Boekenconcurrent.com, dat vanuit Curacao opereert, mag boeken niet langer met korting op de Nederlandse markt aanbieden. Door het rechterlijk verbod is ledenclub ECI de enige die legaal onder de vaste boekenprijs mag duiken.
De Koninklijke Boekverkopersbond (KBb) startte onlangs samen met de Groep Algemene Uitgevers (GAU) en Bruna een kort geding tegen Edumedia, eigenaar van Boekenconcurrent.com. Eis: naleving van de Wet op de vaste boekenprijs.
De rechter stelde de boekverkopers in het gelijk. Boekenconcurrent.com moet claims als 'Altijd goedkoper!' en 'Alle nieuwe boeken 10 procent goedkoper dan waar ook', nu nog te vinden op de site, laten vallen.
Maas in de wet
KBb, GAU en Bruna zijn zeer tevreden met deze uitspraak waardoor, zo schrijft het Nationale Uitgeversverbond, 'een belangrijke maas in de wet met betrekking tot het buitenland middels rechtspraak is gedicht'.
Spelregels
Ook ECI Nederland reageert opgetogen. Directeur Hubert de Koning: 'Als boekenclub bieden wij als enige partij boeken met kortingen tot 40 procent aan. Daarbij dienen wij ons wel te houden aan de Wet op de vaste boekenprijs. De naleving daarvan wordt streng gecontroleerd. Deze uitspraak bevestigt dat de spelregels duidelijk zijn.'
'Vaste boekenprijs onbekend'
Uit recent onderzoek van ECI kwam naar voren dat 65 procent van de Nederlandse consumenten de Wet op de vaste boekenprijs niet kent. De Koning ziet graag dat die meer bekendheid krijgt, waardoor ECI zich duidelijker van de concurrentie kan onderscheiden: 'Al met al zien we resultaten die stof tot nadenken geven. Wij vinden dat het hoog tijd is dat wetgever en branche meer uitleg geven over het doel van deze wet, met de daarbij behorende voordelen.'
Niemand heeft mij nog duidelijk kunnen maken waarom een zogenaamde boekenclub (wat m.i. geen echte "club" is omdat men er alleen "lid" van wordt om boeken met korting te kunnen kopen, dus m.i. gewoon een verkapte boekwinkel) wel significante kortingen mag geven, en een boekhandel een boete of waarschuwing krijgt als ze het waagt het parkeerkaartje te vergoeden of korting te geven op een bioscoopkaartje van Harry Potter bij aanschaf van het boek, want dat is een verkapte korting op een boek en dat mag niet, schande! Ben je een keer creatief... Waarom mag een boeken"club" wel korting geven (volgens mij is dat in feite doodgewoon een boekwinkel net als alle andere - met een clubsausje voor de vorm om de regels kennelijk legitiem te ontduiken - en zouden ze DUS ook dezelfde regels moeten hanteren) en zijn we in alle andere gevallen wel zo rigide met de vaste boekenprijs? Waarom schreeuwen we moord en brand als welke winkel dan ook een boek voor minder verkoopt, terwijl niemand tot heden protesteert tegen de boeken"club" die wel forse kortingen mag geven? Dat is toch net zo goed een boekwinkel? Waarom verbieden we die kennelijk legitieme ontduiking van de vaste prijs niet? Die "clubs" halen wél jaarlijks vele miljoenen omzet bij de boekwinkels weg. Dat is nog eens andere koek dan een parkeerkaartje cadeau doen. Vanwaar deze dubbele moraal?, dat vat ik echt niet met mijn gezonde verstand. Tegelijkertijd pleit ik voor meer vrijheid voor uitgevers en boekhandels om iets met marketing en joint promotion te kunnen doen, zoals het voorbeeld met het parkeer- en bioscoopkaartje, zonder dat je gelijk aan de schandpaal wordt genageld. Denk daar nu eens creatief over na met zijn allen, in plaats van alleen maar het vasteboekenprijsbastion kost wat kost te verdedigen. Er moeten toch meer wegen naar Rome zijn om in de komen de jaren/decennia als boekwinkels te overleven.
