Twinkle | Digital Commerce

'Voldoende ruimte op de speelgoedmarkt'

2017-05-27
335226
  • 2:20

Nog net op tijd om een graantje mee te pikken van de sinterklaasverkopen opende Toys XL zijn webshop. Het betekent uitbreiding van het assortiment met onder andere games, cd’s, dvd’s en speeltoestellen voor de buitenruimte. Twinkle stelde een aantal vragen aan Toys XL-directeur Jaap Tiemens.

Tekst: Marieke Verdonk

In verhouding met andere grote speelgoedretailers, stapt Toys XL relatief laat in het online-kanaal. Waarom is er voor dit moment gekozen?
‘De wens om met een webwinkel online vertegenwoordigd te zijn, bestond al langer. Het was voornamelijk een kwestie van prioriteiten stellen. Toys XL was in Nederland voorheen bekend onder de naam Toys “R” Us, en we hebben eerst toegewerkt naar deze naamsverandering. In maart 2009 was dit een feit. Daarna is het project “webshop” als eerste opgepakt. We wilden dat in ieder geval het najaar gehaald moest worden als lanceerperiode. Dit is voor vrijwel alle retailers de belangrijkste periode van het jaar. Sinterklaas is voor ons absoluut de drukste tijd.’

U biedt online een ruimer assortiment aan dan in de winkels. Met welke reden?
‘Wij zijn letterlijk en figuurlijk XL. Wij kunnen met een gemiddelde vloeroppervlakte van 2.000 vierkante meter in onze winkels de klant al enorm veel bieden, maar er is nog veel meer aanbod. “XL in assortiment” is één van de beloftes die wij uitdragen naar onze klant. Online trekken we dat verder door. Wij geloven in de kracht van de long tail. We zijn superambitieus en leggen de lat hoog met betrekking tot een snelle, verdere uitbreiding van ons assortiment.’

Is er online ook een ander prijsbeleid?
‘De collectie die wij online en offline delen, is gelijk in prijs. Waar het gaat om internet only- artikelen zullen wij de ondergrens gaan opzoeken en steeds een aantal spectaculaire aanbiedingen hebben.’

Hoe is de fulfilment geregeld?
‘Wij hebben een unieke constructie waarbij we leveren vanuit ons filiaal in Enschede. Daar draaien als het ware nu twee kassasystemen, één voor de fysieke winkel en één voor de webwinkel. Gezamenlijk delen zij de voorraad. Omdat we in het pand voldoende ruimte beschikbaar hebben, is het mogelijk om een aparte ruimte in te richten met een magazijn voor internet only-artikelen, een kantoor en een ruimte voor de orderverwerking.’

De online-klant kan een aankoop ruilen in de winkel. Is daarvoor een aparte balie ingericht?
‘Al onze winkels zijn voorzien van een aparte klantenservicebalie. De afhandeling van retouren verloopt altijd snel en soepel.’

Hoeveel ruimte is er nog in de online-speelgoedmarkt? Nieuwkomers op deze markt zoals Bol.com en Wehkamp.nl maaien de ‘echte’ speelgoedretailers aardig het gras voor de voeten weg.
‘Wij denken dat er nog voldoende ruimte is, en dat er in de online-speelgoedmarkt nog wel het één en ander zal verschuiven qua omzetverdelingen. Bol.com en Wehkamp.nl zijn grote spelers als het gaat om online-retail, maar op speelgoedgebied hebben wij toch echt de expertise in huis.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2010.