Twinkle | Digital Commerce

Consumentenautoriteit-controleert-online-ticketshops

2017-11-11
170131
  • 1:15

De Consumentenautoriteit gaat kijken of online-wederverkopers van kaartjes voor concerten of andere evenementen zich wel aan de wettelijke regels houden. Boetes kunnen oplopen tot 450.000 euro per overtreding.

In Nederland is het bedrijven toegestaan om kaartjes door te verkopen aan consumenten, ook als de prijs hoger ligt dan de oorspronkelijke ticketprijs. Het onderzoek spitst zich toe op de informatieverstrekking van deze resellers.

Geld kwijt
De Consumentenautoriteit motiveert op de eigen site: 'Vaak is het voor u als consument niet duidelijk dat het om de doorverkoop van toegangskaartjes gaat. U betaalt dan vaak een hogere prijs dan de prijs die op het kaartje zelf staat. Soms blijkt achteraf dat de kaartjes niet geldig zijn of dat u uw geld kwijt bent als het concert niet doorgaat.'

Eerste rang
Directeur Marije Hulshof laat op Telegraaf.nl geen misverstand bestaan over eventuele sancties die haar organisatie kan opleggen: 'Bedrijven die niet aan de regels voldoen, zitten bij de Consumentenautoriteit op de eerste rang voor een duur ticket, namelijk een boete van de Consumentenautoriteit.'

Boosdoener
De instelling ontvangt maandelijks ongeveer 10 tot 15 klachten over online-wederverkopers van tickets, aldus een woordvoerster tegen Emerce. De Consumentenautoriteit heeft inmiddels aan 22 verschillende bedrijven laten weten dat de handel en wandel van de ticket-resellers wordt onderzocht. Volgens de woordvoerster gaat het om alle spelers in de branche van enige omvang: 'Het is niet zo dat we één grote boosdoener op het oog hebben.'

De Consumentenautoriteit verwacht de resultaten van haar onderzoek in de loop van 2010 te kunnen presenteren.