Wat krijgt u te zien als u uw bedrijfs- of productnaam intypt in een zoekmachine? Dit is een simpele test om te achterhalen welk beeld uw doelgroep online van u heeft. Maar is dit ook wat ú aan uw klanten wil communiceren?
Tekst: Paul Aelen en Judith Nissen
Er zijn tal van acties die u kunt inzetten om uw online-imago maximaal te beheersen en te beïnvloeden. Dat start bij een scan om vast te stellen hoe uw online-imago er op dit momtent uitziet; hoe wordt er op dit moment over u en uw merk online geschreven? Denk hierbij aan vele verschillende bronnen als nieuwswebsites, vergelijkingssites, discussiefora, consumentenwebsites en natuurlijk social media. Social-mediawebsites als Twitter, Facebook en LinkedIn zijn populairder dan ooit en krijgen een steeds prominentere plaats in de zoekmachineresultaten.
Oude logo’s
Het resultaat van een online-imago-scan zal u inzicht geven in uw huidige online-aanwezigheid en de kwaliteit hiervan. Het is zeer waarschijnlijk dat er een verschil zit tussen het werkelijke imago en het imago dat u voor ogen had. Het internet heeft een rijke historie, dus grote kans dat u met oude berichten, acties of logo’s wordt geconfronteerd. Op basis hiervan kunt u prioriteiten en concrete acties gaan formuleren om meer grip te krijgen op de berichten die online over u verschijnen. Zo kan het vóórkomen dat uw organisatie van logo is gewisseld, maar dat het oude logo nog steeds verschijnt in de Google Image-zoekresultaten.
Een actie die u hierop kunt uitvoeren is het aanmaken van een Flickr-account. Vervolgens is het de kunst om deze op een zoekmachinevriendelijke wijze in te richten door treffende en volledige tags en beschrijvingen aan uw foto’s toe te voegen. U zult zien dat deze afbeeldingen na verloop van tijd in de Google-zoekresultaten zullen verschijnen. Zo beïnvloedt u zelf met welke afbeeldingen de doelgroep in aanraking komt.
Van negatieve review naar positief imago
Een ander focuspunt wat vaak naar voren komt uit een online-imagoscan zijn de productreviews. Er bestaan talloze social-mediaplatforms waar mensen hun mening kunnen geven over uw product. Deze websites komen doorgaans op goede posities naar voren in de zoekmachines; consumenten worden dus direct geconfronteerd met de reviews wanneer ze op zoek zijn naar uw product. Om negatieve reviews aan te pakken is het allereerst zaak om deze reviews goed te bekijken en hierop actie te ondernemen; zijn ze gegrond, is er daadwerkelijk een probleem binnen uw organisatie? Vervolgens dient u na te denken over follow-up-acties. U kunt bijvoorbeeld op negatieve reviews en discussies reageren of mensen persoonlijk aanspreken om hun klachten op te lossen. Allemaal belangrijke overwegingen om over na te denken. Vervolgens genereert u met gerichte acties meer positieve vermeldingen in de zoekmachines, zoals het ver-spreiden van zoekmachinevriendelijke persberichten en het optimaliseren van videocontent. Uiteindelijk zal dit -bijdragen aan een positief online-imago waar u stap voor stap meer grip op krijgt.
Compleet overzicht
Om uw online-imago actief te managen is een goede monitoring onmisbaar. Er verschijnen elke dag ontelbare nieuwe berichten op het internet, waarbij het onmogelijk is om van al deze berichten op de hoogte te zijn. Daarom is een abonnement op een online-media-monitoringtool als Meltwater of Clipit essentieel. Het gebruik van online-mediamonitoring is simpel: u neemt een abonnement op basis van een aantal woorden. Deze woorden zijn bijvoorbeeld uw bedrijfs- en productna(a)m(en), de naam van uw concurrenten, belangrijke bestuurders van uw organisatie, woorden die voor uw branche van belang zijn, et cetera. Vervolgens ontvangt u een dagelijkse rapportage van de gescande berichten. In deze rapportages kunt u meteen door-klikken naar de website waar het bericht is geplaatst. Zelfs het scannen van social-mediaberichten behoort tot de mogelijkheden. Zo heeft u elke dag een compleet overzicht van alle voor u relevante online-berichten. Zo kunt u op tijd ingrijpen en bijsturen, mocht dit nodig zijn.
Een succesvolle -online-aanwezigheid
Uiteindelijk vraagt het bereiken van uw gewenste online-imago een actieve houding binnen de organisatie. Het continue monitoren en inzetten van online-pr-acties zal tijd, budget en toewijding kosten, maar u zult al snel verbeteringen zien. Uiteindelijk zal het uw online-aanwezigheid verbeteren, vergroten en uw online-imago positief versterken!
Paul Aelen is medeoprichter van Checkit. Judith Nissen is marketingcommunicatieadviseur van Checkit. Checkit is onderdeel van Isobar, het digitale netwerk van Aegis Media.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2009.
In Nederland zijn er naast clipit nog meer bedrijven gespecialiseerd in het monitoren van de online media zoals o.a. iMonitoring.