Twinkle | Digital Commerce

Over oriëntatie en verkoop in verschillende kanalen

2017-11-08
170130
  • 1:22

Tijdens de Thuiswinkel Update werd het nieuwe onderzoek van Thuiswinkel.org naar multichannel retailing gepresenteerd. Dit is het eerste van drie onderzoeken die we jaarlijks gaan uitvoeren. Belangrijkste conclusie is dat online-oriëntatie inmiddels niet meer weg te denken is in het beslissingsproces van de moderne consument.

Bijna alle consumenten (95 procent) met internettoegang oriënteren zich online, ongeacht het kanaal waar ze uiteindelijk kopen.

Het onderzoek, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org en HBD, geeft helder inzicht in waar we nu staan. Wellicht bevat het her en der wat open deuren, in die zin dat de resultaten ons niet zo verbazen. Maar het is wel goed om de data vastgelegd te hebben in een nulmeting, waarmee we de komende jaren trends en ontwikkelingen kunnen bijhouden.

Consumenten oriënteren zich op internet. Opvallend vind ik dat het online-oriënteren relatief vaak in de webwinkel zelf gebeurt (20 procent), meer nog dan op vergelijkingssites of op sites van fabrikanten. Maar het oriënteren op nieuwe producten of diensten gebeurt ook heel vaak zowel online als in de fysieke winkel. Het is vooral interessant om in de komende jaren te gaan volgen hoe deze consumenten zich gaan gedragen: waar vindt de uiteindelijke conversie plaats?

Dat gebeurt nu nog vaker in de winkel (72 procent) van de aankopen vindt hier plaats), maar ik voorspel voor de komende jaren een stijging van het percentage consumenten dat na online oriëntatie én een bezoek aan de fysieke winkel toch kiest voor een aanschaf in de webwinkel. Het onderzoek zal dat in de komende jaren inzichtelijk maken.