Twinkle | Digital Commerce

Specifieke en relevante informatie via LBS

2017-05-27
  • 3:46

Wie kent niet het nut en het gemak van een TomTom of Garmin? Van deze portable navigation devices werden er in 2008 vijftig miljoen verkocht. Nu zien we de opkomst van locatiegebonden diensten voor de mobiele telefoon. Met Location Based Services (LBS) kan de consument ter plekke informatie opvragen en verkrijgen. En dat kan heel handig zijn.

Tekst: Geert-Jan Smits

Er zijn meerdere manieren om de locatie van een individu te bepalen. Twee hiervan komen het meest voor: via GPS - bijvoorbeeld bij TomTom - en via het GSM-netwerk, dat gebruik maakt van de locatie van zendmasten. Overigens geniet de tweede mogelijkheid de voorkeur, omdat bij GPS de gebruiker altijd eerst even moet wachten voordat de coördinaten bekend zijn. Bij een GSM-netwerk is dit niet het geval: een aanbieder van locatiegebonden diensten krijgt van de telecomaanbieder de coördinaten van de gebruiker en kan zo specifieke en relevante informatie beschikbaar stellen.

Het ‘priegeltijdperk’ voorbij

Er zijn verschillende redenen waarom locatiegebonden diensten doorbreken:

  • Het succes van de portable navigation devices (iedereen heeft nu wel een navigatiesysteem);
  • Twee miljoen Nederlanders maken regelmatig gebruik van mobiel internet. Driekwart surft en mailt via een flatfee-abonnement (bron: OMI, december 2008);
  • Het aantal mobieltjes met een GPS-chip is in 2008 gegroeid met een factor zeven (bron: OMI);
  • De kosten van een GPS-chip zijn nu minder dan een euro, en bijna elke nieuwe smartphone heeft er een -ingebouwd;
  • Het Nederlandse publiek begint de diensten te begrijpen en te waarderen;
  • De introductie van de iPhone en daarmee het aanbod van honderden locatiegebonden applicaties (vaak voor niets);
  • De gebruikerservaring en het scherm van de smartphone zijn drastisch verbeterd. Het ‘priegeltijdperk’ zijn we voorbij.

Locatiegebonden diensten zijn er zowel in de privésfeer als voor zakelijk gebruik.

In de privésfeer:

  • LB informatie (local search): wat is het beste restaurant/café/disco in mijn directe omgeving;
  • LB informatie: lokale weersver-wachting, file-informatie;
  • LB informatie in geval van ongeval (waar bevindt zich het slachtoffer?);
  • LB informatie: child tracking/pet -tracking;
  • LB reisinformatie: wat valt er te zeggen over het kasteel waar ik nu voor sta? (feedback point of interest);
  • LB dating: vind uw ware liefde bij u in de buurt;
  • LB social networking: waar zijn mijn vrienden en wat doen ze (friend finder);
  • LB gaming.

Voor zakelijk gebruik:

  • Tracking: pakketjes/vracht/vracht-wagens volgen en hierover rapporteren;
  • LB adverteren: consument loopt langs een winkel en krijgt een locatiegebonden advertentie (met digitale coupon);

Case: KPN
KPN is al vroeg in de LBS gestapt. Consumenten met een KPN-abonnement kunnen gebruik maken van locatiegebonden diensten.

KPN top tien:

1. Buienradar
2. 9292ov
3. De Telefoongids
4. Weathernews
5. Meteo Consult
6. Routenet
7. ANWB
8. Hotescort
9. Funda
10. De Bedrijvengids

(Bron: KPN. Peildatum: 31 mei 2009. Omvang 115.000 abonnees.)

Sms ‘Italiaans’ naar 7171
Location Based Services zijn vooral geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich bevindt. KPN heeft bijvoorbeeld samen met de restaurantgids SpecialBite een sms-dienst. Klanten kunnen hiermee informatie en advies krijgen over restaurants in de buurt. Een abonnee die op zoek is naar een restaurant, stuurt een sms met ‘Italiaans’ naar nummer 7171. Via het netwerk van KPN ontvangt SpecialBite informatie over de locatie van de mobiele gebruiker. Deze haalt de relevante restaurantinformatie uit de database en stuurt deze naar de persoon in kwestie.

Maandabonnementen werken niet
Het kan - als telecomaanbieder of contentleverancier - lastig zijn om geld te verdienen met LBS. Zo meldt Emerce in februari 2009: ‘Maandabonnementen voor extra diensten als navigatie- en locatieinformatie werken niet’. Dat is althans de ervaring van Bouygues Telecom, de nummer drie mobiele aanbieder in Frankrijk. Bij Bouygues is de eindconclusie, na twee jaar experimenteren, dat het locatiediensten aanbiedt in combinatie met advertenties. Klanten kunnen tegen betaling zichzelf verlossen van de reclameboodschappen in hun scherm.

Garmin, bouwer van GPS-apparaten, gebruikt een vergelijkbaar model. Ook KPN bevestigt deze bevindingen: ‘Bouygues heeft gelijk om geen geld aan de consument te vragen, dit heeft KPN ook destijds van hen geleerd’. KPN ziet de LBS vooral als een manier om de retentie van klanten naar de portal te vergroten en de churn (afhaak) te verminderen. En natuurlijk als een manier om meer sms-jes en belminuten te verkopen. Volgens onderzoeksbureau Gartner (juli 2009) zijn de vooruitzichten voor LBS zeer positief. Zo zal het aantal abonnees wereldwijd verdubbelen van 41 miljoen naar 96 miljoen in 2009. De inkomsten uit LBS zullen volgens Gartner ook stijgen van een miljard dollar in 2008 naar 2,2 miljard in 2009. En toch: ‘Subscriber growth will hinge on “free”’, aldus Gartner. De groei in LBS zit er dus goed in. De vraag blijft of er geld mee kan worden verdiend.

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 07-2009.