Twinkle | Digital Commerce

Fout in iDeal Lite leidt tot verwarring

2017-05-27
180101
  • 1:28

Klanten van de Rabobank die een iDeal-betaling afbreken, krijgen desondanks vaak een melding dat de transactie is geslaagd. Ook de webwinkelier ontvangt die boodschap. Het is het gevolg van een fout in Rabo's implementatie van iDeal Lite, die komende dinsdag wordt hersteld.

André Granpré Molière van webshopbouwer ACGM Invent tipte de redactie van Webwereld over deze onvolkomenheid.

Frustrerend
In een artikel met de kop ‘Bug in iDeal Rabobank toont spooktransacties’ schetst Granpré Molière de gevolgen voor webwinkeliers: ‘Webwinkels krijgen die order binnen als zijnde geslaagd en die gaan de pakketjes klaarzetten. En als ze dan checken of het betaald is blijkt dat niet het geval en is de moeite voor niks. Dat is heel frustrerend.’ De webshopbouwer raadt webwinkeliers dan ook aan pas uit te leveren als een iDeal-betaling daadwerkelijk binnen is gekomen.

Onverstandig
De Rabobank, dat de fout en eventuele hinder erkent, benadrukt dat het onverstandig is dat webwinkeliers bestellingen gaan verwerken als nog geen betaling binnen is. Eigen schuld, dikke bult, is de boodschap van een woordvoerder aan Webwereld: ‘Bij iDeal Lite benadrukken wij uitdrukkelijk dat men alleen maar moet uitleveren op basis van ontvangsten op de bankrekening, of bij raadpleging van de iDealstatus in iDeal-lite.’ De medewerker schat dat van de honderden webwinkels die iDeal-lite gebruiken, er maar een enkeling hinder heeft ondervonden van de fout. ‘En waar het fout gaat heeft de webwinkelier dit geheel aan zichzelf te danken.’

Rabo-reader
Volgens de medewerker kan de melding 'transactie geslaagd' na een afgebroken betaling weliswaar enige verwarring oproepen, maar weten klanten ‘heel goed’ dat ze dan niet hebben betaald. Ze hebben immers geen gebruik hebben hoeven maken van de Rabo-reader, die nodig is om een betaling te kunnen voldoen.