Een boekhandel kan en mag hetzelfde doen maar moet dan ook een ''aankoopverplichting'' van x keer per jaar hanteren net als ECI doet.
Op Marktgigant stond vorige week een interessant artikel over dit ondrwerp
Is het verbieden van boekenclubs de oplossing voor een vreselijk ouderwetse markt die gereguleerd wordt door vaste prijzen? Misschien is het tijd om de discussie omtrent het loslaten van de boekenprijs weer eens aan te zwengelen. Het argument van de zogenaamde verloedering van de literatuur gaat daarbij maar ten dele op als je ziet wat er elk jaar de ramsj in gaat... Daarnaast kun je je afvragen wat de toekomst van het boek als product is met de opkomst van nieuwe boekformaten zoals in ereaders, printing on demand en audioformats... mogen die formaten dan ook alleen maar tegen vaste prijzen verkocht worden... Geen wonder dat lezers van het buitenlandse boek over de grenzen hun boeken bestellen...
@Nicole Heb net alle wetten gelezen en ga binnen nu en 3 maanden de vaste boekenprijs de das om doen ;)
Is heel simpel als je de wet goed leest op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0017452/geldigheidsdatum_22-11-2009
Ik zal mijn bevindingen melden op http://www.financieel.nu die ik momenteel aan het opbouwen ben
Momenteel heb ik 2 juristen aan het werk om wat dingen uit te zoeken en Yavi Design (mijn huiswebsitedesigner) is al bezig met de site dus gaat leuk worden
@ Arie: dan koop ik direct al mn boeken weer in Nederland ;o)
Dat wist ik niet Arie dat een boekwinkel ook een boekenclub-achtige constructie kan hanteren. Ik weet niet of de boekwinkels dat weten want ik ben als uitgever al 10 jaar geabonneerd op Boekblad en kan me niet herinneren er ooit iets over gelezen te hebben.
Nicole ik had het niet over het verbieden van een boekenclub maar over het feit dat als de boekenbranche zo strikt de vaste prijs wil handhaven, men als men consequent is ook de kortingsmogelijkheden bij een boeken"club" zou moeten verbieden (waarmee natuurlijk ook het bestaansrecht van een boekenclub verdwijnt...) Maar je kunt je idd afvragen hoe zinnig die hele vaste boekenprijs nog is in het nieuwe tijdperk met allerlei e-toepassingen. En je kunt in plaats van een vaste hoeveelheid content, steeds meer content op maat laten maken als (al dan niet e-)maatwerkboek, daar kun je sowieso geen vaste prijs voor vaststellen.
Wat een boekenclub wel en niet mag is in de wet geregeld. De voorwaarde om korting te mogen geven is dat de klant minimaal 4 clubartikelen per jaar koopt. Het boek minimaal 4 maanden op de markt is en de uitgever de clubprijs heeft aangemeld bij het Commissariaat van de Media (CvdM) heeft aangemeld. Het CvdM houdt in de gaten of alles conform de wet op de vaste boekenprijs loopt. Lid worden is dus interessant voor mensen die minimaal 4 boeken per jaar kopen of cadeau geven. Voor de complete voorwaarden verwijs ik graag naar eci.nl Mocht iemand aanvullende vragen hebben dan ben ik graag van dienst: mail knnh@eci.nl
Dat is me duidelijk Hubert maar dat beantwoordt nog steeds niet mijn principiële vraag waarom "het vak" enerzijds strak vasthoudt aan de vaste prijs en iedere overtreding hard bestraft, terwijl kennelijk ooit de boekenclubconstructie als legitieme escape wel is toegestaan, weliswaar mits en tenzij. Mijn vraag was en is waarom vindt het vak dat dan wél OK? Ik zie daar nog steeds de logica niet van zolang "het vak" een vaste prijs wil.
Ik roei al 52 jaar tegen de stroom in en met veel plezier. Als ik de wet lees (en met mij ook 2 mensen die daarvoor hebben gestudeerd) dan kom ik tot de volgende conclusie. Op het moment dat wie dan ook een ''club'' vormt dan bepalen de leden onderling hoe de regels zijn.
