Twinkle | Digital Commerce

Fredhopper in Engelse handen en nieuwe markten

2017-05-27
180101
  • 1:31

Het Nederlandse Fredhopper, aanbieder van optimalisatiesoftware voor online-retailers, is overgenomen door het beursgenoteerde Britse bedrijf SDL. Volgens directeur Joris Beckers stelt de deal Fredhopper in staat ‘de sprong over de oceaan naar de VS te maken’.

Dat zegt Beckers vandaag in De Financiële Telegraaf (DFT). Behalve voor toonaangevende Nederlandse bedrijven als Albert Heijn, de Bijenkorf en Philips, levert Fredhopper ook software v.oor Europese retailreuzen als Otto, Neckermann.com, Conrad, Quelle en Debenhams en Waitrose

In beeld
Fredhopper helpt deze en andere bedrijven hun conversie te verhogen door op de juiste tijd en plaats producten in beeld te brengen bij de juiste webshopper. Enkele kernbegrippen zijn targeting,  personalisatie en merchandising. Voor hoeveel Beckers en compagnon Frederik Nieuwenhuys hun bedrijf hebben verkocht willen ze niet kwijt.

Toegehapt
Volgens Beckers was Fredhopper niet actief op zoek naar een koper, maar klopten bij herhaling geïnteresseerde partijen bij het bedrijf aan: ‘Nu hebben we toegehapt, omdat we als een zelfstandige divisie binnen het Britse bedrijf kunnen blijven bestaan. Er is ook geen overlap met hun bestaande activiteiten, dus binnen SDL (omzet: 170 miljoen euro in 2009, red.) zullen we een snelle groeier worden.’

Content management
SDL levert internationale softwareoplossingen voor bedrijven, die veelal liggen op het vlak van content management. Met de inlijving van Fredhopper (waarvan de totale activa minder dan 5 procent van die van SDL bedragen) stapt het bedrijf naar eigen zeggen voor het eerst in de retailmarkt.

Fredhopper zet onder de nieuwe eigenaar de deuren open naar financiële dienstverleners, verzekeraars en de fabrikanten.

‘Gezamenlijk producten verkopen’
Beckers tegen DFT over de geografische ambities: ‘We maken gebruiken van het wereldwijde kantorennet van SDL en gaan gezamenlijk onze producten verkopen in de VS en Azië. Fredhopper wil in 2010 een omzetgroei realiseren van ruim 70 procent.'