Twinkle | Digital Commerce

Life: Ronnie Rokebrand

2017-05-27
  • 2:18

'DE TECHNOLOGIE NEEMT HET OVER'

In zon tien jaar heeft hij van reisorganisatie Elmar een online-speler van formaat gemaakt. Nu heeft Ronnie Rokebrand zijn aandelen verkocht en is het tijd voor iets nieuws. Het zal echter niemand verbazen dat de reisliefhebber in dezelfde branche blijft. Ik ga voor TSi Solutions werken, een bedrijf dat een geavanceerde zoekmachine bouwt met de online-beschikbaarheid van het totale reisaanbod van Nederland.

Tekst: Marieke Verdonk

Internet
De huidige en toekomstige mogelijkheden van de technologische ontwikkeling internet - want dat is het in wezen - zijn enorm en staan nog in de puberschoenen. Voor mij betekende het een geweldige uitdaging om in de jaren negentig, samen met uitgever Max Roodnat, de reissite ElmarReizen.nl te starten en het te mogen uitbouwen tot de onderneming die het nu is. In deze in alle opzichten enerverende jaren heb ik geleerd dat ondernemingen die continu investeren in nieuwe producten en diensten de beste kans van slagen hebben.

Online-travel
Het semantische web, ofwel het betekenisvolle Web 3.0, zal de huidige reismarkt op zijn kop zetten. De belangrijkste functie van een touroperator, het samenstellen van een reis, zal worden overgenomen door technologie. Slimme software op de persoonlijke computer van de consument zal als een slimme slaaf de reis voor een klant gaan samenstellen en vervolgens boeken.

Plannen
Ik heb eerst even een paar maanden vrij genomen. Gelijktijdig ben ik voor uitgeverij Elmar de Wereldwijzer Isral aan het schrijven. Vanaf juli ga ik voor TSi Solutions werken, een bedrijf met 140 werknemers, dat onder meer software bouwt voor de reisbranche, waaronder een geavanceerde zoekmachine met de online-beschikbaarheid van het totale reisaanbod in Nederland. Bovendien is het een toonaangevende partij als het gaat om het verzamelen en beschikbaar stellen van reiscontent.

Wereldplek
In de digitale wereld ben ik een echte fan van de onafhankelijke encyclopedie Wikipedia.org, een database met informatie die ik met regelmaat en met veel interesse raadpleeg. Verder maak ik voor mijn netwerk gebruik van LinkedIn. In de fysieke wereld reis ik graag naar de Himalaya - Nepal en Tibet.

Retailontwikkeling
Ik ben heel benieuwd hoe de verkoop van diensten en producten zich zal gaan ontwikkelen. Op internet verzamelen klantengroepen zich in communities; de fysieke wereld kan daar iets van leren door winkelstraten om te toveren in street communities. Alle retailers in een bepaald winkelgebied kunnen gezamenlijk retailconcepten bedenken. Ze kunnen bijvoorbeeld met regelmaat een thema kiezen waarmee ze klanten in een bepaalde doelgroep naar de winkelstraat trekken. Er is dan weer voldoende traffic in de straat, wat mogelijkheden tot conversie geeft. Winkeliers zullen dan als experts de klant nog meer opzoeken met de ultieme dienstverlening. Ondanks de huidige crisis gaan we ongetwijfeld een tijd tegemoet met veel kansen en mogelijkheden.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 06-2009.