Maar in mij constructie ga ik helemaal op safe en heb nog een ander foefje (dat zeker zal leiden tot aanpassing van de wet - maar uiteraard zal ik daar buiten schot blijven) Uiteraard deel ik graag alles maar hou dit logischerwijze even voor me :) De mensen die me een beetje kennen weten wel dat er iets uit de hoge hoed gaat komen dat vriend en vijand zal verrassen. En met ECI heb ik geen medelijden hoor. En alle normale boekhandels zullen er geen cent minder om incasseren (eerder meer)
Zelf vind ik het idee briljant maar de tijd zal leren of ik het bij het rechte eind heb :)
Maar.... als je niet durft te verliezen kun je ook nooit winnen. Toch?
Vergeten te melden: Wetsongelijkheid is iets dat geen rechter bij toetsing zal toestaan. Dus sowieso is iedere ''club'' die aan de ECI eisen voldoet toegestaan.
Wil de handel daar niet aan.... dan is het tijd om de markt te hervormen en schrijvers weg te halen bij deze ''calvinisten''
Nu is het zo dat als ik een boek schrijf de uitgever mag bepalen wat het gaat kosten. Ik vind dat als ik een boek schrijf ik ook mag bepalen wie het mag kopen en wat de prijs is. Momenteel ligt de winst bij de uitgevers. In mijn plan wordt de winst eerlijker verdeeld. En nee, ik ben geen communist. Rechtser dan Arie Kers zul je niet snel vinden. Maar ik ben gewoon voor een eerlijke markt. Met 1 van mijn bedrijven (Yavi Design) heb ik de website en webwinkel markt al op zijn kop gezet en de boekenmarkt lijkt me een leuke uitdaging.
Het doel van de Wet op de vaste boekenprijs is er voor te zorgen dat boeken goed beschikbaar zijn. In de Uk en Belgie, waar geen wet is, zijn heel veel boekhandels over de kop gegaan. En is het daardoor niet eenvoudig boeken te kopen. Daarnaast is het doel van de wet om zo veel mogelijk verschillende boeken beschikbaar te hebben. Niet alleen bestsellers maar ook titels met een lagere oplage en voor kleinere groepen liefhebbers. In landen zonder wet verschraalt het aanbod en dat is een verarming van de cultuur. Boekenclubs zijn apart in de wet opgenomen en hebben voor iedereen gelijke spelregels. Het is aan iedereen vrij een boekenclub te beginnen, mits je je aan de wet houdt. De wet is aangenomen door de 2e kamer en dus niet alleen de mening van "het vak".
@ Hubert Zoals ik dus betoogde. Het is niet verboden om een boekenclub te beginnen. De wettelijke verplichting is een gegarandeerde afname in een ''bepaalde'' periode.
Het verhaal van de verarming van de cultuur is uiteraard een jammerlijke dooddoener. Wat goed is verkoopt en waar geen liefhebbers voor zijn verkoopt niet.
Zijn er maar 100 geinteresseerden voor een bepaald boek dan zal het in de toekomst waarschijnlijk alleen als Ebook uitkomen. Welkom in de wereld van internet :) waar de Ebook reader sterk in opmars is en zijn aandeel zal gaan opeisen.
Nou Arie zet hem op, ben benieuwd welke frisse wind je door de branche gaat laten waaien...
Hubert dat brede aanbod, tja, je kunt als boekwinkel toch altijd maar een fractie van de boeken kwijt in je winkel. En als je geen groot uitfeefconcern bent en/of geen A-merk auteur, kom je nauwelijks de boekhandel in, de boekhandel kiest dan toch al snel voor de vertrouwde bestsellers en bestaande series en imprints, daar kunnen de kleinere (VZU) uitgevers ove mee praten. Daarnaast blijft het feit dat je in een winkel sowieso maar 20% van de boeken kwijt kunt. Dankzij internet kan die andere 80% ook zijn ei leggen (long tail) en net wat Arie zegt als er maar 123 belangstellenden voor een boek zijn is dat ook goed, die kun je dan toch bedienen via e-book en/of POD. Desgewenst rechtstreeks van producent naar consument.
