Twinkle | Digital Commerce

De rijdende trein van Directdesign.nl

2017-05-27
180101
  • 4:09

Online designmeubels verkopen: niet iedereen durft zich eraan te wagen. Oprichters Leon de Haas en Anne de Jongh van Directdesign.nl wel en ze bewijzen met hun webshop dat ook deze producten het online goed kunnen doen. De Jongh: ‘Na twee maanden liep het als een trein. En gelukkig rijdt die trein nog steeds.’

Tekst: Janine Purola

Er was geen klant te bekennen tijdens de lancering van Directdesign.nl. Niet in de webshop, en niet in de showroom waar de opening van de webshop werd gevierd. ‘Het was een hartstikke leuke dag met veel vrienden en familie, alleen hadden we geen verkoop’, vertelt De Haas. ‘Die donderdagavond daarna was de showroom weer open, maar wederom geen klant. De zaterdag erop: weer niemand.’ Daarbij bleef ook de webshop erg rustig. De Haas: ‘Wat je dan ziet is dat je een hele mooie webwinkel kunt bouwen, je kunt een pand hebben, maar daarmee kun je nog niet verkopen. En daar gaat het natuurlijk wel om.’ Het duo, ook in het privéleven aan elkaar verbonden, zag toen in dat er meer nodig is om op het web te kunnen verkopen en stortte zich op online-marketing. ‘Marketing mocht nog niets kosten dus we zijn op kleine schaal begonnen met Google AdWords’, verklaart De Haas. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. De Jongh: ‘Na twee maanden liep het als een trein. En gelukkig rijdt die trein nog steeds.’

Het plan om online design meubels te gaan verkopen, kwam niet zomaar uit de lucht vallen. De Haas werkte als meubelagent en kende daardoor de paden in de branche. Vrienden en familie hadden hun bedenkingen. De Haas: ‘Iedereen uit onze omgeving vond het een leuk idee, maar zag het nog niet gebeuren.’ Het tweetal liet zich hierdoor niet weerhouden. De Jongh: ‘Als je twijfelt aan je eigen concept, moet je er niet aan beginnen.’ Daarmee werd Directdesign.nl een feit.

Tweede start
De webshop die in januari 2005 live ging, werd in september 2008 vervangen. ‘We kwamen op een punt dat we binnen de eerste website weinig speelruimte hadden’, aldus De Haas. De Jongh licht toe: ‘Wij hadden de site gemaakt zoals wij het leuk vonden, maar leuk is niet altijd functioneel. Er is bij het bouwen van deze site wel gedacht vanuit de bezoeker maar niet vanuit het e-commerce perspectief. Zo was de webshop niet ingericht voor Google indexeringen.’ Een online-marketeer lichtte de hele website door. De Haas: ‘Er was zoveel wat we moesten veranderen, dat kon niet met de huidige site.’ Het stel ziet de nieuwe website als een beginfase van het nieuwe ondernemen. De Jongh: ‘Het is een keerpunt voor ons geweest, inspelend op de behoefte van nu: web 2.0, usability, accessibility en SEM. Dit moet gewoon allemaal kloppen anders kun je het vergeten.’

Groei
De kredietcrisis. Ondanks dat velen ‘crisis-moe’ zijn en het woord niet meer -kunnen horen, blijft die toch meespelen. Ook voor online-ondernemers. ‘Onze nieuwe website is precies live gegaan op het hoogtepunt van de crisis. De prognoses die we voor 2009 hadden gemaakt, kwamen niet zo hoog uit als dat we hadden gedacht. Maar we groeien nog steeds en dat in een jaar waarin veel bedrijven zijn omgevallen. Mensen kochten meer - het aantal orders is verdubbeld - maar besteedden minder’, aldus De Jongh. Daarnaast hebben ze te maken met de perceptie dat design meubels online niet worden gekocht. De Jongh weerlegt dit denkbeeld: ‘We zijn niet voor niets één van de snelst groeiende bedrijven in Nederland.’ De FD Gazelle Award die ze afgelopen november hebben ontvangen, illustreert dit. De Jongh: ‘De branche is nog erg in ontwikkeling, maar wij geloven dat die kan uitgroeien tot een markt vergelijkbaar met die van de online-kledingverkoop. Er duiken steeds meer webshops op die meubels verkopen.’ Ondanks dat dit meer concurrentie betekent, zien De Haas en De Jongh dit vooral als een goede ontwikkeling. ‘Wij zeggen altijd maar: Coca-Cola is ook niet groot geworden zonder Pepsi.’

Onderscheid
Het tweetal heeft speerpunten opgesteld waarmee ze zich willen onderscheiden van andere webshops. ‘Het zijn eigenlijk inkoppertjes, maar niet geheel onbelangrijk’, aldus De Jongh. ‘Je moet net dat beetje extra bieden.’ Dit doen ze in hun ogen door het bieden van originele ontwerpen, een goede service, betrouwbaarheid en veiligheid met bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborg en SSL-certificaten. De Jongh: ‘Daarnaast hebben we gekozen voor gratis bezorging, omdat we ons ervan bewust zijn dat klanten dit belangrijk vinden.’ Directdesign.nl concurreert niet op prijs. ‘We hebben bekende en onbekende merken. De bekende merken kun je ook elders halen. Als die daar tien euro goedkoper zijn, so be it. Bij ons krijg je wel dat stukje extra service, gemak van retourneren, de nazorg en gratis thuisbezorging’, legt De Haas uit. De showroom is een belangrijk onderdeel van de service. De Haas: ‘De showroom is om de zaterdag open of kan op afspraak worden bezocht.’

2010
Dit jaar willen De Haas en De Jongh zich richten op uitbreiding. De organisatie, functionaliteiten, marketing en het assortiment maken een groei door en het koppel heeft goede verwachtingen voor 2010. Daarnaast zijn ze besmet met het ‘online-retailvirus’. De Haas: ‘De passie voor online-retailen is bijna groter geworden dan de passie voor meubels. Het is een interessant vakgebied, constant in beweging waardoor het je blijft triggeren. Het is begonnen als leuke hobby, nu is het onze baan en hebben we zelfs de eerste medewerker in dienst.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2010.