Alice.com, in juni vorig jaar opgezet als direct online-verkoopkanaal voor levensmiddelenfabrikanten, voegt wekelijks nieuwe klanten toe aan zijn portfolio. Voor dertig van de inmiddels ruim honderdvijftig klanten heeft Alice.com speciale branded retail websites ontwikkeld.
Op Alice.com worden momenteel ongeveer tienduizend verschillende producten verkocht, aldus medeoprichter en CEO Brian Wiegland, die verwacht dat het aanbod dit jaar kan oplopen tot dertigduizend items. Onder de klanten bevinden zich zowel kleine gespecialiseerde fabrikanten als reuzen in fast moving consumer goods (fmcg), waaronder Unilever en Colgate-Palmolive. Ook Procter & Gamble, dat met Pgestore.com nog een ander online-ijzer in het vuur houdt, zit in het portfolio.
Voorraadbeheer en fulfilment
Alice.com, dat zichzelf beschouwt als een intermediair, draagt namens de online-verkopende fabrikanten zorg voor voorraadbeheer en fulfilment van weborders. De online-bestellingen, waarin verschillende merken kunnen worden gecombineerd, worden gratis bij de klant afgeleverd. Tegenprestatie van de fabrikanten: Alice.com ontvangt 35 procent van de verkooprijs die consumenten betalen. Verder verdient Alice.com aan het aanbieden van advertentieruimte en marketingprogramma’s.
Eigen look & feel
Om hun directe verkoop verder te stimuleren hebben dertig fabrikanten inmiddels een eigen storefront laten bouwen door Alice.com (voorbeeld). Volgens Wiegland moet Alice.com dit jaar nog zeker zeventig van dit soort webwinkels kunnen opleveren aan fabrikanten.
Je kan nog niet in NL bestellen?