Twinkle | Digital Commerce

Alice.com: direct verkoopkanaal voor superfabrikanten

2017-08-14
169129
  • [nieuws]
  • 1:26

Via Alice.com kunnen levensmiddelenfabrikanten hun producten voortaan direct verkopen aan Amerikaanse klanten. De initiatiefnemers beloven lage prijzen en rekenen geen verzenkosten. Of fabrikanten massaal zullen aanhaken, is nog de vraag.

Op Alice.com, sinds gister live in bèta, worden ongeveer zevenduizend producten aangeboden van 55 verschillende fabrikanten, waaronder Procter & Gamble en Colgate-Palmolive.

Zes producten
Bij een order van minimaal zes producten wordt de bestelling gratis bij de klant afgeleverd. Alice.com kent sociale netwerkelementen en biedt shoppers onder meer de mogelijkheid om boodschappenlijstjes bij te houden.

'Geen winkel'
Volgens initiatiefnemer Brian Wiegand biedt Alice.com de fabrikanten een manier om traditionele retailers te passeren en direct met klanten in contact te treden. 'We zijn geen winkel', zegt hij in Businessweek. 'Alice is een service, zoals (online-videotheek, red.) Netflix.'

Geen marge
In tegenstelling tot gewone supermarkten, hoeven Wiegand en compagnon Mark McGuire geen marge over te houden aan de verkoop van de producten. Ze rekenen slechts de kosten voor het fulfilment en de klantenservice één op één door aan participerende fabrikanten.

Groothandels
Aan Businessweek bekennen McGuire en Wiegand dat 'ongeveer de helft' van de producten op Alice.com afkomstig is van fabrikanten waarmee ze geen overeenkomst hebben gesloten. Hun artikelen moet het bedrijf dus zelf inkopen bij groothandels en bovendien kunnen ze de genoemde kosten niet declareren. Als deze fabrikanten niet tot een deal komen met Alice.com, worden de producten uiteindelijk van de site verwijderd, aldus de oprichters.

Verdienen
In het eerste jaar hopen McGuire en Wiegand 250.000 klanten te mogen bedienen. Inkomsten moeten komen uit verschillende vormen van advertenties, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor coupons. Verder wil Alice.com zoveel mogelijk relevante informatie verzamelen over het winkelgedrag van consumenten, data die ze tegen betaling kunnen doorspelen aan fabrikanten.