Twinkle | Digital Commerce

Bivolino is met post aan het juiste adres

2017-05-27
180101
  • 3:34

Goede adressering is van levensbelang voor webwinkels. Een fout op het adreslabel kan immers leiden tot verkeerde bezorging of onbestelbare pakketten. En dat kost geld. Daarom heeft Bivolino een systeem voor adresvalidatie in gebruik genomen.

Tekst: Matthias Fertig

De verkoop en levering van maatwerkproducten betekent voor een organisatie continu nieuwe uitdagingen wat betreft het afstemmen van alle noodzakelijke productie- en logistieke stappen. Dit geldt met name voor de verkoop van producten via internet. Bivolino, dat al sinds 1998 maathemden via internet verkoopt, speelt hier slim op in. Het Belgische bedrijf heeft zijn ervaringen en technologie gebundeld in Bivolino Services en biedt dit aan andere webwinkels aan. De dienst behelst advies, visualisering, maatneming, productie en het volgen van de ordervoortgang op een interactief platform. In de praktijk betekent dit dat iemand die bijvoorbeeld een shirt of blouse op maat wil bestellen via de webwinkel van Marks & Spencer - een klant van Bivolino Services - gedurende het hele bestelproces in de webwinkel van de Engelse kledinggigant is, terwijl op de achtergrond alle noodzakelijke processen van Bivolino Services worden uitgevoerd.

Efficiënt en interactief
‘Als webleverancier en partner van diverse postorderbedrijven verkopen wij in totaal zo’n 120.000 producten en hebben we te maken met circa 80.000 adressen’, vertelt Michel Bijvoet, CEO van Bivolino. ‘Onjuiste postcodes, straatnamen en huisnummers hebben vaak verkeerde leveringen tot gevolg wat enorme kosten met zich meebrengt. Daarom hebben we besloten een efficiënt en interactief systeem voor adres-validatie in de cyclus op te nemen dat automatisch schrijf-, lees-, spreek- en typefouten tijdens de transmissie corrigeert. Aangezien we ook het complete logistieke proces afhandelen, moeten we er te allen tijde van op aan kunnen dat producten probleemloos worden bezorgd en retouren correct worden afgehandeld.’

Kostenbesparing
De evaluatie van een geschikte oplossing voor het valideren van adresgegevens vergde slechts korte tijd. De beslissing viel in het voordeel uit van de ‘Uniserv-module post’. Door-slaggevende redenen voor Bivolino waren vooral de hoge kwaliteit, dankzij intelligente fouttolerante processen en beproefde analysemethoden, en het grote aantal landen dat door de post-module wordt bestreken. Ook de frequentie, de integratiemogelijkheden en de uitstekende prestaties van post spraken voor Uniserv. Michel Bijvoet noemt nog een andere belangrijke reden: de oplossing kan worden ingezet als ‘Software as a Service’ (SaaS) via internet. ‘We hebben geen eigen hardware, systeemsoftware of beheerders nodig; alleen voor de werkelijk gebruikte diensten betalen we. Dit is natuurlijk een aanzienlijke kostenbesparing.’

Eigen shirt of blouse ontwerpen
De Uniserv-oplossing maakt integraal deel uit van het Bivolino Services-platform. Daardoor worden de adres-gegevens van de Engelse klanten die hun eigen shirt of blouse ontwerpen en bestellen in de webwinkel van Marks & Spencer, op juistheid gecontroleerd en zo nodig gecorrigeerd en aangevuld met behulp van post. De Engelse versie is vooral praktisch gebleken omdat die naadloos aansluit op de wijze waarop in het Verenigd Koninkrijk adresgegevens worden ingevoerd: de klant voert doorgaans alleen de postcode en het huisnummer in het adresveld in, het systeem vult de rest automatisch in. Circa 20.000 adressen op jaarbasis worden momenteel op die wijze gecontroleerd en dat aantal neemt alleen maar toe.

Integreren
Na de uitstekende resultaten met post bij Marks & Spencer zal de service nu ook worden geïntegreerd in de eigen webwinkel. Daardoor zal het in de toekomst mogelijk zijn postaal gecontroleerde orders voor verschillende bedrijven te verwerken. Daarnaast bestaan plannen om de adrescontrole met behulp van de Uniserv-oplossing te integreren in de overige online-winkels waarvoor Bivolino fungeert als partner. Hiertoe behoren 3Suisses (Zwitserland), WE Fashion (Nederland) en de Duitse postorderbedrijven Baur en Neckermann.

____________________________________________________________________________

Bivolino Services en Uniserv
Het in het Belgische Diepenbeek gevestigde Bivolino staat al sinds 1954 bekend als producent van shirts op maat. Als een van de eerste maakt dit bedrijf gebruik van een innovatief computersysteem dat op basis van specifieke referentienummers in luttele seconden maten berekent en correcte metingen uitvoert. Dankzij dit technologische voordeel vinden de shirts niet alleen via de bedrijfswinkel hun weg naar de klant, maar ook via diverse handelskanalen en webwinkels. Onder andere de webwinkel van het bekende Engelse warenhuis Marks & Spencer maakt gebruik van Bivolino’s technologie. Daarbij profiteert het van de Bivolino Services, een interactief platform met volledig geïntegreerde oplossingen voor de gehele procesketen in de mode-industrie. Een fouttolerante online-adrescontrole voor onmiddellijke en betrouwbare verificatie en correctie van alle onderdelen van een adres binnen de bedrijfsprocescyclus, is nu ook beschikbaar. Deze functionaliteit wordt geleverd door de module post van de DQ Real-Time Services van Uniserv.
____________________________________________________________________________

Matthias Fertig, business development manager Benelux bij Uniserv.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 07-2009.