Twinkle | Digital Commerce

Life: Angélique Wouters

2017-05-27
  • 2:23

Begin dit jaar verruilde Angélique Wouters haar baan als formulemanager e-commerce bij Albert Heijn voor die van chief digital officer bij BGN/selexyz. Ze zet voortvarende stappen bij de boekhandelsgroep. Om op adem te komen stapt ze - met de laptop onder haar arm - op de boot. ‘Zeilen is voor mij de manier om mijn kop leeg te maken.’

Tekst: Marieke Verdonk 

Internet
‘Het belangrijkste wat internet me biedt is dat je altijd en overal toegang hebt tot alle informatie. Je hebt de vrijheid om zo dicht bij anderen te zijn als je zelf wilt.
Ik Skype en videoconference regelmatig met vrienden over de hele wereld. Het is de kunst om de balans te vinden tussen de charme en de overlast van die -bereikbaarheid.’

Drijfveren
‘Gemak in aflevering en in keuze zijn voor mij de belangrijkste drijfveren om iets on-line te kopen. Ik koop van alles via het web: uiteraard voedsel, maar ik download ook muziek en koop kleding en -boeken. Overigens download ik de muziek legaal via iTunes. Ik durf ook te zeggen dat alle software op mijn computer legaal is. Net als in de fysieke wereld sluit je diefstal nooit uit, maar ik denk dat je de consument een veel betere - legale - keuze moet geven en het hem gemakkelijk moet maken. Dat werkt naar mijn mening beter dan het illegale -circuit aan te pakken.’

Opvallende ontwikkeling
‘Dat er nieuwe spelers komen die niets met de traditionele retail te maken hebben. Slimme ideeën kunnen bijvoorbeeld vanuit een garage worden opgezet en vervolgens een verrassende impact -hebben en heel groot worden. Kijk -bijvoorbeeld naar Kleertjes.com.’

Plannen voor Selexyz
‘We komen binnenkort met een nieuwe website. De consument zal daar niet veel van merken, het is vooral een platformverbetering. Er zullen wel kleine dingen in de usability verbeteren. Dat nieuwe platform is de basis om de hele digitalisering verder uit te rollen. Binnen nu en een jaar gaan we de RFID-informatie ontsluiten via internet en mobiel. We gaan stappen maken met onze CRM. Uiteindelijk gaat het om het aan elkaar binden van online en offline. Dat hele traject wordt nu versneld.’

Wereldplek
‘Mijn wereldplek is op de boot met mijn familie én met een laptop die is aange-sloten op internet en op het navigatie-systeem. Zeilen is voor mij de manier om mijn kop leeg te maken. Je moet afstand nemen om weer met nieuwe ideeën te kunnen komen. Maar die combinatie van zeilen, het buiten zijn, en social net-working vind ik mooi. Dat gaat voor mij naadloos in elkaar over.’

Visie
‘If you do what you did, you get what you got’. Je moet altijd veranderen. Ook al deed je het niet verkeerd, het is geen garantie voor de toekomst. Je moet steeds grenzen verleggen, maar ook kijken wat de consequenties daarvan zijn.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 07-2009.