Twinkle | Digital Commerce

Klanten bepalen het assortiment

2017-05-26
170128
  • 1:38

Op Startpagina.nl probeerden we altijd zo snel mogelijk te zijn met het nieuws. Dat ging weleens mis. Zo plaatsten we het gerucht ‘Benny Neijman is dood’, terwijl dat niet zo bleek te zijn. We hebben dit hersteld met: ‘Benny Neijman is niet dood’. (Toen hij drie weken later alsnog overleed, wilden we melden ‘Benny Neijman is weer dood’ - dat hebben we maar niet gedaan.)

Webwinkeliers kunnen ook grove fouten maken. Stel u heeft een webwinkel op het gebied van kinderveiligheid. U ben dan wellicht geneigd om alles wat u op dit gebied kunt vinden op te nemen in het assortiment; de hele long tail. Maar daarmee kunt u uw goeie naam snel te grabbel gooien, als u bijvoorbeeld goedkope Chinese traphekjes -verkoopt die niet hoog genoeg zijn voor de Nederlandse kinderen. Om betrouwbaar te zijn, moet u selectief zijn. En dat is moeilijk met een groot assortiment. Het mooiste is als uw klanten u hierbij helpen.

Als jurylid van de Thuiswinkel Awards zag ik dit voorjaar een mooi voorbeeld van het betrekken van klanten bij de assortimentskeuze: Eco-logisch.nl (deze site won later de Starter Award). Eco-logisch.nl is een bouwmarkt (soort Gamma) met alleen duurzame producten. Voor Eco-logisch.nl is het soms best moeilijk te bepalen of een product duurzaam is. Hun klanten helpen hierbij door (mee) te discussiëren over het assortiment. Zo kan het vóórkomen dat klanten gezamenlijk bepalen dat een product moet worden verwijderd, omdat het toch niet duurzaam blijkt te zijn. De consument wordt productmanager.

Toch vraag ik me af wat er gebeurt als meer webwinkels hun klanten laten meebeslissen over het assortiment - en ze het best lopende product uit uw aanbod willen laten ver-wijderen. Hoe zouden de meeste webwinkeliers daarop reageren?

Deze blog-posting verscheen eerder als column in Twinkle 08-2009.