Zelfs niet A-merk auteurs kunnen tegenwoordig makkelijk hun boeken verkopen. De POD's online worden steeds beter. Tuurlijk zullen ze minder verkopen omdat ze toch de boekhandel niet inkomen maar een boek uitgeven in eigen beheer via POD brengt een voordeel met zich mee: Je hoeft als eigen beheer uitgever geen vaste boeken prijs te hanteren als je de boeken per stuk laat drukken. bron: http://www.cvdm.nl/content.jsp?objectid=CVDM:9433
De niet A-merk auteurs kunnen dus eenvoudig online hun boek uitgeven. Volgens mij is het Nederlandse initiatief hierin http://www.pumbo.nl en de Amerikaanse http://wwwlulu.com
En je bent zelf niet van pumbo zeker? Doorzichtig. Er zijn heel veel Nederlandse POD initiatieven, Boekscout, Gigaboek, Boekenbent, Kirja, Sidestone
In reactie op Frank: Via ECI.nl zijn alle leverbare titels voor iedereen (ook niet leden) te koop. De 20 ECI winkels hebben ongeveer 1.000 titels op voorraad. In alle ECI winkels kun je de overige 80.000 titels bestellen en kosteloos naar je huisadres laten verzenden.
Da's mooi Hubert dat de ECI naast het clubgedeelte ook een "gewone boekwinkel-functie" heeft, maar het punt dat ik wil maken is waarom de boekenbranche enerzijds ooit heeft gezegd van de vaste boekenprijs is in principe een dogma en uitzonderingen worden streng gestraft door een Commissie, waag het niet om een parkeerkaartje te vergoeden of iets cadeau te doen want korting en dat mag niet, en prijs is vast want brede verkrijgbaarheid en onbekende auteurs kansen geven blabla, terwijl men tegelijkertijd ooit een escape in de vasteboekenprijswet heeft bedacht van de clubconstructie waarbij iemand wel korting mag geven/krijgen. Niemand heeft mij tot heden nog kunnen uitleggen wat daar de ratio van is, t.o.v. de andere aspecten van de vaste prijs waar men wel op de achterste benen staat als er van korting sprake is. Die twee petten en twee maten snap ik nog steeds niet. De prijs is vast of hij is niet vast (los van een tijdelijke bonnenprijs of actieprijs waar ik me nog iets bij kan voorstellen). Of ben ik nou zo blond?
@Frank: sorry voor misvatting maar begrijp je punt en ben het helemaal met je eens. @Arie: ik ben nu wel heel benieuwd naar je plannen! Heeft iemand inzicht in de omvang van de POD markt? Genoeg spelers, maar omzetten? Overigens is het verhaal achter de vaste boekenprijs te lezen op: http://www.boekbond.nl/ontwikkelingen/algemeen/het-verhaal-achter-de-vaste-boekenprijs Vraag is of dit verhaal niet al een beetje achterhaald is...
De POD-markt is booming, er zijn al flink wat auteurs, uitgevers en POD-facilitators succesvol mee aan de slag. Cijfers van nu heb ik zo even niet maar vind ik ook niet interessant. Het gaat mij om de potentie als je een paar jaar vooruit kijkt, en die is enorm. Behalve voor de bestsellers is de massaproductie zoals "we" dat tot heden nog doen, vreselijk inefficiënt qua tijd, geld, ruimtebeslag etc. (zo heb ik zelf net een magazijn vol boeken voor een prikje moeten opruimen en begin niet meer aan massaproductie, alleen nog maatwerk).
En een zeker zo belangrijk argument voor mij in het geval van POD bij non-fictie is dat de consument eindelijk zijn eigen content kan samenstellen. Wij duwen hem geen boek met een door ons vastgestelde inhoud meer door de strot maar hij maakt gewoon zijn eigen (al dan niet e-)boek met de inhoud die hij wenst, in het lettertype en grootte dat hij wenst, met of zonder afbeeldingen, genaaid of gelijmd, harde of slappe kaft, in kleur of zwart-wit, u vraagt wij draaien, eindelijk klantgericht, wat iedereen met de mond al jaren belijdt maar wat nog maar weinigen waarmaken (vergelijk de dikke Wehkamp voor mij als vrijgezel zonder kinderen, wat moet ik dan met die dames- en kindermode. Of de sportbijlage van de krant terwijl ik helemaal niet van sport hou. Of een dikke wijnencyclopedie terwijl ik alleen een boekje zou willen over drooie rooie uit zuid-afrika bij wijze van. De mogelijkheden zijn legio. Wake up mensen!).
