bij hun bank om een betaling te doen, maar kunnen geld ‘binnen twee muisklikken’ overmaken. Voorwaardeis wel dat gebruikers dus een Hyves-account hebben en dat ze hun telefoonnummer kenbaar maken. Daarbij geldt de beperking dat alleen geld kan worden overgemaakt naar andere Hyves-gebruikers die zich voor de betaaldienst hebben geregistreerd. Of naar zakelijke partijen, zoals horecabedrijven die werken met MyOrder.

Mobiele partijen
Wie straks binnen een webwinkel wil betalen met Hyves, moet allereerst ingelogd zijn op het netwerk. De shopper krijgt volgens Bosma ‘in een pop-up of redirect’ een scherm te zien waarin zijn persoonlijke gegevens al zijn vooringevuld. Ook in dit geval is een verificatie per sms nodig om de transactie te vervolmaken. Bosma op de vraag of dat in alle gevallen zo blijft: ‘Met name op mobiele websites en binnen mobiele applicaties kunnen we dat uitzetten voor betrouwbare partijen. Dat is gebruiksvriendelijker en de kans op fraude in welke vorm dan ook is kleiner.’