Twinkle | Digital Commerce

Journalist wordt webwinkelier - deel 6

2017-05-27
  • 4:03

Bart Nagel, al enkele jaren als freelance journalist aan Twinkle verbonden, springt in het diepe. Hij wordt webwinkelier. Hij gaat online leren tassen verkopen vanuit zijn boerenhuis op het Canadese platteland. Zijn markt wordt Noord-Amerika. In Twinkle doet hij zowel in het blad als op de website verslag van zijn vorderingen. In deze aflevering vraagt Bart advies aan een expert.

Tekst: Bart Nagel

Het zijn kleine stappen in de voortgang van de lerentassieswebwinkel. Ik leer de achterkant van Mijnwinkel.nl wat beter kennen. En waar ik vorige keer strandde in verband met het nog niet beschikken over een productlijst met typenummers, omschrijvingen en prijzen, heb ik nu een demo-bestand waarmee ik in ieder geval het Mijnwinkel-systeem kan leren kennen. Zo kan ik me in ieder geval een beeld vormen van waar ik rekening mee moet houden en wat dat voor eisen stelt aan de content die ik moet invoeren. Dat komt me wel van pas, moet ik zeggen. Door het invoeren van dat demobestand zie ik precies welke informatie waarvoor dient en hoe die op een mogelijke site belandt. Hoewel het menu erg rechttoe-rechtaan is - in pakweg acht stappen hebt u uw webwinkel klaar - zijn er toch heel wat keuzes en overwegingen die onderweg gemaakt moeten worden. En dat heeft alles met het presenteren van de producten te maken. Wat moet waar staan? Wanneer communiceer je omschrijvingen, prijzen? Wat te doen met beeld?

Expert-input
Het zijn vragen die me direct duidelijk maken dat ik expert-input nodig heb. Ik besluit de mensen van Ikzoekeentas.nl in Den Bosch eens te bellen. Deze web-winkel is in juli vorig jaar gelanceerd en onderdeel van Hoogenbosch retail, het bedrijf achter onder meer schoenenwinkels Invito en Manfield. Hun site biedt een flink assortiment aan leren tassen van tal van bekende merken. Niet precies wat ik ga verkopen, maar het komt een heel eind in de buurt en dus goed om eens van gedachten te wisselen over hoe je nu leren tassen verkoopt online. We hebben het hier toch over producten die in prijs beginnen bij zon 50 euro en oplopen tot een paar honderd euro.

Twijfel wegnemen
Pieter Jansen, verantwoordelijk voor online-marketing binnen het schoenen-concern, geeft inzicht in de aanpak die voor Ikzoekeentas.nl werkt. Het belangrijkste is dat je uitblinkt in informatievoorziening, zegt hij direct. Je moet ontzettend goed kunnen overbrengen wat het product precies is. Hoe groot is de tas? Wat voor vakken en inhoud biedt de tas? En: hoe ziet de tas er vanuit alle kanten uit? Als je dat op een prettige en heldere manier kunt overbrengen, dan haal je zoveel mogelijk twijfel weg bij klanten en zijn ze klaar om te kopen.

OpIkzoekeentas.nlis goed te zien hoe dat wordt vertaald. Een product wordt standaard weergegeven met drie details: merk, foto, prijs. Klik je verder, dan komen daar de omschrijving, beschikbare kleuren, afmetingen en meerdere en grotere fotos bij. De fotos bieden beelden van de voorkant, inhoud en details van de afwerking. Niets meer en niets minder. Precies wat het moet zijn. Dus dt doet mensen tassen kopen, concludeer ik hardop. Jansen: Jazeker, maar je ziet toch ook dat veel mensen de site een tweede keer bezoeken om definitief tot aankoop over te gaan. En dan hebben wij nog als voordeel dat klanten vaak de tas al in de winkelstraat hebben gezien, bijvoorbeeld bij een van onze schoenenwinkels. Daarbij komt nog dat we bekende merken aanbieden; dat helpt bij het winnen van het klantvertrouwen.

Gerichte clicks
Hmm ik pas het even toe op wat ik voor ogen heb. De presentatie? Top! Die neem ik over. Maar dat van die merken en het voordeel van fysieke contactmomenten, dat gaat totaal niet op. Dus hoe overtuig ik dan mensen om te kopen uit een klein, onbekend assortiment - tenminste, vergeleken met merken als Diesel, Esprit en Bjrn Borg - en dan nog een tikkie duurder ook dan de gemiddelde prijs van zo'n 50 tot 70 euro die bij Ikzoekeentas.nl gangbaar is? Zonder bekende merken wordt het lastig, zegt Jansen. Consumenten zoeken online heel specifiek. Bijvoorbeeld specifiek op een bepaald merk. En dat kun jij zo marketingtechnisch niet goed benutten. Dus waar kunnen ze jouw tassen nu op vinden? Wat maakt die tassen uniek?

Oeps, nu maak ik me -zorgen. Dacht ik met expert-input verder te komen, voel ik ineens de moed in mijn schoenen zinken. Nou, ze zijn handgemaakt, probeer ik aarzelend als tegenwerping. Jansen reageert direct op een andere toon: Ah, dat is interessant. Dat kun je goed vermarkten. Daar moet je dan heel zwaar op inzetten. Je zult daarmee in zoekmachines moeten adverteren en dan zodanig dat je niche-publiek trekt. Niet concurreren tegen de merken, maar juist dat handgemaakte steeds naar voren halen. Dan heb je -minder clicks, maar wel gerichtere clicks. Clicks met een hogere potentie tot -conversie.

Ik weet wat me te doen staat
Opgelucht hang ik op na een verhelderend telefoongesprek. Ik weet wat me te doen staat. Zowel voor de site als de -initile marketing na lancering. Ik kan vooruit.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2009

NB: Indeel 1,deel 2, deel 3,deel 4endeel 5leest u over Bart's eerdere ervaringen als webwinkelier.