Twinkle | Digital Commerce

Ik wil mijn koper terug!

2017-05-26
575550

U heeft het allemaal voor elkaar. Met de juiste acties, -advertenties en aanbiedingen heeft u websitebezoekers, en nog beter, kopers gegenereerd. Ze vullen hun gegevens in, u verstuurt ze de gekochte producten, en dan... Ziet u ze nog terug?

Tekst: Michael Linthorst

Nieuwsbrief
Vraag bij aankoop of uw kopers geïnteresseerd zijn in uw nieuwsbrief en laat ze enkele interesses invullen. Op basis van deze interesses kunt u de nieuwsbrief perfect op de ontvangers afstemmen. Met de nieuwsbrief houdt u uw klanten op de hoogte van nieuwtjes en biedt u voordelen en aanbiedingen die uw klanten verleiden tot een vervolgaankoop.

Automatische opvolging
U kunt een aankoop ook automatisch laten opvolgen. Stuur een week na aankoop een ‘persoonlijk’ mailtje waarin u uw klant uitnodigt om zijn mening over het -product te geven. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid van de klant en reviews helpen andere gebruikers bij het maken van hun keuze.

Seizoensgebonden
Een andere manier van automatische opvolging is de seizoensgebonden opvolging. Heeft een klant vorig jaar een nieuwe zwembroek of kerstartikelen bij u gekocht? Stuur hem het jaar daarop een mailing met de nieuwste collectie. Heeft hij bij een eerdere aankoop zijn telefoonnummer achtergelaten? Stuur hem tevens een kortingscode per sms. Grote kans dat hij toch even een kijkje komt nemen in uw webshop.

Kijken en niet kopen
Heeft uw klant zijn winkelwagentje gevuld, maar is hij niet tot aankoop overgegaan? Stuur hem een mailtje met een interessante aanbieding, gericht op de producten die hij in zijn winkelwagentje had of vraag hem waarom hij niet tot aankoop is overgegaan. Misschien kunt u hem alsnog overtuigen.

Sterke band
Na een aankoop heeft u een klantrelatie opgebouwd. U heeft interessante -kennis opgedaan over uw klant zoals het aangekochte product, de aankooptijd en de ingevulde interesses. Gebruik deze gegevens om uw band te versterken en uw klant te verleiden om vooral toch terug te komen!

Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2009.