Vaste prijs was wat mij betreft altijd al achterhaald. Als je nu ziet hoe schandalig er wordt verdiend op de bestsellers; men durft rustig �20 of �25 te vragen voor een bosje grauw grof pleepapier met een slap kaftje erom van al die gehype-te auteurs in de top-10, zonder afbeeldingen, gelijmd in stugge losse vellen dat na een paar keer bladeren uit elkaar dondert. Daar zou ik me voor schamen als uitgever, zulke troep (qua fysieke uitvoering) zou ik als uitgever al niet uitbrengen, tenzij voor een naar rato laag bedrag. Ondanks dat komt evengoed 90 procent van de nieuwe auteurs en boeken van mindere goden de boekhandel niet in omdat ze eenvoudigweg de ruimte niet hebben. Dus bestsellers kunnen een stuk goedkoper, en nieuwe auteurs bouw zelf aan je A-merk middels goede site, blog en wat dies meer zij. Daar heb je als auteur ook zelf een verantwoording in. Dan red je het ook wel, al dan niet via de boekhandel of rechtstreeks, zonder de vermeende subsidie van de bestsellers.
Ik wacht met spanning het moment af dat wetgever en branche meer uitleg geven over het doel van deze wet, en met name over de daarbij behorende voordelen. Dan kan er een echte discussie gevoerd worden over dit heikele onderwerp.
Marten, op de site die Nicole noemt staan de doelen en vermeende voordelen zoals "het vak" dat kennelijk ziet. Samengevat is dat: "Het gaat de Koninklijke Boekverkopersbond om de fijnmazigheid van het boekhandelsnetwerk, en om het professionalisme van de boekhandel. Het eerste wordt bereikt met het cultuurpolitieke instrument vaste boekenprijs en het tweede door voldoende handelsmarge. Beide elementen zijn in combinatie met een professionele infrastructuur (distributie, promotie, onderzoek en opleiding) essentieel voor de consument. Ons kleine taalgebied kan niet zonder het cultuurpolitieke instrument van de vaste prijs. Loslaten ervan zal voor de productie en distributie van het boek grote gevolgen hebben waarbij de consument niet gebaat is." Een discussie lijkt mij ook een goede zaak, die overigens beter op Boekblad.nl gevoerd zou kunnen worden want daar zit "het vak". Anderzijds heb ik eens gelezen dat "het vak" liever geen discussie heeft om eenheid naar buiten uit te stralen.
Nog een paar ideeën voor auteurs: - Je kunt als alternatief voor het met hangen en wurgen je boek uitgegeven en verkocht proberen te krijgen, je boek ook weggeven en het door adverteerders laten sponsoren die belang hebben bij je doelgroep. - Je kunt je content ook op een site zetten en op die manier gratis weggeven en laten sponsoren door adverteerders. In beide gevallen heb je ook geen uitgever, groothandel en boekhandel meer nodig. Nederlanders zijn gek op gratis, dus als je wat zinnigs te melden hebt en je geeft dat ook nog gratis weg, krijg je een drukbezochte site of blog en daar zijn adverteerders weer in geinteresseerd, waardoor jij je ding kunt doen zonder afhankelijk te zijn van de goedheid van instanties die je wel of niet willen uitgeven of in het schap willen leggen in de boekwinkel...
Even ter nuancering: niet dat ik boekhandels om zeep wil helpen, integendeel, ik wil alleen maar aangeven dat boekhandels (via uitgevers en groothandels) "slechts" een van de distributiekanalen zijn om je boek of content bij de consument te krijgen, en dat er voor een hedendaagse auteur meer wegen naar Rome zijn.