Twinkle | Digital Commerce

Life: Kees Gabriëls

2017-05-27
180101
  • 2:26

Met bedrijven als Pabo, Otto, Bon’A Parte, Quelle en Neckermann.com op zijn cv, is Kees Gabriëls een thuiswinkelier in hart en nieren. Per 1 januari 2010 stapt de CEO op bij Neckermann.com, om zijn lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: een boek schrijven.

Internet
‘Mijn leven is in extreme zin beïnvloed door internet. Het was voor mij de reden om in de thuiswinkelbranche te blijven. Ik was eigenlijk van plan om iets anders te gaan doen, maar ik zag direct dat internet heel veel kansen biedt voor onze -branche. Ik had het gevoel dat de post-orderaars in de frontlinie konden werken. Het heeft dus mijn werkzame leven in grote mate bepaald.’

Inspiratie
‘Amazon. Zoals zij e-commerce bedrijven is geweldig. Het gebruik van de database, de usability; ze zijn technisch erg sterk. En ik vind Bon’A Parte fantastisch mooi. Deze Deense thuiswinkel laat heel goed zien hoe je een merk neer kunt zetten.’

Betalen
‘Die hele betaaldiscussie gaat aan ons voorbij. Achteraf betalen is gewoon het veiligst voor de consument. Bij ons wordt 95 procent van de aankopen met een acceptgiro betaald. IDeal is wel in opkomst. Mijn vrouw en ik delen een passie voor reizen, dus ik boek vaak reizen via internet. Vliegtickets, hotelboekingen, restaurantreserveringen noem maar op. Ik betaal dan meestal met creditcard, daar heb ik geen enkel probleem mee.’

Opvallende ontwikkeling‘Dat alles en iedereen nu op internet zit of er in ieder geval mee bezig is. Elke gerespecteerde retailer is bezig met die online operatie. Er is concurrentie alom en dat stimuleert dat kanaal. Als bestuurslid van Thuiswinkel.org juich ik dat toe. Ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat ik die functie nu ook moet neerleggen. Het is leuk om bij de branche betrokken te zijn.’

Trots
‘Wat Neckermann.com betreft, ben ik trots op twee dingen. Toen ik in 2005 kwam, zat het bedrijf in het slop. Ze waren, door allerlei intern gedoe, ver-geten zich op internet te oriënteren. Dat is nu totaal omgekeerd. We zijn een toonaangevende webwinkel in Nederland en België. We kunnen nog steeds heel veel verbeteren, maar ik ben trots op de omzet en winst die we in 2008 hebben gerealiseerd. Daarnaast ben ik trots op de nieuwe inrichting met 22 winkels onder één dak. We hebben nu 22 winkelteams, dat is een enorme cultuurverandering.’

Levensvisie
‘Begin van dit jaar hoorde ik een geweldige quote op de radio, de beste tekst van het hele jaar: “Gewoon is wat je gewend bent”. Dat betekent dat je alle normativiteit kunt laten varen. Daar gaat mijn boek ook over: talentmanagement. Dat is een stijl van leidinggeven én een manier om je bedrijf in te richten, die zich richt op het vrijmaken van talent. Doe wat je doet op jouw manier en niet zoals je collega het doet of zoals je denkt dat het hoort. Ontwikkel je eigen levensstijl, als manager of medewerker, maar ook bijvoorbeeld als vader of moeder.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2009.