U heeft het allemaal voor elkaar. Met de juiste acties, -advertenties en aanbiedingen heeft u websitebezoekers, en nog beter, kopers gegenereerd. Ze vullen hun gegevens in, u verstuurt ze de gekochte producten, en dan... Ziet u ze nog terug?
Tekst: Michael Linthorst
Nieuwsbrief
Vraag bij aankoop of uw kopers geïnteresseerd zijn in uw nieuwsbrief en laat ze enkele interesses invullen. Op basis van deze interesses kunt u de nieuwsbrief perfect op de ontvangers afstemmen. Met de nieuwsbrief houdt u uw klanten op de hoogte van nieuwtjes en biedt u voordelen en aanbiedingen die uw klanten verleiden tot een vervolgaankoop.
Automatische opvolging
U kunt een aankoop ook automatisch laten opvolgen. Stuur een week na aankoop een ‘persoonlijk’ mailtje waarin u uw klant uitnodigt om zijn mening over het -product te geven. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid van de klant en reviews helpen andere gebruikers bij het maken van hun keuze.
Seizoensgebonden
Een andere manier van automatische opvolging is de seizoensgebonden opvolging. Heeft een klant vorig jaar een nieuwe zwembroek of kerstartikelen bij u gekocht? Stuur hem het jaar daarop een mailing met de nieuwste collectie. Heeft hij bij een eerdere aankoop zijn telefoonnummer achtergelaten? Stuur hem tevens een kortingscode per sms. Grote kans dat hij toch even een kijkje komt nemen in uw webshop.
Kijken en niet kopen
Heeft uw klant zijn winkelwagentje gevuld, maar is hij niet tot aankoop overgegaan? Stuur hem een mailtje met een interessante aanbieding, gericht op de producten die hij in zijn winkelwagentje had of vraag hem waarom hij niet tot aankoop is overgegaan. Misschien kunt u hem alsnog overtuigen.
Sterke band
Na een aankoop heeft u een klantrelatie opgebouwd. U heeft interessante -kennis opgedaan over uw klant zoals het aangekochte product, de aankooptijd en de ingevulde interesses. Gebruik deze gegevens om uw band te versterken en uw klant te verleiden om vooral toch terug te komen!
Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2009.
Interessant stuk, wat ik mij af vraag is of het zomaar is toegestaan om een customer te mailen of te SMSsen. Krijg je dan problemen met de OPTA?
Internettry: dat vraag ik mij ook af. Zover ik weet mag je de klant alleen mailen als hij bij registratie / bestelling aangegeven heeft de nieuwsbrief te willen ontvangen. Zelf voeg ik een bedanktkaartje met een kortingskode voor de verzendkosten bij de volgende bestelling en een pen bij de bestelling. Het zijn de kosten niet maar of het werkt weet ik niet...?
Inderdaad Gilles. Ben benieuwd of iemand van Twinkle meer helderheid kan verschaffen.
@ Gilles en Internetry: heb jullie vraag neergelegd bij Copernica, waar auteur Michael Linthorst directeur van is. Binnenkort meer.
Arjan: Bedankt!
Misschien zijn de regels en de voorbeelden daarbij al genoeg aanleiding voor een nieuw artikel. Haha.
Dat denk ik wel Internetry. M.i. zijn de tips onder Automatische Opvolging / Seizoensgebonden / Kijken en niet Kopen discutabel als het op wetgeving aankomt. Ben benieuwd naar de reactie.
Volgens de in Nederland geldende Telecomwetgeving mag je alleen commerciële boodschappen versturen met toestemming van de ontvanger. Dit geldt voor zowel consumenten als zakelijke ontvangers. Klanten die hun e-mailadres achterlaten onder het kopje â��aanmelden voor de nieuwsbriefâ� geven daarmee nadrukkelijk aan dat ze op de hoogte gehouden willen worden, de zogeheten opt-in. Iets anders ligt het in het geval van een klant-relatie. Wanneer een klant een product of dienst bij je gekocht heeft, is er sprake van en klant-relatie. Binnen de geldende Telecomwetgeving mag je klanten commerciële boodschappen versturen, mits dit om soortgelijke producten of diensten gaat. Meer informatie over de nieuwe Telecomwet kun je lezen op: http://www.copernica.com/nl/news?id=809f9a69674c2bcdc33f8d293b1a8a13